به گزارش ایسنا، محمدجواد عطرچیان در جلسه تسهیل حمل و نقل بین المللی با محوریت بررسی توسعه صادرات مرکبات و کیوی گفت: رفتار کشور در عرصه بین المللی براساس رفتار مقابل است اما در استان مازندران با اجازه وزارت راه برای توسعه صادرات از کامیونهای یخچالدار خارجی برای صادرات محصولات مازندران استفاده شده است.
وی افزود: در سال های گذشته یکی از سرمایه گذاران 120 دستگاه کامیون یخچالی را خریده بود که به علت صرفه نداشتن اقتصادی و پرداخت نشدن یارانه برای تامین سوخت کامیون ها در کشورهای مجاور و نیز حمایت نشدن نسبت به تامین نیازمندی های کامیون داران ایرانی عملا این کامیون ها در حمل و نقل بین المللی بکارگیری نشدند.
مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل ونقل بین المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای تصریح کرد: در شش ماهه گذشته 2500 کامیون یخچال دار روسی برای انتقال محصولات گیلان و مازندران بکارگیری شدند. استان مازندران برای صادرات محصولات خود هر تعداد کامیون یخچالی خارجی بخواهد، اداره کل حمل و نقل بین الملل کشور اجازه ورود آن را میدهد. هیچگونه عوارضی از کامیون های روسی نمیگیریم و اگر بخواهد کامیون داران خارجی در ایران سوختگیری کنند طبق قانون باید طبق قیمت کشور مقابل سوختگیری کنند.
وی با بیان اینکه بخش حمل و نقل کشور 100 درصد خصوصی است، افزود: باید بنگاههای کوچک زیر چتر اتاق بازرگانی قرار گیرند.
عطرچیان با بیان اینکه در استان مازندران 20 شرکت حمل و نقل بینالمللی کشتیرانی وجود دارد، عنوان کرد: از کامیون داران روسی فقط مبلغ سوخت دریافت میشود اما کامیون داران آذربایجانی علاوه بر مابعدالتفاوت سوخت باید 320 دلار عوارض متقابل بدهند و از کامیون های گرجی عوارضی گرفته نمی شود. اسامی شرکت های فعال روسیه و آذربایجان را در اختیار مسئولان استان قرار می گیرد اما مسئولان بدانند قیمت حمل و نقل در حد عرف است و تعرفه مشخصی ندارد.
انتهای پیام
نظرات