• دوشنبه / ۱۰ آبان ۱۳۹۵ / ۱۲:۳۵
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 95081006887
  • خبرنگار : 71548

بررسی نشریات فکاهی در برنامه صالح‌علاء

چرا «خط خطی»، «گل‌آقا» نمی‌شود؟

چرا «خط خطی»، «گل‌آقا» نمی‌شود؟

مدیرمسؤول نشریه «خط خطی» اظهار کرد: ارزشی که مخاطب نشریه کاغذی به آن نشریه می‌گذارد قابل قیاس با مخاطبان شبکه‌های اجتماعی نیست. مخاطب نشریات کاغذی یک سرمایه بزرگ است.

به گزارش ایسنا، در برنامه شب گذشته «چشم شب روشن» با اجرای محمد صالح‌ علاء و با حضور کیارش زندی (سردبیر مجله خط خطی) و احمد عربانی به موضوع وضعیت نشریات امروز فکاهی و فضای نشریات طنز قبل از گل‌آقا، زمان گل‌آقا و بعد از گل‌آقا پرداخته شد.

در این برنامه کیارش زندی اظهار کرد: پیش از مجله طنز «گل‌آقا» به خاطر شرایط کشور و وجود دشمنان خارجی حفظ آب و خاک واجب بود و طبیعتا در این شرایط دست نقاد به دلیل شرایط و وجود دشمنان خارجی بسته می‌شود اما در زمان گل‌آقا این شرایط وجود نداشت و دست نقادان بازتر بود. شاهد بودیم که در زمان گل‌آقا برای اولین بار مسؤولان کشور به صورت کاریکاتور بر روی جلد مجلات آمدند و این خود یک پدیده بود برای مردمی که تا آن زمان این موضوع را ندیده بودند.

او ادامه داد: در حال حاضر نیز شرایط دیگر عوض شده است و فضای رقابتی که آن زمان در میان نشریات طنز وجود داشت آنقدر جدی نبود که امروز هست؛ چرا که در دوره گل‌آقا تا این اندازه رسانه‌های جدید وجود نداشتند در حالی که امروز مخاطبان میان این شبکه‌ها و رسانه‌های جدید توزیع شده‌اند. خوب یا بد دنیا به دنبال دیجیتالی شدن است و این وضعیت نشریات کاغذی را تحت تأثیر قرار داده است و طبیعتا وقتی عرضه کم شود دامنه تأثیر هم کاهش پیدا می‌کند.

سردبیر مجله «خط خطی» با اشاره به محبوبیت کیومرث صابری (مدیرمسؤول مجله گل‌آقا) میان مسؤولان و مردم یادآور شد: کیومرث صابری وجیهه‌ العموم بود و همه او را دوست داشتند و به همین خاطر با افراد زیادی در ارتباط بود و این فضا دیگر تکرار نمی‌شود.

او در پاسخ به این پرسش که چرا مجله «خط خطی»، «گل‌آقا» نمی‌شود؟ اظهار کرد: ما متأثر از زبان طنز گل‌آقا هستیم اما زبان ما متفاوت است. چرا که شرایط زمانی هم متفاوت شده است. ما نه نیت تکرار نشریه گل‌آقا را داریم و نه این کار درست است که بخواهیم آن نشریه را تکرار کنیم.

او خاطرنشان کرد: امروز از لحاظ انتقادی وضعیت نشریات به گونه‌ای شده است که ما الان می‌توانیم انتقادی‌تر و جدی‌تر با مسائل روز برخورد کنیم؛ چرا که اخبار در دسترس‌تر و مخاطبان آگاه‌تر هستند و شرایط به طور کلی تغییر کرده است.

او با اشاره به بازتابی که نشریه «خط خطی» در میان مخاطبان دارد، گفت: خط خطی یکی از بهترین‌های طنز کاغذی است و بازتاب خوبی در میان مطبوعات دارد. اما به هر حال دکه‌هایی که امروز بیشتر درآمدشان از دخانیات و نوشابه‌های انرژی‌ها است دیگر بچه‌های سابق نیستند و هیچ چیز دیگر هم همانند سابق نیست.

در ادامه محمد صالح علاء با بیان اینکه طنز مثل زخمی است که خارانده می‌شود، این پرسش را مطرح کرد که مجله «خط خطی» یک کار فرهنگی است یا خلاقانه؟ که در پاسخ زندی اظهار کرد:‌ به نظرم این سبک کار یک منشور چند وجهی است؛ چرا که به عنوان مثال نقد به اجتماع برمی‌گردد پس یک موضوع اجتماعی و زمانی که ما اجتماع را نقد می‌کنیم یک رویکرد فرهنگی داریم.

زندی با بیان اینکه در حال حاضر دیدگاه‌ها، شرایط و ابزارهای رسانه‌ای تغییر کرده است، اظهار کرد: دیگر الان یک طنزپرداز نیاز به انتشار اثرش در مطبوعات کاغذی احساس نمی‌کند چون فضاهای رسانه‌ای دیگری برای انتشار اثرش وجود دارد که سرعت بیشتری از نشریات کاغذی دارند ولی فکر می‌کنم هنوز هم به آینده مطبوعات و مجلات امید هست چون ما هنوز هستیم و این سرپا ماندن‌مان به مدد استقبال مردم بوده است. باور من این است که هنوز برخی از نشریات کاغذی مثل «گل‌آقا» به عنوان یک مرجع و منبع شناخته می‌شوند.

سردبیر مجله «خط خطی» در پایان سخنانش یادآور شد: امیدوارم چراغ این بازار همچنان روشن بماند چرا که ما با انرژی‌های مخاطبان‌مان سرپا هستیم. ارزشی که مخاطب نشریه کاغذی به آن نشریه می‌گذارد قابل قیاس با مخاطبان شبکه‌های اجتماعی نیست. مخاطب نشریات کاغذی یک سرمایه بزرگ است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha