• یکشنبه / ۹ آبان ۱۳۹۵ / ۱۲:۰۵
  • دسته‌بندی: خانواده
  • کد خبر: 95080906045
  • خبرنگار : 71530

مدیرکل امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور اعلام کرد

وجود تنها 16 مهدکودک دولتی در کشور/ اجباری کردن پیش‌دبستانی نیازمند بودجه۲۰۰۰ میلیارد تومانی

وجود تنها 16 مهدکودک دولتی در کشور/ اجباری کردن پیش‌دبستانی نیازمند بودجه۲۰۰۰ میلیارد تومانی

مدیرکل امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور اظهار کرد: ساختار دولتی کردن مهدهای کودک و یا راه‌اندازی مهدکودک‌های دولتی به هیچ عنوان نه در آموزش و پرورش و نه در سازمان بهزیستی کشور وجود ندارد و در حال حاضر تمامی مهد کودک‌های تحت نظارت بهزیستی در بخش غیردولتی فعال هستند و فقط ۱۶ مهدکودک به طور نمونه در بخش دولتی در کشور فعالیت می‌کنند.

محمد نفریه در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص خواسته فعالان حوزه کودک مبنی بر لزوم راه اندازی مهدکودک‌های دولتی در کشور این امر را غیر ممکن دانست و گفت: در حال حاضر ۱۷ هزار مهد کودک در کشور وجود دارد که ۸ هزار مرکز در مناطق حاشیه‌ای شهری و روستایی تاسیس شده و این رقم تقریبا برابر با یک‌ دوم میزان تمامی مهدهای کودک کشور است.

وی ادامه داد: تمامی مهدکودک‌های مناطق حاشیه‌ای شهری و روستایی از یارانه یک وعده غذای گرم، خدمات تجهیز و توسعه و همچنین شهریه سه دهک پایین جامعه استفاده می‌کنند.

مدیرکل امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور افزود: یکی از دلایلی که درسازمان بهزیستی کشور معتقد هستیم باید تمامی مهدهای کودک کشور تحت نظارت این سازمان باشند آنست که بهزیستی به علت در اختیار داشتن ساختار تخصصی حمایتی می‌تواند حمایت‌های اجتماعی را در آموزش‌های پیش از دبستان به خصوص در مناطق حاشیه و محروم گسترش دهد.

نفریه در ادامه وجود ۱۷ هزار مهدکودک در بخش غیردولتی را افتخاری برای نظام جمهوری اسلامی دانست و گفت: در جریان احداث این مراکز ۱۲۰ هزار زن تحصیل کرده در رشته‌های مرتبط علوم تربیتی، روانشناسی، مشاوره، مددکاری و ... همچنین حدود ۳۰ هزار زن غیرتحصیل کرده نیز در بخش خدمات به این مراکز در محیطی کاملا زنانه صاحب شغل و درآمد شدند این در حالیست که نرخ بیکاری به  طور متوسط در زنان بیش از مردان است.

مدیرکل امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: در صورت حمایت و تخصیص بودجه کافی امکان افزایش حمایت‌های اجتماعی ازطریق بهزیستی به مراکز مهدهای کودک در کشور وجود دارد.

نفریه تصریح کرد: در حال حاضر حدود ۲۰۰ هزار کودک در ۸ هزار روستا مهد و حاشیه مهد با سرانه روزانه ۲ هزار تومان برای ۱۳۰ روز در سال،مشمول طرح یک وعده غذای گرم بهزیستی شدند که ارزیابی این طرح نیز به عهده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.

وی ادامه داد: این در حالیست که تا سال گذشته هیچ‌یک از حاشیه مهد ها تحت پوشش این طرح نبودند اما در سال جاری ۵۰ درصد مهدهای حاشیه نیز به طرح یک وعده غذای گرم افزوده شدند.

مدیرکل امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور همچنین عنوان کرد: بهزیستی موظف شده بود تا ۷ استان در معرض سوءتغذیه را به طور ۱۰۰ درصدی از طریق روستا مهدها و حاشیه مهدها تحت پوشش یک وعده غذای گرم قرار دهد که در حال حاضر این امر محقق شده‌است.

نفریه در ادامه عنوان کرد:  بهزیستی دارای ساختار کاملا حمایتی است این در حالیست که این ساختار حمایتی به هیچ عنوان در آموزش و پروش وجود ندارد.

وی در ادامه تاکید کرد: در حال حاضر ساختار دولت به گونه‌ای نیست که یک سال یا دو سال پیش از دبستان را در کشور اجباری کرده وگسترش دهد زیرا این مسئله فشار زیادی را به دولت وارد خواهد کرد.

مدیرکل امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: دولت برای اجباری کردن هر مقطع از آموزش‌های پیش از دبستان به حدود ۲۰۰۰ میلیارد تومان بودجه نیاز دارد که در حال حاضر این بودجه در کشور وجود ندارد. به این ترتیب نمی‌توان انتظار اجباری کردن مقطع پیش از دبستان را در کشور داشته باشیم. این در حالیست که می‌توان با افزایش حمایت‌های اجتماعی از اقشار کم‌تر برخوردار خلاء های موجود در این حوزه را جبران کرد.

نفریه در پایان گفت: در حال حاضر در بسیاری از کشورهای پیشرفته آموزش‌های پیش از دبستان اجباری نیست و آنها نیز با حمایت‌ها و مشوق‌های اجتماعی آمار تحت پوششان این مراکز را در کشورشان افزایش می‌دهند.

به گزارش ایسنا، چندی پیش فعالان حوزه کودک در نشست بررسی «ابعاد و موانع آموزش‌های پیش از دبستان با تاکید بر راه‌اندازی مهد کودک‌های دولتی در مناطق حاشیه نشین» ایسنا، بر لزوم راه اندازی مهد کودک های دولتی با کیفیت مطابق استاندارد و شهریه‌های پایین به ویژه در مناطق حاشیه و محروم تاکید و آن را وظیفه دولت‌ها دانستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha