این هنرمند مجسمهساز در گفتوگو با ایسنا دربارهی سرنوشت مجسمهی آسیبدیدهاش، اظهار کرد: سر مجسمه «باربر» سرقت نشده، فقط دچار آسیبدیدگی شده است و ترمیم آن در دستور کار قرار دارد. وقتی شنیدم مجسمهام آسیب دیده، خیلی حالم بد شد، چون این اثر را خیلی دوست داشتم. البته وقوع چنین اتفاقی برای یک مجسمهی در دسترس عموم که در دل شهر قرار دارد، طبیعی است.
او ادامه داد: این مجسمه ابتدای کوچه مروی است و بیشتر مردم پای آن مینشینند، چیزی میخورند و عکس میاندازند. برای مجسمههای در دسترس چنین اتفاقهایی میافتد و معمولا در ایران بیشتر است.
آذری از پیگیری برای ترمیم مجسمهاش خبر داد و گفت: بعد از اطلاع از وضعیت مجسمه، به واحد حجم سازمان زیباسازی رفتم و با صحبتهایی که با آقای موسوی داشتیم، ترمیم مجسمه در دستور کار قرار گرفت. قرار شد بعد از برآورد، اگر موافقت شود مجسمه را با جنس محکمتری بسازم، در غیر این صورت سر مجسمه طبق عکسهای باقیمانده از آن و با همان جنس ترمیم، ساخته و نصب خواهد شد، چون قالب اصلی مجسمه دیگر از بین رفته است.
این هنرمند ادامه داد: ساخت این مجسمه در سال ۱۳۸۸ تمام و سال ۱۳۹۰ در محل مورد نظر نصب شد. دو - سه سال پیش هم این مجسمه را مرمت کردم.
آذری در بخش دیگری از سخنانش دربارهی ارتباط مردم با مجسمههای شهری، گفت: اولین برخورد من با مجسمههای شهری در کودکی بود که همراه پدرم به پارک شهر رفته بودیم و در آنجا پدرم من را سوار بر یکی از دو مجسمه شیر این پارک کرد و از من عکس گرفت. اینکه مردم با مجسمهها ارتباط برقرار کنند، خیلی زیباست ولی تخریب و آسیب نباید باشد.
آذری همچنین اظهار کرد: ما مجسمهسازها جرأت ساخت مجسمههای برنزی را در ایران نداریم، چون خیلی حرفهای میآیند و آنها را میبرند. بیشتر مجسمههای در دسترس با فلزات سنگین از جمله بتن و جنسهای محکمتری ساخته میشوند.
به گزارش ایسنا، سر کودک «مجسمه باربر» که در خیابان ناصرخسرو، ابتدای کوچه مروی قرار دارد، آسیب دیده است. این مجسمه که به نامهای «گاریچی» یا «گاریکش» نیز معروف است ۵ / ۱ متر ارتفاع و ۸۰ / ۳ متر طول دارد.
قالب اصلی و چرخهای این مجسمه از آهن و بدنه بیرونی آن فایبرگلاس است، پایه اثر نیز از جنس بتن ساخته شده است. «مجسمه باربر» که در در ۱۳۹۰ در محل کنونی نصب شد در آبانماه ۱۳۹۳ بهدلیل شکستگی و پاشش رنگ مرمت شد.
انتهای پیام
نظرات