• یکشنبه / ۲ آبان ۱۳۹۵ / ۰۹:۵۹
  • دسته‌بندی: آذربایجان غربی
  • کد خبر: 95080200934
  • منبع : نمایندگی آذربایجان غربی

معاون پژوهشکده مطالعاتی دریاچه ارومیه:

درستی و نادرستی افزایش سرطان به دلیل خشکی دریاچه ارومیه نیازمند مطالعه دقیق است

درستی و نادرستی افزایش سرطان به دلیل خشکی دریاچه ارومیه نیازمند مطالعه دقیق است

ایسنا/آذربایجان غربی معاون پژوهشکده مطالعاتی دریاچه ارومیه گفت: درستی و نادرستی افزایش سرطان به دلیل خشکی دریاچه ارومیه نیازمند مطالعه دقیق است.

ناصر آق در گفت و گو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: پیش‌بینی شده بزودی مرکز مطالعاتی کوهورت دریاچه ارومیه دراین استان راه اندازی شود تا اقدامات جدی از منظر پژوهشی برای یافتن راه‌های پیشگیری از بیماری‌های مزمن انجام وبا توجه به تغییراتی که  در دریاچه ارومیه طی سال‌های اخیر اتفاق افتاده عوارضی که ممکن است ناشی از خشک شدن این دریاچه باشد رصد و اقدامات لازم انجام شود.

وی تصریح کرد: نمک موجود در دریاچه ارومیه فقط نمک طعام نیست بلکه حاوی فلزات سنگین نیز هست و این عناصر سنگین می‌توانند به صورت نانو ذرات به تدریج حرکت کرده و در بدن انسان باعث انباشتگی بیولوژیکی شده و در نهایت موجب بروز سرطان در افراد شود.

پژوهشگر دریاچه ارومیه با بیان اینکه متاسفانه تبعات ناشی از خشکی دریاچه ارومیه کمتر مورد توجه قرار می گیرد افزود: تغییراتی که در دریاچه آرال افتاده تا حدودی شبیه دریاچه ارومیه است لذا پیامدها و مشکلات انسانی ناشی از خشک شدن دریاچه ارومیه تا حدودی مشابه با دریاچه آرال می تواند باشد که هشداری برای مسئولین تا در این خصوص جدی تر اقدام کنند.

وی ادامه داد: از پیامدها و مشکلات انسانی ناشی از خشک شدن دریاچه آرال افزایش چندین برابری سرطان به خصوص در خردسالان بوده است که احتمال وقوع موارد این چنینی در این ناحیه وجود دارد لذا باید دانشگاه علوم پزشکی پاسخگو بوده و مطالعات دقیق و جامعی را انجام دهد.

آق اظهار کرد: عوامل متعددی درابتلا به سرطان دخیل هستند اما تغییرات در طبیعت می توانند عوامل را تشدید کنند اما تا زمانی که مطالعات و پژوهش های دقیق و جامعی در حاشیه دریاچه ارومیه انجام نشود نمی توان گفت تا چه درصدی خشک شدن دریاچه در ابتلا به سرطان دخیل است.

به گزارش ایسنا، با توجه به گسترش روزافزون سرطان در کل جهان و آمار های موجود ایران به خصوص آذربایجان غربی رقم بالایی از ابتلا به سرطان را به خود اختصاص داده است  و هروز به دلایل مختلفی تعداد افراد مبتلا به سرطان  افزایش می‌یابد.

عوامل مختلفی باعث ابتلا به سرطان می‌شود لذا طبیعتا تغییرات اقلیمی از جمله خشکی دریاچه ارومیه نیز می‌تواند یکی از عوامل  ابتلای مردم ساکن در حاشیه دریاچه ارومیه  به سرطان باشد و چندی است شایعات و حرف و حدیث‌های متعددی در خصوص افزایش ابتلا به سرطان  و شیوع بیماری های مختلف به دلیل تبعات ناشی از خشک شدن دریاچه ارومیه  مطرح است  اما هنوز تائید و رد نشده لذا به یک تحقیق وبررسی دقیق نیاز است و برای پاسخ به شایعات و سوالات این چنینی نهادها و مسئولان ذیربط باید وارد عمل شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha