• دوشنبه / ۲۶ مهر ۱۳۹۵ / ۱۱:۱۶
  • دسته‌بندی: خانواده
  • کد خبر: 95072615084
  • خبرنگار : 71530

از تاسوعا تا اربعین؛ تلاش برای آزادی ٦ نوجوان محکوم به قصاص

از تاسوعا تا اربعین؛ تلاش برای آزادی ٦ نوجوان محکوم به قصاص

امسال یازدهمین سالی است که جمعیت امداد دانشجویی امام علی (ع) طرحی را از فاصله تاسوعا تا اربعین حسینی برگزار می‌کند که در آن برای جلوگیری از مرگ و توسعه فرهنگ بخشش در جامعه تلاش می‌شود.

حبیب فاتح، عضو جمعیت امداد دانشجویی امام علی(ع)در گفت‌وگو با ایسنا، در این باره گفت: اعضای جمعیت امام علی سالهای میانی و پایانیِ دهه هشتاد ،با حضور در کانون اصلاح و تربیت متوجه می شوند که اکثر کودکانی که دچار بزه شده اند ساکنین محلات حاشیه نشین بوده اند و این مسئله تبدیل به انگیزه این جمعیت برای راه‌اندازی خانه های ایرانی در جهت حمایت از کودکان محروم در مناطق حاشیه شد؛ زیرا این کودکان به علت شرایط محیطی نامساعد ممکن بود به سادگی به سوی بزه کاری سوق یاببند.

به گفته وی، طرح طفلان مسلم نیز ١١ سال است که به طور ویژه در جهت جلوگیری از اعدام نوجوانان و کودکان محکوم به قصاص تلاش می کند و تا کنون 25 پرونده محکوم به قصاص بخشیده شده که 15 نفر از آنها مربوط به 3 سال گذشته بوده است.

این عضو جمعیت امداد دانشجویی امام علی همچنین به ایسنا گفت : در حال حاضر 55 پرونده به دست ما رسیده است،که در دو بخش حقوقی و بخش مددکاری پیگیری می شوند.

فاتح در ادامه ضمن انتقاد به آنکه تا کنون کمتر کسی در بخش حقوقی صدور حکم قصاص برای کودکان و نوجوان فعالیت کرده است،یادآور شد: سالی که ماده 92 قانون مجازات اسلامی تصویب شد خیلی ها خوشحال بودند و فکر می کردند دیگر هیچ فردی که زیر 18 سال مرتکب قتل شده است، اعدام نمی شود؛ ولی در سال گذشته متأسفانه باز هم شاهد اجرای حکم تنی چند از این افراد بودیم.

وی در ادامه ضمن تاکید برآنکه جمعیت امام علی (ع) جهت آزادی تمامی نوجوانان محکوم به قصاص تلاش نمی کند،در ارتباط با بخش مددکاری و فرآیند آزادسازی نوجوانان تصریح کرد: در این فرآیند اولین کار ما بررسی صلاحیت و عدم صلاحیت فرد مددجو برای بازگشت به جامعه است.


این عضو جمعیت امام علی همچنین به اولیای دم نیز اشاره کرد و گفت: اولیای دم خانواده هایی هستند که سال ها در داغِ دردِ خودشان به تنهایی سوخته اند و ما اولین وظیفه خودمان می دانیم که در قدم اول شریک و همدرد آنها شویم. اولیای دم متأسفانه از هر جهتی تحت فشار هستند و انگار کمتر به آرامش بخشی به این خانواده ها در کشور توجه می‌شود.


فاتح ادامه داد: در مقابل، اغلب خانواده نوجوانان محکوم به قصاص در پرونده ها نیازمند بوده‌اند و حتی وکیل هم نمی‌توانسته‌اند بگیرند و اگر بعضی از آن ها وکیلی برای فرزند خودشان گرفته‌اند از املاک یا دارایی‌هاشان گذشته بودند و دست آخر هم هیچ سودی برایشان نداشته است.


وی در خصوص طرح طفلان مسلم نیز اظهار کرد: در جمعیت امام علی (ع) برگزاریِ آئین طفلان مسلم برای ما به معنای تلاش برای احیای روح گذشت و بخشش در جامعه است؛ زیرا قبل از پرداخت پول، اول از مردم می خواهیم که خطای شخصی را که در زندگی به آنها آسیب زده است، ببخشند و بعد به این طرح کمک نقدی کنند.

این عضو جمعیت امام علی(ع) افزود: حتی با ده هزار تومان پول، وقتی 20 هزار نفر در بخشش کسی مشارکت کنند، جامعه به آرامشی ناشی از بخشش نزدیک تر می‌شود و در برقراری صلح میان دو خانواده، حضور تأثیرگذارِ خود را تجربه خواهد کرد.

فاتح در ادامه ضمن تاکید بر آنکه باید پس از آزادی نیز از این افراد حمایت کنیم گفت: اگر حتی 10 هزار تومان دادیم باید پای بچه ها بایستیم. از مردم می خواهیم این پیام را به یاد داشته باشند که این افراد وقتی از زندان آزاد می شوند نیاز به شغل و حمایت های بیشتری دارند.مثالی از موارد موفق علی است که 7 سال پیش آزاد شده و در یک طلاسازی کار می‌کرده است و اکنون خودش استاد طلاسازی است و قصد دارد برای افرادی که رنج زندان را متحمل می شوند و پس از آزادی نیاز به شغل دارند کارگاه آموزشی راه اندازی کند.

این عضو جمعیت امام علی (ع) در ادامه ضمن بیان آنکه در حال حاضر ٦ پرونده به بخشش رسیده که در جهت تامین وجه الرضایه آنان تلاش می کنیم،درخصوص میزان کمک های مردمی گفت: تاکنون برای پرونده «احمد» 11 میلیون و 367 هزار تومان  با مشارکت 163 نفر، «لیلا» 4 میلیون و 550 هزار  تومان با مشارکت 65 نفر، «رضا» 150 هزار تومان با مشارکت 6 نفر، «رسول» 620 هزار تومان  با مشارکت 9 نفر، «مهیار» 3 میلیون و 953 هزار تومان با مشارکت 57 نفر و «یونس» 270 هزار  تومان با مشارکت 4 نفر جمع آوری شده است.

به گفته فاتح در مجموع 20 میلیون و 910 هزار تومان در گلریزان همایش تاسوعا یازدهمین طرح طفلان مسلم، در  20 مهر 1395 جمع آوری شد و این درحالیست که برای آزادی و تامین وجه الرضایه تمامی این افراد در مجموع ۹۵۵ میلیون تومان مورد نیاز است که مدت زمان جمع‌آوری این مبالغ در طرح طفلان مسلم از تاسوعا تا اربعین حسینی مشخص شده است.

به گزارش ایسنا، علاقه مندان برای کمک توانند به وبسایت «در بخشش سهیم شویم» به نشانی http://life.sosapoverty.org مراجعه و از طریق درگاه اینترنتی این وب سایت به طور مستقیم نسبت به واریز کمک‌های خود اقدام کنند.


همچنین علاقمندان در صورت تمایل می توانند از طریق شماره حساب بانک ملت با شماره 6104337981767088 به نام جمعیت دانشجویی امام علی (ع) نیز اقدام به کمک کنند.

هموطنان در خارج از کشور نیز می‌توانند با مراجعه به وب‌سایت «در بخشش سهیم شویم» از راه های ارسال کمک به طور دقیق آگاه شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha