• دوشنبه / ۱۹ مهر ۱۳۹۵ / ۱۱:۱۴
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 95071911677
  • منبع : نمایندگی مرکزی

نخل‌گردانی؛ نراق محور عزاداری روز عاشورا‌

نخل‌گردانی؛ نراق محور عزاداری روز عاشورا‌

ایسنا/مرکزی شهردار نراق نخل‌گردانی این شهر را محور عزاداری روز عاشورا عنوان کرد.

محمود مرادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، در خصوص مهمترین آیین مذهبی این شهر در ایام محرم اظهار کرد: آیین نخل‌گردانی نراق مهمترین آیین مذهبی این شهر است که در روز عاشورا برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این آیین سال گذشته ثبت ملی شد، افزود: نخل‌گردانی نراق مربوط به دوره صفویه و قدمتی بیش از 400 ساله دارد و یک آیین محوری در نراق به شمار می‌رود، چراکه در روز عاشورا بعد از برگزاری همه آیین و مراسم‌های عزاداری نخل‌گردانی برگزار می‌شود.

مرادی تصریح کرد: در روز عاشورا بعد انجام همه عزاداری‌ها نخل نراق از محله پایین به میدان اصلی شهر منتقل می‌شود و همه عزاداران با هر تنوع مانند دستجات سینه‌زنی، زنجیر زنی، کفن‌پوشان، نوجوان و جوانان همه در قالب یک مراسم سنتی گرد این نخل جمع می‌شوند.

وی در خصوص فلسفه این آیین گفت: این نخل به شکل دو تابوت است و با توجه به این باور که در زمان شهادت امام حسن(ع) و امام حسین(ع) عزاداری در شان ایشان برگزار نشده است دو تابوت در گذشته ساخته شده است که در زمان شهادت این دو امام (ع)، همچنین شهادت حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) از محل نگهداری اصلی نخل خارج و به میدان اصلی شهر برای برگزاری مراسم عزاداری منتقل می‌شود.

شهردار نراق با بیان اینکه این عزاداری به نوعی عزاداری سمبلیک است و تابوت‌ها نمادین ساخته شده است، عنوان کرد: فرق این نخل‌گردانی با دیگر نخل‌گردانی در شهرهای دیگر این چنین است که نخل از حسینیه و یا محل نگهداری خارج و در تمام نقاط شهر حتی در کوچه‌های باریک برده می‌شود و پس از پایان مراسم در محله بالا و بازار شهر به سمت محله پایین هدایت می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه این نخل تنها چهار روز "روزعاشورا، شهادت امام علی(ع)، حضرت فاطمه (س) و امام حسن (ع)" از سال از محل نگهداری خود خارج می‌شود، اضافه کرد: این نخل دارای پایه‌های متعددی است که هر کدام در تملک یکی از خانواده‌ها و خاندان نراق است و به صورت خانوادگی و طایفه‌ای جابه جا می‌شود. این اتفاق نیز تعداد خانواده و خاندان‌های قدیمی نراق نیز مشخص می‌کند.

مرادی یکی دیگر از آیین‌های تاریخی و مذهبی شهر نراق این چنین عنوان کرد: در روز تاسوعا نان شیر توسط اهالی پخته می‌شود و در روز عاشورا به پایه‌کش‌های نخل و دیگر مردم به عنوان نذورات داده می‌شود.


انتهاي پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha