به گزارش ایسنا، روزنامه «ایران» پس از این مقدمه نوشته است: با وجود اینکه کمتر از 6 سال از تولید «لباسهای عاشورایی» در کشور میگذرد اما همچنان علاقهمندان خاص خود را پیدا کرده که روز به روز بر تعداد آنها افزوده میشود؛ موضوعی که «حمید قبادی» دبیر کار گروه مد و لباس هم در گفتوگو با «ایران» بر آن تأکید میکند: «اقدامات گستردهای در ایام محرم توسط تولیدکنندگان و اتحادیهها با موضوع عاشورا در حال انجام است. به طور مثال، تلاش ما این است که با استفاده از تکنیکهای مختلف و روشهای گوناگون مفاهیم ارزشی را به مردم انتقال دهیم. لباس عاشورایی نیز یکی از این تکنیکها محسوب میشود. به صورت کلی پیام عاشورا یکی از اساسیترین مفاهیم اسلامی است که باید در انتقال آن به جامعه تلاش شود...»
وی میگوید: «قرار است در نیمه دوم محرم نمایشگاهی با عنوان «لباس عاشورایی» برگزار شود و سعی این است که از نمونههای پوشاک استانهای مختلف کشور رونمایی شود تا در معرض دید علاقهمندان قرار گیرد.»
مردم علاقه ویژهای به طرحهای شهدای حرم و عاشورا دارند
یکی از بزرگترین مراکز عرضه این لباسها در میدان انقلاب واقع شده است. اینجا لباس فروشیای را نمیتوانی پیدا کنی که لباس عاشورایی نداشته باشد. جمعیت عزادار لحظهای درنگ نمیکنند، آنها با عجله در حال تهیه اقلام عاشورایی برای هیأتها و مجالس عزاداری امام حسین(ع) هستند و همین موضوع موجب شلوغی پاساژ شده است. نخستین مغازهای که درست سمت راست پاساژ واقع شده، لباس عاشورایی میفروشد اما در این مغازه لباسهایی با تصاویر «رهبر معظم انقلاب» و «سردار قاسم سلیمانی» نیز وجود دارد. کنار قفسه مغازه هم لباسهایی با تصاویر مختلف شهدای «8 سال دفاع مقدس» تزئین شده است. خریداران نام شهدا را میگویند و لباس عاشورایی را میخرند.
محمدی فروشنده این مغازه درباره وضعیت فروش این نوع لباسها میگوید: «در سالهای گذشته مردم اقلام عاشورایی بیشتری میخریدند اما امسال به علت مشکلات اقتصادی کمتر خرید میکنند. خوشبختانه لباسهای عاشورایی امسال فروش بیشتری دارد و استقبال مردم در این زمینه بیشتر شده است.»
با این حال، فروشنده مغازه دیگری که درست چند متر آن طرفتر قرار دارد، معتقد است، استقبال مردم از طرحهای شهدای مدافعین حرم به همراه ذکرهای عاشورایی بیشتر است.او در جواب به این سؤال که تفاوت قیمت طرحهای ساده با طرح مدافعین حرم چقدر است؟می گوید: «تفاوت آن زیاد نیست و حدود 3 هزار تومان است که آن هم مربوط به هزینه چاپ است.»
اینترنت، منبع طرحهای عاشورایی
تعداد بسیار زیادی از طرحها و لباسهای عاشورایی به کودکان اختصاص داده شده است. یکی از فروشندهها علت این موضوع را استقبال خانوادهها از این طرحها برای فرزندان خود میداند. او ادامه میدهد:«خانوادهها علاقه زیادی برای خرید لباسهای عاشورایی برای کودکان دارند و من به همین خاطر نیمی از مغازه را به لباسهای عاشورایی کودکان اختصاص دادهام.»
این فروشنده، منبع طرحها را اینترنت معرفی میکند و میگوید: «دیشب تا دیروقت بیدار بودم تا طرحهای مناسبی را برای این لباسها تهیه کنم.»او معتقد است استقبال از طرحهای عاشورایی در گذشته کمتر بوده اما امسال استقبال از آن چند برابر شده است. در پاسخ به این سؤال که آیا وضعیت فروش خوبی دارد، میگوید: «مردم چند سال یک بار لباس مشکی میخرند و همین مسأله باعث رکود بازار ما میشود. یکی دیگر از مشکلات این است که ما تنها در برخی ماهها فروش داریم.»
انتهای پیام
نظرات