• یکشنبه / ۱۸ مهر ۱۳۹۵ / ۰۰:۴۵
  • دسته‌بندی: فوتبال، فوتسال
  • کد خبر: 95071710744
  • خبرنگار : 71438

با والیبالیستی از ساوه که سومین بازیکن فوتسال جهان شد

اسماعیل پور: تا آخرین روز نمی دانستم به کلمبیا می روم/ لباس نداشتم تا با فالکائو عوض کنم!

اسماعیل پور: تا آخرین روز نمی دانستم به کلمبیا می روم/ لباس نداشتم تا با فالکائو عوض کنم!

دارنده توپ برنز جام جهانی فوتسال از ناگفته‌های این مسابقات گفت و تاکید کرد حفظ جایگاه سومی جهان به مراتب سخت‌تر از بدست آوردن آن است.

به گزارش ایسنا، احمد اسماعیل پور با چهار گل و دو پاس گل سومین بازیکن برتر جام جهانی فوتسال شد و توپ برنز را از آن خود کرد. این بازیکن که گل های دیدنی و تمام کننده‌اش، ایران را از خطر حذف شدن نجات داد، تا قبل از جام جهانی امیدی به دعوت شدن نداشت و حتی از حضور در جام ملت های آسیا هم خط خورد. آقای گل دو دوره لیگ برتر که ابتدا والیبالیست بوده، می گوید مهارت خاصی در شوت زنی دارد و این مهارت برای اولین بار در جام جهانی دیده شده است؛ این در حالی است که او گل های فراوانی در لیگ به این شکل به ثمر رسانده است.

 اسماعیل پور با حضور در خبرگزاری ایسنا، از آغاز فوتسالش در ساوه تا رسیدن به توپ برنز جهان گفت. او همچنین اشاره ای به رقم قرارداد فوتسالی ها داشت و به حقایق تلخی از حضور ایران در جام جهانی اشاره کرد.

متن کامل این گفت و گو را در ادامه بخوانید:

*آقای اسماعیل پور از روی های اول حضورتان در فوتسال بگویید...

من از سال ۸۵ از ساوه شروع کردم چون متولد این شهر هستم و در گذشته آنجا زندگی می‌کردم. قبل از آن هم در جام‌های رمضان ساوه بازی می کردم و مدام آقای گل می‌شدم اما توجه زیادی به فوتسال نداشتم چون می‌خواستم درسم را بخوانم. آقای عقابی و مهدی ابطحی در ساوه من را به تیم دسته دومی دعوت کردند و بعد از آن در لیگ یک هم بازی کردم. سپس در سال ۸۸ توسط حسین شمس به تیم ملی دعوت شدم و بعد از آن هم به باشگاه پرافتخار فولاد ماهان پیوستم. البته به جز این افراد مهندس باقری نیز در ساوه زحمت زیادی برایم کشید. من در فولاد ماهان زیاد بازی نمی‌کردم و رضا لک لطف بزرگی در حقم کرد و من را به منصوری قرچک برد. من با این تیم دو سال رویایی را پشت سر گذاشتم و سپس به گیتی‌پسند پیوستم و با این تیم نیز قهرمان لیگ و آسیا شدم. در حال حاضر نیز در خدمت همین تیم هستم.

* شم گلزنی بالایی دارید اما بعضی روزها هم روز شما نیست.

سید مهدی ابطحی حرف جالبی به من زد که همیشه آن را به یاد دارم. او گفت دو بازی از ۱۰ بازی یک ملی پوش استثناست و قطعا عملکرد ضعیفی دارد. این اتفاق برای من هم می‌افتد و در روز بدم واقعا بد هستم.

* اما در تمام بازی‌های جام جهانی خوب بودید.

بله این دوره از مسابقه‌ها واقعا برای من خوب بود و در هر ۶ بازی عملکرد خوبی داشتم. ۴ گل زدم و دو پاس گل هم دادم و فکر می‌کنم همه هم راضی باشند.

* گل‌هایی هم که زدید تمام کننده بود و فشار را از روی تیم برداشت.

بله تمام کسانی که بازی‌ها را دنبال کردند، می‌دانند پنالتی آخر آن هم مقابل برزیل چه سختی دارد. الان هم که به فیلم آن پنالتی نگاه می‌کنم استرس می‌گیرم. حقیقتش را بخواهید اول نمی‌خواستم پنالتی را بزنم اما با روحیه‌ای که کشاورز و حسن‌زاده دادند، به سمت توپ رفتم. سه پنالتی اول را خودمان انتخاب می‌کنیم و من نیز با اعتماد به نفس کامل پنالتی را زدم و مطمئن بودم گل می‌کنم. حتی برای شادی بعد از گل هم فکر کرده بودم.

* کدام گل را در جام جهانی بیشتر از بقیه دوست داشتید؟

گل پاراگوئه بیشتر از بقیه گل‌ها به من چسبید چون در ۲۰ ثانیه پایانی به ثمر رساندم و باعث شد ایران برای اولین بار به جمع ۴ تیم برتر جهان صعود کند. البته گلی که به روسیه زدم زیباترین گلم بود ولی گل به پاراگوئه تاثیرگذاری بیشتری داشت.

* چرا مقابل پرتغال پنالتی نزدید؟

در آن بازی، روز خوبم نبود. دروازه‌بان پرتغال به اعتقاد من ضعیف‌ترین عملکرد را در جام جهانی داشت اما آن روز همه توپ‌های ما را می‌گرفت. حس می‌کنم مقابل پرتغال روزم نبود و اگر پنالتی می‌زدم خراب می‌شد. البته قبل از اینکه مهدی جاوید پنالتی آخر را بزند، می‌خواستم من توپ را بردارم اما وقتی دیدم مهدی تصمیم به زدن ضربه گرفته، از گل شدن آن مطمئن شدم و کنار کشیدم اما اگر خدای نکرده مهدی خراب می‌کرد پنالتی بعدی صددرصد من بودم.

* هر کسی گل کرد دمش گرم، هر کسی نکرد فدای سرش... این جمله چه حسی به شما می‌دهد؟

من با کشاورز مدت زیادی هم‌تیمی بودم و صحبت‌های او همیشه در ما نفوذ می‌کند. کشاورز با درایت است و همیشه خوب صحبت می‌کند. او دوره‌ای نیز در گیتی‌پسند سرمربی‌ام بوده و به معنی واقعی کلمه کاپیتان است.  خودم یک سال کاپیتان بودم اما کاپیتانی محمد چیز دیگری است. او چه فنی و چه اخلاقی تکرار نشدنی بود و در آن لحظه هم حرف‌هایش روحیه را به ما برگرداند. من در جریان بازی با برزیل با بازیکنان صحبت می‌کردم و می‌گفتم اگر به پنالتی بکشد، قطعا می‌بریم. گل کشاورز در ثانیه‌های پایانی نیز فقط کار خودش بود. اگر من بودم خراب می‌کردم و خدا خواست ببریم. این را هم بگویم کشاورز تنها در جام جهانی این صحبت‌ها را نکرده است. مقابل برزیل صحبت‌های او از تلویزیون پخش شد و همه دیدند اما او خیلی مواقع دیگر با این حرف‌ها به ما انگیزه داده است. در یکی از بازی‌های لیگ نیز به یاد دارم که من یک پنالتی را گل نکرده بودم اما او طوری با من صحبت کرد که توانستم دوباره اراده کنم و پشت توپ بایستم. من در زندگی شخصی و ورزشی خودم چیزهای زیادی از کشاورز یاد گرفتم. امیدوارم هرچه سریع‌تر نیز سلامتی کاملش را پیدا کند و دوباره به میدان برود.

* بعد از باخت اسپانیا، قرار بود ناظم‌الشریعه برکنار شود. اگر این اتفاق می‌افتاد تیم ملی چه وضعیتی پیدا می‌کرد؟

فکر می‌کنم حسن بزرگی که ناظم‌الشریعه دارد، این است که به عنوان یک مربی ایرانی به خوبی به تیم روحیه می‌دهد. ما ایرانی‌ها هم احساسی هستیم. معتقدم برکناری او به نفع تیم نبود. ناظم‌الشریعه آنقدر تیم را خوب جمع کرد که باعث شد به جمع ۴ تیم راه پیدا کنیم. همدلی در تیم بالا بود و اوج آن هم در بازی با برزیل نشان داده شد. ما در این مسابقه‌ها بعد از برد برزیل حتی به فکر قهرمانی بودیم که به آن دست پیدا نکردیم. امیدواریم با حمایت‌هایی که می‌شود در دوره بعدی مسابقه‌ها این طلسم را هم بشکنیم.

* قهرمانی جام جهانی با میزبانی ایران محتمل‌تر است، قبول دارید؟

بله، ایران پتانسیل میزبانی را دارد اما امکاناتش ضعیف است. شاید ما به لحاظ سالن وضعیت خوبی داشته باشیم اما توجه به فوتسال کم است. در ایران به این رشته به چشم ورزشی که مدال جهانی می‌آورد نگاه نمی‌شود. معتقدم باید به اندازه افتخارات فوتسال به آن نگاه شود. ما با شرایط سختی به جام جهانی رفتیم و فقط و فقط به خاطر خانواده‌هایمان و مردم جنگیدیم. وقتی آن‌ها به ما پیام می‌دادند و می‌گفتند گل کاشتید انگیزه بیشتری می‌گرفتیم. البته اولش منتقد ما بودند اما با دیدن بازی برزیل طرفدار ما شدند.

* با دعوت نشدن‌تان به جام ملت‌های آسیا شانس کمی برای حضورتان در جام جهانی وجود داشت اما چه شد که به جام جهانی دعوت شدید؟

من دوست ندارم به عقب برگردم اما دعوت نشدنم به جام ملت‌ها بسیار اذیتم کرد و خیلی به آن فکر کردم. دلیل نبودنم را هم نمی‌دانم. فکر می‌کنم حقم بود در جام ملت‌ها باشم اما به نظر کادر فنی احترام گذاشتم. بعد از این مسابقه‌ها نیز مصدوم شدم و دیگر فکر می‌کردم جام جهانی را از دست دادم. در یک برهه ۴۰-۵۰ روزه خیلی سختی کشیدم و دوستان نزدیکم به من روحیه می‌دادند. خدا را شکر ناظم‌الشریعه دوباره به من اعتماد کرد و من هم توانستم جواب اعتمادش را در جام جهانی بدهم و کمی از بار تیم ملی در مسابقه‌ها بردارم. در این مورد تنها می‌توانم بگویم عزت و ذلت دست خداست. عزتی که خدا به من داد، باید حالا حالاها خدا را شکر کنم.

* چه زمانی متوجه شدید که قطعا در جام جهانی هستید؟

من تا روز آخر فکر نمی‌کردم اعزام شوم چون قرار بود سه دروازه‌بان به مسابقه‌ها برود و ممکن بود من نباشم. اما خوشحالم که بعد از بازی دوستانه با ازبکستان سرمربی تیم را مجاب کردم که من را دعوت کند. من تمام تلاشم را می‌کردم تا در جام جهانی بدرخشم و اصلا به تایم بازی کردن فکر نمی‌کردم چون از قبل صحبتی بود و می‌گفتند احمد، بازیکن ملی نیست و فقط در باشگاه می‌درخشد اما در این تورنمنت نشان دادم اگر به من اعتماد شود بیشتر از این‌ها می‌توانم برای تیم ملی مثمرثمر باشم. خوشبختانه من در ترکیب اولیه نیز جای داشتم و واقعا ناظم‌الشریعه نشان داد به اسم‌ها نگاه نمی‌کند.

* حضور ۷ بازیکن از گیتی‌پسند به عملکرد تیم کمک کرد؟

ما قبل از جام جهانی دو ماه با گیتی‌پسند تمرین داشتیم اما فقط بحث گیتی‌پسند نیست. من با بقیه بازیکنان نیز در تیم‌های مختلف هم‌تیمی بودم و شناخت کافی را از یکدیگر داشتیم. در ترکیب اولیه که من، جاوید و حسن‌زاده و توکلی بازی می‌کردیم، هماهنگی بالایی وجود داشت و به درک خوبی از یکدیگر رسیده بودیم. این تیمی که در جام جهانی دیدید به جز چند بازیکن، با تیم ملی امید در مسابقه‌های داخل سالن آسیایی سال ۲۰۰۹ قهرمان شد. ما با جوراندیرو به این مسابقه‌ها رفتیم و بیشتر بازیکنان فعلی در آن تیم حضور داشتند که حاصل تیم پایه است. اما متاسفانه چند سالی است که تیم پایه تعطیل شده و شنیده‌ام آقای صانعی قرار است دوباره کار را شروع کند.

* شما هم معتقدید که این تیم بهترین تیم تاریخ فوتسال ایران بود؟

کمی با این عقیده مخالفم اما می‌گویم تیم ۲۰۱۶ واقعا "تیم" بود. نبود هیچ بازیکنی به تیم ضربه نزد و بازیکنان جانشین خوبی برای یکدیگر بودند. با نبود توکلی و کشاورز، سختی زیادی مقابل روسیه کشیدیم اما بازی خوبی هم به نمایش گذاشتیم.

* روی شوت‌هایی که می‌زنید کار کرده اید؟

من در کل شوت‌هایم خوب است. گل‌های زیادی هم به این شکل زده‌ام اما دیده نشده است. مقابل روسیه همه بازیکنان ناامید شده بودند و آن گل ما را برگرداند. گوستاوو دروازه‌بان روسیه بعد از بازی به من گفت چه کار کردی و این چه ضربه‌ای بود که زدی. البته بگویم اول می‌خواستم به سمت دروازه‌بانشوت کنم اما گفتم اگر این کار را بکنم حتما آن را مهار می‌کند. راه دوم این بود که به زاویه مخالف بزنم و ممکن بود به مدافع برخورد کند یا به بیرون برود. کمی به توپ کات دادم و توپ نیز پله کرد و همان جایی که باید می‌نشست، نشست.

* و بعد از این گل بود که جمله معروف "جاوید باد جاوید" از سوی گزارشگر بازی عنوان شد.

به نظرم خوب نیست. گزارش بازی نیمه نهایی و در آن سطح جام جهانی نباید با چنین اشتباهاتی همراه باشد. بعد از اینکه فیلم گل را دیدم خیلی ناراحت شدم و تاسف خوردم اما در عوض محمدرضا احمدی گزارش بسیار خوبی داشت. هر وقت می‌خواهم گلم به روسیه را نگاه کنم، فیلمی که از شبکه‌های خارجی گرفته‌ام را نگاه می‌کنم.

* بازی شما در جام جهانی ۲۰۱۲ مثل این دوره چشم‌نواز نبود.

ما در دوره قبل بدشانسی آوردیم و دو سه بازیکن تیم هم مصدوم شده بودند. همچنین در بازی با کلمبیا بسیاری از توپ‌هایمان به گل تبدیل نشد و با اینکه تیم سرحالی داشتیم اما به اعتقادم تیم مریض بود. آنجا هم مشکلاتی مثل پاداش تیم را اذیت می‌کرد.  در هر حال صانعی در جام جهانی ۲۰۱۲ سرمربی بود و در این دوره به عنوان سرپرست و مدیر فنی خیلی به ما کمک کرد و تجربه‌اش به کار تیم آمد.

* به اعتقاد بسیاری محمد کشاورز زود از تیم ملی خداحافظی کرد.

به هر حال این تشخیص محمد بوده، چون دوست داشت بازیکنان جوان جای او را پر کنند اما قطعا نبود او در تیم خلاء ایجاد خواهد کرد. در بازی با برزیل فقط کشاورز بود که می‌توانست آن ضربه چیپ را به گل تبدیل کند. خودم از بازی کنار کشاورز واقعا لذت می‌برم. او شعور فنی بالایی دارد و تا زمانی که بازیکنی بخواهد جای او را پر کند، تیم ملی روزهای سختی خواهد داشت. اگر هم بازیکنی به جای او بیاید، مثل محمد نخواهد شد.

* شما کار سخت خوب انجام دادید و بسیاری معتقدند اگر به تایلند و بعدش به کلمبیا می‌خوردیم شاید این نتایج کسب نمی‌شد.

این را بگویم که ایرانی‌ها همیشه مرد روزهای سخت هستند اما اینکه اگر به تایلند می‌خوردیم و می‌باختیم، حرف درستی نیست. ما اگر بازی‌ای که جلوی برزیل انجام دادیم را مقابل تایلند به نمایش می‌گذاشتیم بیچاره می‌شدند اما در کل خوب شد که به برزیل خوردیم و با پیروزی مقابل این تیم توجه‌ها به فوتسال بیشتر شد.

* لباس شما هم پاره شد؟

بله متاسفانه لباس بسیاری از بازیکنان پاره شده بود و من هم چون زیاد تکل می‌زدم شورت ورزشی‌ام پاره شد. فکر می‌کنم برندهای ایرانی از این برندی که پوشیدیم خیلی بهتر بود. لباس‌های ما کیفیت لازم را نداشت و در کل برای جام جهانی باید تدارک بهتری می‌دیدند. بسیار تاسف خوردیم که روز اول فیفا به ما اجازه ورود به سالن را نداد.

* به عنوان یکی از قدرت‌های برتر جهان چه حالی به شما دست داد زمانی که به خاطر این مشکل نتوانستید وارد سالن شوید؟

واقعا ناراحت کننده بود. ما با لباس بازی به تمرین پرداختیم اما از یک جایی به بعد این مسائل را کنار گذاشتیم و کار خودمان را انجام دادیم.

* دل‌تان می‌خواست لباس را با یکی از بازیکنان مطرح عوض کنید؟

بله چرا که نه، اما لباسی نداشتیم که عوض کنیم. دو دست لباس همراه تیم بود و اگر بازیکنی از ما درخواست می‌کرد که لباس‌مان را عوض کنیم، شرمنده می‌شدیم. خودم هم می‌خواستم با فالکائو، ریکاردینیو یا لیما این کار را انجام دهم اما نشد. یک بار هواداران از ما خواستند پیراهن تیم ملی را به یادگار به آن‌ها بدهیم که واقعا شرمنده آن‌ها شدیم.

*اعتراض هماهنگی که به پاداش ها در صفحه مجازی خود کردید، بازتاب زیادی داشت.

به خاطر برخی صحبت‌هایی که می‌شد، ما این اعتراض را کردیم. البته اعتراض نبود ما فقط گفتیم ۵ هزار دلار پاداش را نگرفته‌ایم و فقط ۲۵۰ دلار دریافت کرده‌ایم. الان هم که مسابقه‌ها به اتمام رسیده و به ایران بازگشته‌ایم تنها ۲ هزار دلار به ما داده‌اند و هنوز پاداش برد برزیل، پاراگوئه و پرتغال پرداخت نشده است و فقط قولش را به ما داده‌اند. در حالی که ما بهترین افتخار را برای رشته‌های تیمی ایران به دست آوردیم. والیبال بعد از فوتسال قرار دارد و موفق شده چهارم دنیا شود. البته من نمی‌خواهم رشته‌ها را با هم مقایسه کنم و خودم هم والیبال بازی می‌کردم و این رشته را دوست دارم.

* والیبال را حرفه‌ای بازی می‌کردید؟

بله حرفه‌ای بازی می‌کردم و در سطح مدارس هیچ گاه فوتسال بازی نکرده‌ام و فقط به فکر والیبال بوده‌ام. خودم خیلی این بازی را دوست دارم اما باز هم می‌گویم در بین رشته‌های تیمی، کمترین توجه را به فوتسال می‌کنند. همین والیبال زمانی که به بازی‌های آسیایی اینچئون رفت، خانواده بازیکنان را نیز به کره جنوبی بردند. ما هم ۳۰ روز در کلمبیا و دور از خانواده‌مان بودیم و این توجهات باید به فوتسال هم باشد.

* الان که به این موفقیت رسیده‌اید به نظرتان چه تحولی نیاز است تا در فوتسال اتفاق بیفتد؟

فکر می‌کنم مدیران ورزشی در این مورد باید صحبت کنند. سومی جهان کار بزرگی است اما نگه داشتنش سخت‌تر است. ابتدا باید به باشگاه‌ها رسیدگی شود و مسئولان به دنبال پخش زنده و اسپانسر باشند تا فوتسال رونق بگیرد. فوتسال ایران بعد از ۲۰۰۸ رونق پیدا کرده و توقعات بالا رفته بود اما توجهی به آن نشد. قراردادهای بازیکنان در حال حاضر نسبت به رشته‌های دیگر بسیار کمتر است.

* می‌توانید اشاره‌ای به ارقام کنید؟

اجازه بدهید رقم نگویم اما این را بدانید که خیلی از ملی‌پوشان زیر ۱۰۰ میلیون می‌گیرند. نمی‌دانم بیشترین قرارداد چقدر است اما خودم قرارداد آنچنانی ندارم. اکثر قراردادها بر اساس پاداش نوشته می‌شود و حتی اگر به قهرمانی نرسیم، جریمه هم می‌شویم. معتقدم مدیران ورزشی و پیشکسوتان باید جلسه‌ای برگزار کنند و راهکاری برای این مشکل ارائه دهند.

* مهم‌ترین تحولی که در امکانات فوتسال باید بیفتد چیست؟

لباسها که عادی‌ترین چیز است. مسئولان از فوتسال انتظار نداشتند که به جمع چهار تیم برود و به همین خاطر توجهی به آن نکردند. مطمئن باشید اگر مقداری به آن توجه می‌شد ما به راحتی به فینال می‌رفتیم و حتی می‌توانستیم قهرمان شویم. فوتسال با هیچ رشته‌ای قابل قیاس نیست. فوتبال بیشتر از همه رشته‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد و در دنیا هم همین طور است و فرقی ندارد. بنابراین کاری به فوتبال و رشته‌هایی مثل والیبال و بسکتبال نداریم. ما می‌گوییم فوتسال را به اندازه خودش و افتخاراتش مورد توجه قرار دهند. در حال حاضر همه کشورهایی که در فوتسال تاپ هستند تقویم چند ساله می‌نویسند اما ما در ایران چنین موضوعی نداریم. اگر این اتفاق بیفتد و ما تقویم برای بازی‌های تدارکاتی داشته باشیم خیلی از مشکلات‌مان حل خواهد شد.

* یکی از مواردی که در عملکرد تیم در جام جهانی مشهود بود دفاع ضعیف و تعداد خطاهای بالا بود.

بیشتر بازی‌های ما فشار زیادی داشت و ما مجبور به پرس می‌شدیم. دفاع هم واقعا مشکل ما بود که اگر کادر فنی در تیم بماند، روی این کار خواهد کرد.

* شنیده‌ایم که این عنوان را می‌خواهید تقدیم خانواده شهدای مدافع حرم کنید.

بله ما هرچه داریم از خانواده شهداست و مدیون مدافعان حرم هستیم. قطعا اگر آن‌ها نبودند ما نمی‌توانستیم در آرامش به ورزش کردن ادامه دهیم و این آرامش را از آن‌ها داریم. تقدیم مدال‌هایمان به این عزیزان نیز کوچک‌ترین کاری است که می‌توانیم در قبال فداکاری و رشادت‌های آن‌ها انجام دهیم.

* امسال کار سختی با گیتی‌پسند دارید چون فشار جام جهانی زیاد بود و کشاورز را نیز از دست دادید.

بله کارمان سخت شد و امیدواریم محمد هرچه زودتر برگردد. ما شاید به لحاظ بدنی خسته باشیم اما بازیکنان آنقدر حرفه‌ای هستند که تمام تمرکزشان را برای قهرمانی خواهند گذاشت. گیتی‌پسند سه سال سخت را داشت و قهرمانی را در روز آخر از دست داد اما امسال می‌خواهیم با فراموش کردن ناکامی‌ها، قهرمانی را تقدیم آقای جنتی مدیرعامل باشگاه کنیم و جواب زحماتش را بدهیم.

* و صحبت پایانی...

از شما تشکر می‌کنم که ما را قابل دانستید و دعوت‌مان کردید. همچنین می‌خواهم از خانواده و همسرم که در مدت غیبت من در تیم ملی حمایتم کردند تشکر کنم. من مربیان زیادی داشتم و دوست دارم از مهندس باقری، حسین شمس، مهدی ابطحی، رضا عقابی، رضا لک و علی افضل و آقای طاهری تشکر کنم و امیدوارم وضعیت به گونه‌ای رقم بخورد تا ما بتوانیم با صعود به فینال جام جهانی مردم را از این خوشحال‌تر کنیم.

گفت‌وگو از خبرنگار ایسنا علی احدی

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha