مسئله این است که گاهی پیش از فراهم کردن امکانات اولیه همچون تجهیزات آزمایشگاهی، فضای آموزشی، امکانات اینترنتی، فضای خوابگاهی و ...اقدام به جذب دانشجو در دانشگاه دولتی میکنیم و توجهی به سطح امکانات و حتی پرسنل موردنیاز نمیکنیم.
به گزارش ایسنا، استان مرکزی با برخورداری از 81 مرکز آموزش عالی یکی از قطبهای دانشگاهی کشور به شمار میرود که از این تعداد 15 مرکز دولتی، 13 مرکز پیامنور، 23 مرکز علمی کاربردی، 19 مرکز آزاد اسلامی و 11 مرکز غیرانتفاعی در 12 شهرستان مستقر هستند.
به طور کلی 102 هزار و 397 دانشجو در سطح استان مشغول به تحصیل هستند. در مجموع نسبت دانشجویان مراکز آموزش عالی به جمعیت استان یک به 14 نفر و نسبت استاد به دانشجو یک به 15 است، همچنین شش هزار و 696 استاد شاغل در استان مشغول انجام وظیفه هستند که از این تعداد هزار و 738 نفر عضو هیات علمی و چهار هزار و 958 نفر غیرهیات علمیاند.
تعداد مراکز دانشگاهی استان از سال 90 تا 95 به میزان 3.8 درصد رشد داشته است به شکلی که این رقم از 78مرکز در سال 90 به 81 مرکز در سال 95 رسیده است.
به گزارش ایسنا، دانشکده کشاورزی دانشگاه اراک از جمله دانشکدههایی است که با داشتن حدود هزار دانشجوی کشاورزی تنها از هفت الی هشت کلاس درس برخوردار است. این مسئله مشکلات بسیاری را برای دانشجویان کشاورزی به ویژه دانشجویان رشته مهندسی آب ایجاد کرده است.
این دانشکده قدیمی سالهاست که در دانشگاه اراک مستقر است، بجز دو دانشکده کشاورزی و علوم انسانی بقیه دانشکدهها به مکان جدید در دانشگاه جامع اراک واقع در سردشت اراک منتقل شدهاند. در ظاهر گفته میشود که تا دوسال آینده دانشکده کشاورزی هم به این مجموعه خواهد پیوست، اما به نظر میرسد دانشجویان کشاورزی باید همچنان در چشمانتظاری برای نقلمکان به این مجموعه فارغالتحصیل شوند.
تعدادی از دانشجویان معترض عمدهترین مشکلات موجود در این دانشکده را با خبرگزاری ایسنا مطرح کردند به این امید که در ترمهای آتی دیگر شاهد این مشکلات نباشند و با خیالی آسوده به امر تحصیل بپردازند.
انتخاب واحد به رسم گذشته
خانم الف یکی از دانشجویان رشته مهندسی کشاورزی با اشاره به مشکلات دانشکده کشاورزی در دانشگاه اراک، گفت: سایت دانشگاه دارای مشکل است و مجبور میشویم به صورت حضوری انتخاب واحد کنیم. تنها یک کارشناس، انتخاب واحد حضوری را انجام میدهد این در حالی است که روز انتخاب واحد دانشجویان از ساعت هشت صبح تا پنج بعدازظهر در صف انتخاب واحد ایستاده بودند، اما بازهم کارشان راه نیافتاد.
وی افزود: در حال حاضر دو ترم است که برای انتخاب واحد شماره گرفته و در صف طولانی به نوبت میایستیم. اعتراض هم که میکنیم راه به جایی نمیبریم.
این دانشجوی ترم پنج کمبود کلاس و تداخل دروس را از دیگر مشکلات عنوان کرد و گفت: تداخل بسیار دروس باعث شد که برخی دانشجویان فقط 11 یا 12 واحد انتخاب کنند. مشکل شخص من بالاخره با رفتوآمدها حل شد، اما به دلیل کمبود کلاس برخی از دانشجویان مجبور شدند درس موردنظرشان را برای ترم آینده موکول کنند. از آنجاکه دروس همه پیش نیاز هم هستند این اتفاق باعث افزایش تعداد کل ترمهای تحصیلی میشود.
مهندسان خانه به دوش
یکی دیگر از همین دانشجویان که شدیدا از کمبود کلاسها برای دانشجویان مهندسی آب گلهمند بود، گفت: این دانشکده فاقد کلاس خالی است و ما امروز سه دفعه کلاس خود را عوض کردیم. هر بار که با کمبود کلاس مواجه میشوند، دانشجویان مهندسی آب را به زیرزمین در آزمایشگاه میفرستند و ما در چیدمان کلاسها در اولویت آخر قرار داریم.
وی تصریح کرد: از ساعت 9 صبح تا 12 شب وقت داریم که انتخاب واحد کنیم، اما سامانه انتخاب واحد ایراد دارد و این مسئله فقط برای دانشجویان کشاورزی صدق میکند چراکه دانشجویان دانشکدههای دیگر مشکلی ندارند. همچنین تداخل دروس بسیار است و حتی دو درس تخصصی الزامی نیز تداخل داشتند که با رفتو آمدهای بسیار تداخل برداشته شد.
این دانشجو گفت: اگر سیستم انتخاب واحد اینترنتی بدون مشکل باشد، مدت زمان انتخاب واحد مناسب است.
وی با بیان اینکه تنها یک نفر کارشناس به تمام امور تلفنی و حضوری رسیدگی میکند، افزود: برای انتخاب واحد حضوری از هشت صبح تا 5 بعدازظهر معطل شدم و آنگونه که میخواستم نشد چراکه به دلیل عدم برنامهریزی صحیح همه دروس پر شده بود و عمومیها هم با تخصصیها و الزامیها تداخل داشتند.
خانم" ر " ادامه داد: روز سهشنبه مخصوص انتخاب واحد دانشجویان مهمان بود، اما از آنجاکه کار آنها راه نیافتاده بود مجبور بودند در این روز ادامه دهند.
وی ادامه داد: در نهایت مشکل در برنامه دروس رفع شد در غیراینصورت مجبور بودیم در یک روز از هفته از ساعت یک و نیم تا هفت و 10 دقیقه فقط یک درس را در کلاس بگذرانیم که بسیار سنگین میشد.
این دانشجو اضافه کرد: معطل کردن دانشجویان به دلایل مختلف و رفتار نامناسب یکی از مسئولان دانشگاه نیز از دیگر مشکلات است.
یک دانشجوی غیربومی از استان تهران نیز گفت: انتخاب واحد اینترنتی انجام نمیشود و باید حضوری باشد که این موضوع برای دانشجویان غیربومی بسیار مشکل ساز است.
وی با بیان اینکه ما دانشجویان مهندسی آب و کشاورزی با تداخل کلاسها مواجه هستیم، تصریح کرد: متاسفانه معاون آموزش دانشکده همکاری مطلوبی به عمل نمیآورد و نامهها را امضا نمیکند و برخی دروس مثل فیزیک دو اصلا ارائه نمیشوند. وی چندان جوابگو نیست و همیشه یک دلیل برای این مشکلات و همکاری نکردن دارد.
کمبود کلاس فاجعهبار شده است
مدیرگروه علوم و مهندسی آب دانشکده کشاورزی دانشگاه اراک سه مشکل انتخاب واحد اینترنتی، کمبود کارشناس آموزش و کمبود تعداد کلاسها را از مشکلات اساسی در این دانشکده عنوان کرد.
جواد مظفری در خصوص این مشکلات به ایسنا گفت: مشکل کلاس خالی به دانشکده و دانشگاه برمیگردد و صرفا مرتبط به گروه مهندسی آب نیست. مشکل اینجاست که کلاس خالی وجود ندارد و کل دانشکده با ین معضل دست و پنجه نرم میکند.
وی در مورد مشکلات انتخاب واحد هم بیان کرد: این موضوع نیز به آموزش دانشکده و دانشگاه بر میگردد و یک سری کاتالوگهایی وجود دارد که دانشجویان از طریق آن انتخاب واحد ایترنتی انجام میدهند. انتخاب واحد اینترنتی گروه مهندسی آب گویی دو الی سه ترم دارای مشکل است و ما با آموزش مکاتبه کرده و تذکر میدهیم، اما باز هم بخش کامپیوتر یا آموزش کمکاری میکند.
وی ادامه داد: البته برخی دانشجویان گاهی کملطفی میکنند به عنوان مثال دانشجویی در یک درس نمره حدنصاب را کسب نکرده و در ترم بعد نمیتواند با قوانین دانشگاه همسو باشد. تداخل اغلب برای دانشجویان خارج از چارت اتفاق میافتد که در یک درس نمره حدنصاب را کسب نکرده و مجبور به گذران مجدد آن درس هستند.
مظفری معضل کمبود نیروی انسانی در این دانشکده را تایید کرد و گفت: شش گروه در این دانشکده وجود دارد و راجع به کمبود کارشناس بحث شده چراکه با یک کارشناس نمیتوان دانشگاه را اداره کرد.
وی ادامه داد: در روز انتخاب واحد من از هشت صبح تا هشت شب در دانشکده بودم و به انتخاب واحد و امور دستی و تداخلات میرسیدیم از این رو مخالف کمبود نیرو هستیم اما این مسئله در اختیار ما نیست و معاونت آموزشی دانشکده باید در مورد کلاسها و ثبتنامها پاسخگو باشد.
مظفری تصریح کرد: در خصوص انتخاب واحد اینترنتی نیز برخی گروهها با مشکلاتی مواجه میشوند و هر ترم این مشکل بدتر میشود. تعداد دانشجویان بیشتر میشود، اما دانشگاه فضای کافی ندارد و چندسال دیگر ممکن است طول بکشد تا ساخت دانشکده جدید به اتمام برسد که این یک مشکل اساسی است. کمبود کلاسها نیز فاجعه بار شده و کمبود کارشناس آموزش در دانشکده کشاورزی نیز امری واضح است.
مدیرگروه علوم و مهندسی آب دانشکده کشاورزی در مورد تداخل دروس نیز گفت: دانشگاه اراک دانشگاهی بزرگ نیست و رشد نکرده است از این رو این امکان را ندارد که چندین کلاس برای هر درس دایر کند.همچنین هزینهها جوابگو نیست، اما راهکار موجود در برخورداری از تعداد کلاسهای بیشتر و آزادی عمل بیشتر در برنامهریزیهاست تا گروهها مستقلتر شوند و بتوانند همزمان چندین کلاس دایر کنند.
به گزارش ایسنا، عبداله خدیوی معاون آموزش دانشکده کشاورزی علت این مشکلات را کمبود امکانات ذکر کرد و پاسخگویی بیشتر را به رئیس دانشکده حواله کرد.
امیدی به افزایش دو کلاس درس/ خریداری سیستم گلستان راهگشای مشکلات
دکتر حسین صالحی ارجمند، رئیس دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه اراک ضمن تایید برخی مشکلات همچون کمبود کلاس درس گفت: برای حل این مشکل پیگیر جابجایی هستیم که برای این مسئله انجمنهای اسلامی و بسیج باید به محل جدید میرفتند اما در این باره خوب همکاری نکردند.
وی افزود: در این خصوص محل کلاس را بررسی کردهایم و احتمالا یکی از انجمنها جابجا میشود و حداقل یکی از کلاسها آزاد میشود.
صالحی ارجمند تصریح کرد: همه دروس را به سختی در کلاسها گنجاندهایم. به دلیل کمبود فضای آموزشی قادر نیستیم دروس را به راحتی جابجا کنیم البته همه کلاسها دایر هستند، اما ناچار شدیم در همه ساعات روز کلاسها را دایر کنیم.
وی اظهار کرد: در یک کلاس خالی در طول هفته 25 کلاس درس را میتوان تشکیل داد از این رو با اضافه شدن یک کلاس تعدادی از کلاسها میتوانند در موقعیت بهتری تشکیل شوند و یا برای کلاس جبرانی با موقعیت بهتری مورد استفاده قرار گیرد. بنابراین امید است تا هفته آینده تا حدی مشکلات کلاس را حل کنیم. یک کلاس تا هفته آینده و یک کلاس نیز اگر جابجاییهای دیگری انجام شده و فضای بیشتری در اختیار ما قرار گیرد تا پایان ترم به مجموعه اضافه خواهد شد.
رئیس دانشکده کشاورزی ادامه داد: مشکلاتی نیز در سیستم انتخاب واحد بود که استخراج و به اطلاع معاون آموزشی رسیده است. این مسائل را باید مرکز کامپیوتر و کارشناس مسئول دروس با جابجایی کدها حل کند. مقرر است یک جلسه مشترک با مسئولان مذکور در طول این هفته تشکیل شود تا مشکلات تا حدودی حل شود.
وی بیان کرد: برای حل اصل مشکل انتخاب واحد اینترنتی باید سامانه آموزشی عوض شود و سیستم گلستان که دارای قابلیتهای بیشتری است توسط معاونت آموزشی دانشگاه خریداری شود چراکه این مهم نیاز به حضور دانشجو را کمترمیکند. سیستم کنونی اشکالاتی دارد که تنها منحصر به دانشکده کشاورزی نمیشود و گریبان سایر دانشکدهها را نیز گرفته است.
صالحی ارجمند افزود: برخی از اشکالات سیستم اینترنتی فعلی استخراج شده است. به عنوان مثال برخی از کدهای دروس باید اصلاح شوند، بخش دیگر مربوط به نرمافزار است که باید دانشگاه آنرا تعویض کند چراکه نرمافزار گلستان با برخورداری از قابلیتهای بیشتر قادر است مشکلات را تا حدودی حل کند.
وی تصریح کرد: تداخل دروس نیز تاحدی به علت نرمافزار است و تاحدی نیز به دلیل کمبود کلاس است و مجبور هستیم این کلاسها را جابجا کنیم که البته این مهم در زمان برنامهریزی صورت میگیرد نه موقع انتخاب واحدها.
صالحی ارجمند تاکید کرد: تداخلها عمدتا مربوط به کسانی است که در یک درس نتوانستهاند نمره قبولی کسب کنند و نمیتوانند دروس پیشنیاز را بردارند از این رو با مشکل تداخل مواجه میشوند. اگر آنها طبق چارت آموزشی دانشکده پیش بروند و تغییر چندانی را نداشته باشند با حداقل تداخل مواجه میشوند. مسئله تداخل چندان قابل حل نیست مگر اینکه تعداد کلاسها بیشتر باشد و برنامه را بازتر بچینیم و یا دروس را چندبار ارائه شوند.
وی در مورد کمبود کارشناس آموزش برای انتخاب واحد حضوری نیز گفت: با جابجاییهایی که انجام میشود این مشکل نیز کاهش پیدا خواهد کرد. همه مشکلات با معاون آموزش دانشکده مطرح و بررسی شده و مقرر است محل آموزش را جابجا کنیم در این صورت فضایی مثل دانشکده فنی ایجاد میشود که موقع ثبت نام و حذف و اضافه تعداد بیشتری نیرو و کارشناس در مکان حاضر باشند.
وی اضافه کرد: با تحقق این مهم میتوانیم برای هر رشته یا هر دو رشته یک کارشناس در نظر بگیریم تا در این زمان سرویسدهی کنند. البته نیروی جدید به سیستم اضافه نمیکنیم بلکه همین دو نیروی موجود در آموزش بعلاوه کارشناسهای گروهها موقع انتخاب واحد و حذف و اضافه حضور پیدا خواهند کرد.
صالحی با بیان اینکه مطمئنا برای ترم آینده مشکل کارشناس حل میشود و حل مشکلات انتخاب واحدها بسته به خریداری نرم افزار است، افزود: با فضایی که در اختیار قرار گرفته شده، امید است یک کلاس تا دو هفته دیگر اضافه شود و احتمالا تا پایان سال بتوانیم دو سه کلاس جدید اضافه کنیم.
به گزارش ایسنا؛ مشکل دانشجویان دانشکده کشاورزی با پاس دادن به مسئولان متعدد و تعداد کم کارشناسان حل نخواهد شد، همچنین طبق پیشبینیهای مسئولان دانشگاه عملیات تکمیل ساختمان جدید این دانشکده به این زودیها به اتمام نخواهد رسید و حداقل چهار سال دیگر به طول خواهد انجامید. تا آن زمان دانشجویان دیگر با هدر دادن اندکی از وقت خود و تحصیل در کلاسهای کوچک و قدیمی مشکلات را پشت سرگذاشته و فارغالتحصیل شدهاند.
گزارش از: راضیه قربانی خبرنگار ایسنا منطقه مرکزی
انتهای پیام
نظرات