وحید فرجی در گفتوگو با ایسنا دربارهی شکلگیری ایده و ساخت این فیلم توضیح داد: من دربارهی محیط زیست و طبیعت تحقیق میکردم. اینکه وضع محیط زیست بغرنج است را همه میدانیم اما فکر کردم بهتر است راهکاری در این زمینه معرفی کنیم و به جاهایی که تصمیمگیری میکنند ارائه کنیم تا به پیشبرد آن کمک کنند. در زمینهی انرژیهای تجدیدپذیر این سوژه را پیدا کردیم که ابتدا جدی نبود و بخشی از کلیت کار بود اما بعد دیدیم این بچهها کار خیلی مهمی انجام میدهند و از نظر علمی و فناوری سطح بالایی دارد. این پروژه بسیار سخت است و در حوزهی "هایتک" قرار میگیرد اما بچههای دانشگاه تهران توانستند این ماشین را بسازند.
این مستندساز در ادامه گفت: بعد از انتخاب این سوژه از زمانی که بچههای تیم «غزال» مونتاژ ماشین را انجام میدادند و شبانهروز در دانشگاه و بیرون از دانشگاه کار میکردند، با آنها همراه شدیم و تا جایی که ممکن بود مشکلات و مسائل آنان را به تصویر کشیدیم. بعد از تمام کار ماشین به همراه بچهها به بزرگترین مسابقهی جهانی ماشینهای خورشیدی که حدود ۳۰ سال است در استرالیا برگزار میشود رفتیم و از شمال تا جنوب استرالیا را که بیش از سه هزار کیلومتر است، با این بچهها طی کردیم.
کارگردان «غزال ایرانی» دربارهی شرایط شرکت خودروی خورشیدی «غزال» در این مسابقه نیز اظهار کرد: ۵۴ ماشین از ۲۶ کشور به این مسابقه آمده بود که همه از دانشگاههای بزرگ دنیا در این مسابقه شرکت کرده بودند. بزرگترین شرکتهای اتومبیلسازی و صنایع اتومبیل به آن تیمها در زمینهی تحقیق و تولید کمک کرده بودند اما بچههای ما خیلی از این بابت کمبود داشتند. ما هم در فیلم تا جایی که امکان داشته به این کمبودها اشاره کردهایم.
فرجی دربارهی تحقیقاتش برای ساخت این مستند نیز توضیح داد: قبل از این کار چند ماه دربارهی کلیت موضوع محیط زیست و فناوریهای نو در این حوزه مطالعه کردم و همینطور دربارهی پروندهی «غزال» هم مطالعه کردم. این سومین ماشین دانشگاه تهران است و اسمش هم «غزال ۳» است. ما تاریخچهی کارهای قبلی را هم بررسی کردیم و کمکم طرح مجرا شکل گرفت و وارد تیم شدیم. بچههای تیم هم خیلی استقبال کردند و کتر کارن ابرینیا که از ده دوازده سال پیش مدیر این پروژه است به ما اعتماد کرد و در فضایی دوستانه توانستیم به فضای کار این بچهها ورود کنیم و تلخی و شیرینیهای ماجرا را به تصویر بکشیم.
این مستندساز که حدود یک سال صرف ساخت «غزال ایرانی» کرده است دربارهی اهمیت موضوع این فیلم نیز گفت: اگر بتوانیم پاسخهایی که علم و تکنولوژی به مسائل محیط زیستی میدهد را معرفی کنیم، کمک بهتری است. اینکه فقط معضل را بگوییم و راهکار مناسب ندهیم بخشی از راه را رفتهایم. بعلاوه کشورهای پیشرفتهی دنیا به این سمت میروند که خودروهایی تولید کنند که از سوخت فسیلی استفاده نمیکنند. ما هم باید به این ماجرا ورود کنیم که دستی در این فناوری داشته باشیم تا ده پانزده سال بعد که این طرحها به تولید انبوه رسید، محتاج نباشیم. الان شاید کسی این موضوع را جدی نگیرد اما مهم است امروز که این فناوری در اول راه است به آن توجه کنیم.
فیلم مستند «غزال ایرانی» شنبه ۱۰ مهر در حوزهی هنری برای اولینبار باحضور اعضای تیم «غزال» و مدیران و حامیان مالی پروژه اکران و رونمایی میشود.
مهدی فرجی دربارهی سرنوشت فیلم بعد از این اکران نیز گفت: ما فیلم را در این مراسم معرفی میکنیم. بعد از آن یک راه ما پخش تلویزیونی است که که امیدواریم بتوانیم در چند شبکه فیلم را پخش کنیم. سپس نمایش فیلم در جشنوارههاست و از همه مهمتر در فضاهای دانشگاهی فیلم را پخش میکنیم. چون احساس میکنم میتواند مؤثر باشد که در دانشکدههای فنی، این فیلم را پخش کنیم و بچههای تیم «غزال» دربارهی این پروژه صحبت کنند تا کمک کنیم تیمهای دانشگاههای دیگر هم به این حوزه ورود کنند.
انتهای پیام
نظرات