• سه‌شنبه / ۶ مهر ۱۳۹۵ / ۱۱:۰۵
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 95070603168
  • خبرنگار : 71496

تاکید مقامات آمریکایی بر تجهیز احتمالی شورشیان سوری از سوی کشورهای عرب حوزه خلیج فارس

تاکید مقامات آمریکایی بر تجهیز احتمالی شورشیان سوری از سوی کشورهای عرب حوزه خلیج فارس

مسئولان آمریکایی تاکید کردند، با شکست آتش بس در سوریه احتمالا کشورهای عرب حوزه خلیج فارس از این پس راکت‌های ضد جنگنده در اختیار مخالفان سوری قرار می‌دهند.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، با وجود شکست توافقنامه آتش بس اخیر در سوریه و پس از آنکه نیروهای سوری مورد حمایت روسیه بمباران شرق حلب، پایگاه اصلی مخالفان را افزایش دادند، اما دولت آمریکا همچنان معتقد است مذاکره و گفت‌وگو تنها راه پایان دادن به این حمام خون است.

جدیدترین تلاش آمریکا برای توقف جنگ در سوریه در نوزدهم سپتامبر و با هدف قرار گرفتن کاروان کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل شکست خورد و واشنگتن جنگنده‌های روسی را متهم کرد. در مقابل روسیه نیز این اتهام را رد کرد.

یکی از پیامدهای شکست دیپلماتیک اخیر آن بود که کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و یا ترکیه کمک‌های تسلیحاتی خود به گروه‌های مخالف مسلح سوری را افزایش دادند و این کمک‌ها شامل راکت‌ اندازهای ضد جنگنده‌ای بود که مخالفان می‌توانند برای دفاع از خود روی کتف قرار داده و جنگنده‌های سوری و روسی را هدف قرار دهند.

یک مسئول آمریکایی به شرط عدم ذکر نامش گفت: واشنگتن همزمان با ادامه مذاکرات خود با مسکو مانع از ورود بخش بزرگی از سامانه‌های دفاع هوایی به سوریه شد.

اما در حال حاضر احتمال اینکه کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و یا ترکیه بخواهند سامانه‌های ضد جنگنده را در اختیار مخالفان قرار دهند افزایش یافته است.

یک مسئول آمریکایی دیگر نیز گفت: عربستانی‌ها همواره بر این باورند که راه حل ایده‌آل برای قانع کردن روس‌ها به عقب نشینی همان تجربه ۳۰ سال پیش افغانستان یعنی مقابله با توان هوایی روس‌ها از طریق تجهیز مخالفان به سامانه‌های دفاع هوایی قابل حمل است.

وی افزود: تاکنون توانسته‌ایم آنها را قانع کنیم که خطرات این روش در این دوره بزرگتر است زیرا ما با اتحادیه شوروی تعامل نداریم بلکه با رهبر روسیه طرف هستیم که به دنبال تجدید قوای این کشور است و احتمال عقب نشینی وی وجود ندارد.

یکی دیگر از مسئولان کاخ سفید نیز گفت: مخالفان حق دارند از خود دفاع کنند و حتما از خود در برابر این بمباران‌ها دفاع خواهند کرد.

این مسئول کاخ سفید که نخواست نامش فاش شود، افزود: دیگر هم‌پیمانان و شرکای آمریکا در مذاکرات روسی ـ آمریکایی جهت پایان یافتن جنگ در سوریه شرکت دارند.

وی افزود: فکر نمی‌کنم آنها نسبت به اقدامات زشتی که در ۷۲ ساعت گذشته شاهد بودیم بی‌توجه باشند.

این منبع در پایان از اظهارنظر درباره قدرت‌های مشخصی که به میدان نبرد ملحق شده‌اند، خودداری کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha