• چهارشنبه / ۲۴ شهریور ۱۳۹۵ / ۱۰:۰۵
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 95062415100
  • منبع : نمایندگی یزد

طعم متفاوت، عامل مرغوبیت پسته‌ اردکان

طعم متفاوت، عامل مرغوبیت پسته‌ اردکان

ایسنا/یزد رئیس جهاد کشاورزی شهرستان اردکان با اشاره طعم و مرغوبیت خاص پسته‌ی این شهرستان، از پیش‌بینی برداشت بیش از 11 هزار تن پسته از باغات اردکان به ارزش تقریبی 2200 میلیارد ریال خبر می‌دهد.

به گزارش ایسنا، کشور ایران در جهان با دو کالای ارزشمند، یکی پسته و دیگری فرش، شهره می‌دانند. فرش، هنری دیرینه و سنتی در بین ایرانیان و تلفیقی از طبیعت و هنر محسوب می‌شود و پسته نیز برآمده از خاک و تلاش کشاورزان این سرزمین پهناور است.

اما این دو محصول در استان یزد و شهرستان اردکان، جایگاه ویژه‌ای دارند، چون هنر دست زنان قالی‌باف اردکانی و پسته‌ی خوشمزه این شهرستان، نه تنها در ایران بلکه در جای جای جهان طرفداران خاص خود را دارد.

پسته، گونه‌ای گیاهی با خاصیت تغذیه‌ای و درمانی بسیار است که در کشورمان، ایران به سنتی دیرینه، جایگاهش در مراسم‌ شادی و عیدهای بزرگ همیشه سبز است.

البته پسته یا طلای سبز را معمولاً به نام شهر رفسنجان می‌شناسند اما در 60 کیلومتری مرکز استان یزد، شهرستان اردکان واقع شده که مرغوبیت و مزه خاص پسته آن زبانزد خاص و عام شده است، محصولی که ریشه در تاریخ و فرهنگ آن دارد، چون صنعت فرآوری این محصول در این شهرستان در حال قرار گرفتن در لیست میراث معنوی کشور است.

ایران و آمریکا تولیدکنندگان اصلی پسته دنیا

مجموع پسته تولیدی در جهان چیزی قریب به یک میلیون تن است که کشورهای ایران و آمریکا از تولیدکنندگان عمده این محصول بشمار می‌روند، هر چند که طی پنج سال گذشته به‌علت خشکسالی‌های متوالی، کشور ایران با اندکی افت تولید مواجه شده است.

البته کارشناسان کشورمان در این رابطه معتقد هستند که با اقداماتی هم‌چون مدیریت در اصلاح روش‌های تغذیه‌ای، شیرین‌سازی آب و کنترل آفات، می‌توان با تولید سالانه بیش از 240 هزار تن پسته، رتبه اول تولید این محصول در جهان را از آن خود کنیم.

پیش‌بینی برداشت 11 هزار تن پسته در اردکان

«علیرضا احمدی» رئیس جهاد کشاورزی شهرستان اردکان هم‌زمان با فصل  برداشت پسته در این شهرستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، از پیش‌بینی برداشت بیش از 11 هزار تن پسته از باغات اردکان به ارزش تقریبی 2200 میلیارد ریال خبر می‌دهد.

وی می‌گوید: با توجه به سطح 8000 هکتاری باغات پسته و تولید مازاد این محصول در شهرستان اردکان، قسمت اعظم محصول تولیدی اردکان به استان‌های مجاور و خارج از کشور صادر می‌شود.

احمدی با اشاره به این‌که پسته یکی از مهم‌ترین محصولات باغی شهرستان اردکان است، خاطرنشان می‌کند: با توجه به شرایط اقلیمی و شوری آب شهرستان، پسته‌ از سازگاری مناسبی در این شرایط برخوردار است و از همین‌رو نیز از مهم‌ترین محصولات باغی این منطقه بشمار می‌رود.

6500 هکتار باغات بارور پسته در اردکان

رئیس جهاد کشاورزی اردکان 6500 هکتار از مجموع سطح کشت پسته شهرستان که 8000 هکتار است را بارور می‌داند و اظهار می‌کند: کشاورزان اردکانی برداشت پسته از باغات خود از اواخر تیرماه آغاز می‌کنند که تا پایان مهرماه نیز ادامه خواهد داشت.

وی یادآور می‌شود: با توجه به تغییرات دمایی در مناطق مختلف شهرستان، عملکرد متفاوتی از تولید پسته‌ی شهرستان را شاهد هستیم، اما برای امسال تولید بیش از 11 هزار تن پسته را پیش‌بینی می‌کنیم.

احمدی عنوان می‌کند: پسته‌ی برداشت شده از سطح باغات شهرستان، برای فرآوری بهداشتی به 18 ترمینال نیمه مکانیزه و 35 آسیاب خشک منتقل و به‌صورت بهداشتی فرآوری می‌شود.

استقبال شیرینی‌سازان ایرانی از پسته‌ی بومی اردکان

به گفته‌ی رئیس جهاد کشاورزی اردکان، ارقام پسته تولیدی در شهرستان اردکان بیشتر از انواع بومی، کله قوچی، احمد آقایی و کتانی است که نوع بومی به‌علت داشتن رنگ زیبا و طعم ویژه و مشهور خود، بیشتر مورد توجه شیرینی‌سازان و حلواسازان اردکانی و دیگر مناطق کشور است.

احمدی نیز از کشاورزان اردکانی می‌خواهد که به‌منظور آشنایی با برداشت صحیح، شیوه‌های مناسب انبارداری، مدیریت صحیح باغات و انجام عملیات بهتر به‌زراعی که بلافاصله بعد از برداشت آغاز می‌شود، به توصیه‌های کارشناسان توجه و عمل کنند تا روند رشد تولید در واحد سطح که از چندین سال گذشته در باغات اردکان آغاز شده است، هم‌چنان ادامه یابد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha