• چهارشنبه / ۲۴ شهریور ۱۳۹۵ / ۰۲:۲۳
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 95062314911

معاون پژوهشی دانشگاه خواجه‌ نصیر مطرح کرد

مالیات بودجه‌های پژوهشی، چالش بزرگ در حوزه پژوهش

مالیات بودجه‌های پژوهشی، چالش بزرگ در حوزه پژوهش

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی مالیات بودجه پژوهشی را از مشکلات اساسی حوزه پژوهش عنوان کرد و گفت: مالیات بودجه‌های پژوهشی چالش بزرگی را در زمینه پژوهش ایجاد کرده است.

دکتر مهدی احسانیان در گفت‌وگو با ایسنا از دیگر مشکلات حوزه پژوهش به کمبود بودجه‌های پژوهشی اشاره کرد و افزود: عمدتا هنگام مشکلات مالی، اولین حوزه‌ای که بودجه‌اش اصطلاحا ناخنک می‌خورد، حوزه پژوهش است و در صورت اعتماد صنعت به دانشگاه و پژوهش انگیزه برای انجام پروژه‌های پژوهشی افزایش می‌یابد.

معاون پژوهشی دانشگاه خواجه نصیر، بودجه پژوهشی این دانشگاه در سال 95 را چیزی بین 15 تا 20 درصد بودجه کل دانشگاه عنوان و اظهار کرد: بودجه کل دانشگاه چیزی حدود 100 میلیارد تومان است که مبلغی حدود 20 میلیارد تومان از آن به پژوهش اختصاص می‌یابد.

احسانیان با بیان اینکه بودجه پژوهشی به بخش‌های مختلفی از جمله زیرساخت‌های پژوهشی مثل شبکه اینترنت و اینترانت، تجهیزات آزمایشگاهی، توسعه پژوهش مانند حمایت از پروژه‌های پژوهشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی، هزینه‌های جاری و ... اختصاص می‌یابد، خاطرنشان کرد: همچنین به تازگی بخشی از بودجه پژوهشی صرف هدفمند کردن پروژه‌های پژوهشی در جهت رفع نیازهای اساسی کشور می‌شود.

وی در مورد هدفمند کردن پروژه‌های پژوهشی با اشاره به اینکه اگر در دانشگاه محصولی تولید شود، به عنوان نمونه آزمایشگاهی است، تصریح کرد: نمونه‌های آزمایشگاهی با حمایت شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز رشد برای رقابت با محصولات خارجی موجود در کشور، در فرایند تجاری‌سازی قرار می‌گیرند.

معاون پژوهشی دانشگاه خواجه نصیر با اشاره به اینکه طبق قوانین جدید اعضای هیات علمی می‌توانند با کمک دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکترا اقدام به ثبت شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز رشد کنند، خاطرنشان کرد: پس از اینکه پروژه‌ای وارد مراکز رشد شد، دو سال مهلت دارد تا به مرحله تجاری‌سازی برسد و در این دو سال مراکز رشد با اقداماتی همچون معرفی این پروژه‌ها به افراد سرمایه‌گذار زمینه تجاری‌سازی پروژه‌ را فراهم ‌می‌کنند.

احسانیان در پایان با بیان اینکه در گذشته توسط اقدامات خودجوش برخی اعضای هیات علمی حدود 30 درصد از پروژه‌های پژوهشی دانشگاه با استفاده از نتایج پژوهشی به تجاری سازی رسیده‌اند، به افزایش تجاری شدن پروژه‌های تحقیقاتی دانشگاه با فعالیت نهادهایی همچون شرکت‌های رشد دهنده که روی ایده‌های دانشجویان سرمایه‌گذاری می‌کنند، ابراز امیدواری کرد. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha