• دوشنبه / ۲۲ شهریور ۱۳۹۵ / ۱۷:۲۴
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 95062214173
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

دولت با اعطای تسهیلات از صنایع دستی حمایت کند

دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور گفت: دولت باید با اعطای تسهیلات کم بهره و دارای اقساط بلند مدت به صاحبان کارگاه‌های کوچک و زودبازده فعال در بخش صنایع دستی، از آن‌ها حمایت کند زیرا این کارگاه‌ها زمینه انتقال ارزش‌ها و هنر ماندگار کشور را به نسل‌های بعد فراهم می‌کند.

به گزارش ایسنا منطقه اصفهان در شهرضا، حجت الاسلام حمیدرضا ارباب سلیمانی در آیین افتتاح نمایشگاه چلچراغ هنر در شهرضا، اظهار کرد: مسئولان باید تلاش کنند که ظرفیت‌ها و توانمندی‌های شهرستان شهرضا را به دیگران معرفی کنند و یکی از اقدامات مؤثر برای این منظور، تأسیس بازارچه صنایع دستی شهرستان است.

وی ادامه داد: ایجاد یک بازارچه دائمی برای نمایش و فروش صنایع دستی در شهرستان امکان مناسبی است تا دیگران نیز با علوم و صنایع و هنرهای اصیل شهرضا آشنا شده و زمینه ترویج آن را فراهم کنند، البته تحقق این مسئله نیازمند عزم جدی مسئولان ملی، استانی و شهرستان است.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: دولت باید با اعطای تسهیلات کم بهره و دارای اقساط بلند مدت به صاحبان کارگاه‌های کوچک و زودبازده فعال در بخش صنایع دستی، از آن‌ها حمایت کند زیرا این کارگاه‌ها زمینه انتقال ارزش‌ها و هنر ماندگار کشور را به نسل‌های بعد فراهم می‌کند.

ارباب سلیمانی تصریح کرد: یکی از مهمترین بخش‌هایی که می‌تواند زمینه تحقق شعار اقتصاد مقاومتی را فراهم کرده و باعث ایجاد اشتغال و کسب درآمد پایدار شود، توجه به بخش صنایع دستی و هنرهای بومی و محلی است.

وی گفت: باید با استفاده از برگزاری دوره‌های آموزشی، صنایع دستی را به دیگران آموزش داده و زمینه رشد و شکوفایی آن در آینده را فراهم کنیم؛ برگزاری اینگونه نمایشگاه‌ها نیز افق‌های جدیدی را در برابر مسئولان قرار می‌دهد تا با قابلیت‌های منحصر به فرد هر منطقه آشنا شوند.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: صنایع دستی ریشه در تاریخ و فرهنگ غنی مردم این شهرستان داشته و به عنوان بخشی از فرهنگ و تمدن آن‌ها شده است، برگزاری نمایشگاه‌های مختلف فرصت مناسبی است تا این ظرفیت و توان بلقوه به دیگران معرفی شود.

ارباب سلیمانی تصریح کرد: شهرستان شهرضا یکی از مهمترین قطب‌های فرهنگی کشور است که باید زمینه‌های رشد و توسعه همه جانبه آن فراهم شود، باید از موقعیت بین راهی این شهرستان بهترین استفاده را کرده و این شهرستان را به دیگران معرفی کنیم.

برگزاری کنگره ملی کانون‌های مساجد روستایی و عشایری در اصفهان

وی همچنین در حاشیه بازدید از غرفه‌های نمایشگاه چلچراغ هنر اظهار کرد: شواری عالی انقلاب فرهنگی از 23 سال قبل کانون‌های فرهنگی هنری مساجد را در راستای افزایش مشارکت‌های مردمی در زمینه‌های اجتماعی ایجاد کرده است.

ارباب سلیمانی ادامه داد: در راستای اعمال سیاست‌های حمایتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در سال جاری، 50 درصد از هزینه تهیه تجهیزات کتابخانه‌ای و برخی کالاهای مورد نیاز کانون‌ها را این وزارتخانه و 50 درصد مابقی را مساجد متقاضی استفاده از این امکانات تهیه می‌کنند.

دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور گفت: بودجه دریافتی وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی، حوزه کانون‌های فرهنگی مساجد را مجلس شورای اسلامی از طریق لوایح ارسال شده به تصویب می‌رساند که بر اساس یک قاعده کلی، میزان تخصیی دستگاه‌ها بر اساس منابع وصول اختصاص می‌یابد که در سال‌های اخیر با توجه به تحریم‌های دشمن با موانعی در این زمینه مواجه بودیم، اما تلاش کرده‌ایم تا به طور متوسط به هر یک از کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور مبلغ شش میلیون و 500 هزار ریال را اختصاص دهیم.

ارباب سلیمانی اضافه کرد: امسال اعتباری بالغ بر 40 میلیارد ریال نیز برای تهیه انواع کتاب، به کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور اختصاص می‌یابد.

وی تصریح کرد: تمام کشور در تهران خلاصه نمی‌شود، همه مردم ایران باید از امکانات موجود برخوردار شوند تا به این وسیله شاهد برقراری یک عدالت نسبی باشیم، باید 60 درصد از امکانات کشور در این زمینه، به کانون‌های فرهنگی هنری مساجد روستایی و 40 درصد امکانات به این کانون‌ها در مناطق شهری اختصاص یابد.

دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور از برگزاری کنگره ملی روستایی و عشایر کشور، از سوم لغایت پنجم مهرماه در شهرستان اصفهان خبر داد و افزود: در این کنگره که از چند استان دیگر نیز در آن حضور خواهند داشت، زمینه‌های توسعه این کانون‌ها در این کنگره مورد بررسی و تحلیل قرار می‌گیرد.

انتهای پیام
 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha