به گزارش ایسنا، سلمان خدادادی، در نشست مشترک اعضای کمیسیون اجتماعی و نمایندگان مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی با شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر تبریز، به جایگاه تاریخی و تمدنی شهر تبریز اشاره کرد و افزود: اولینهای شهر تبریز، عمدتاً مربوط به فرهنگ و اندیشه بوده که این امر نشانگر پیشینه مدنیت در این خطه است.
وی تاکید کرد: به تعبیر رهبر مظعم انقلاب، «آذربایجان سر ایران است» و این ویژگی، محدود به شکل نقشه جغرافیایی نیست؛ تبریز به عنوان یک شهر متفکر و پیشتاز، سرآغاز بسیاری از تحولات تاریخی و اجتماعی بوده است.
خدادادی یادآور شد: امروز شاهد یک همدلی و یکپارچگی در مدیریت استان هستیم و این امر در مجمع نمایندگان استان نیز کاملاً بارز است.
نماینده مردم ملکان در مجلس با بیان این که کمیسیون اجتماعی مجلس با برخورداری از افراد توانمند و متخصص، گزارش ارائهشده توسط شهردار تبریز را در روند بررسی برنامه ششم توسعه، لحاظ خواهد کرد، متذکر شد: بندهای مختلف این گزارش در حوزههای مختلف حاشیهنشینی و بافتفرسوده، حملونقل و آلودگیهوا نمونه مهم و کارسازی است از معضلات عموم شهرداریهای کلانشهرهای کشور که میتواند به اثرگذاری برنامه ششم، بیفزاید.
وی با اشاره به اینکه حاشیهنشینی در محدوده یکچهارم از شهر، از معضلات نگرانکننده شهر تبریز است، گفت: البته حجم و وسعت حاشیهنشینی تبریز، از شهرهایی تهران و مشهد کمتر است. بیش از یکسوم جمعیت کلانشهر مشهد حاشیهنشین است و این امر حتی گاه به یک کیلومتری حرم نیز می رسد.
خدادادی به زمینههای فرهنگی و اجتماعی حاشیهنشینی اشاره و تاکید کرد: در این خصوص، بایدحرکتهایی برای مقامسازی آحاد اجتماعی با تعریف گروههای هدف انجام بگیرد.
وی ارتقای کیفیت خدماترسانی را از دیگر مشکلات کلانشهرها خواند و افزود: مشکلات شهرداریها، در بررسی برنامه ششم توسعه لحاظ میشود، کمیسیون اجتماعی آماده است در این خصوص انتظارت و خواستههای شهردرایها را بررسی کند.
رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه در برنامههای اجتماعی، نیازمند ایجاد درآمدهای پایدار برای شهرداریها هستیم، متذکر شد: عدم وصول مطالبات شهردایها از دستگاههای اجرایی از مشکلات مهم کلانشهرهاست. به عنوان مثال، در کلانشهری مثل مشهد، از ۷۴ میلیارد تومان سهم شهرداری از محل جرایم رانندگی، تنها سه میلیارد تومان تحقق یافته است. حل این معضل، در گرو تعریف یک مکانیزم منسجم است.
خدادادی ادامه داد: در بحث حملونقل که از مشکلات اصلی کلانشهرها است، دچار بلاتکلیفیهایی هستیم؛ متاسفانه برنامهای که دولت در این خصوص ارایه کرده، فاقد آن دقت و جامعیت لازم است و اشارهای به بحث حملونقل نشده است.
وی خاطرنشان کرد: باید چارهای اندیشید که بخش خصوصی با تحصیل درآمد مناسب، رغبت بیشتری برای سرمایهگذاری در موضوع حملونقل داشته باشد.
این نماینده مجلس، با اشاره به اینکه سابقه قانون مدیریت واحد شهری، به مجلس ششم باز میگردد، گفت: امروزه، نظام شهری همه کشورهای توسعهیافته از همین قانون پیروی میکنند و بعضاً حتی، ۱۱ نوع خدمات که در کشور ما به صورت وزارتخانهای اداره میشود تحت نظر شهرداریها است.
وی به فعالیت ۱۴ هزار نفر در مجموعه شهرداری تبریز اشاره کرد و افزود: مدیریت این تعداد پرسنل، یک بحث بسیار طاقتفرسا بوده و نشانگر ضرورت بررسی مباحث استخدامی و نیروی انسانی در شهرداریها است.
انتهای پیام
نظرات