• شنبه / ۱۳ شهریور ۱۳۹۵ / ۱۵:۰۷
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 95061308442
  • منبع : نمایندگی خراسان جنوبی

سیاه چادر بافی در سرایان جان تازه گرفت

سیاه چادر بافی در سرایان جان تازه گرفت

ایسنا/خراسان جنوبی مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان سرایان از احیاء هنر سیاه چادر عشایری در این شهرستان خبر داد.

به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، محمد عرب، اظهار کرد: سیاه‌ چادر نوعی چادر است که از موی بز سیاه و توسط زنان عشایر بافته می‌شود. عشایر در ییلاق و قشلاق مکان‌های معینی برای اقامت دارند که معمولاً در زیر این سیاه چادرها زندگی و استراحت می‌کنند.

وی از احیاء هنر سیاه چادر عشایری در این شهرستان خبرداد، افزود: با توجه به رونق گردشگری در کویر سه قلعه و پتانسیل‌های مناسب کویری و لزوم ایجاد اقامتگاه‌های بوم گردی در مناطق عشایری، گروهی از زنان عشایر برای توسعه و رونق گردشگری منطقه با کمک میراث فرهنگی اقدام به بافت سیاه چادر در شهر سه قلعه شهرستان سریان نموده‌اند.

مسئول میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری شهرستان سرایان تصریح کرد: علیرغم خشکسالی‌های متوالی و از بین رفتن دامداری از سیاه چادرهای عشایری در سرایان استفاده می‌شود و هرساله در نمایشگاه نوروزی یک یا دو سیاه چادر که معرف آداب و رسوم مردم منطقه هست برپا می‌شود.

عرب با بیان اینکه مکان‌های اقامت گردشگران در نقاط مختلف کویر سه قلعه برای برنامه‌های کویرنوردی به سیاه چادر تجهیز خواهند شد، افزود: هر سیاه چادر از چند «لت» تشکیل می‌شود و هر «لت» نواری به عرض بین ۴۰ تا ۶۰ سانتی متر و طول آن گاه ۶، ۱۰ و یا ۱۵ متر، بافته شده از موی بز سیاه است که در حقیقت «لت» تکهای از سیاه چادر است و زنان «لت»ها را که به شکل یک نوار بافته شده‌اند را به وسیله دستگاهی سنتی در محل زندگی خود می‌بافند و آنها را از دو طرف به هم می دوزند تا کم کم به شکل سیاه چادر در آید.

وی خاطرنشان کرد:  پرونده ثبت میراث معنوی سیاه چادر عشایری تهیه شده و در صورت تأیید و موافقت استان این هنر بنام سرایان در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت خواهد رسید.


خبرنگار: 110
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha