به گزارش ایسنا، مجید خدابخش در جلسه شورای برنامهریزی و توسعه استان اردبیل که با حضور اعضای کمیسیون عمران مجلس برگزار شد با اشاره به اینکه اختصاص ردیفی برای کمک به توسعه زیرساختها ضروری است، افزود: اگرچه بخش خصوصی متقاعد شده فضا برای سرمایهگذاری فراهم است اما برای تحقق اقتصاد مقاومتی باید مشوقهایی برای ترغیب بخش خصوصی در نظر گرفت.
وی اضافه کرد: در این راستا کمک به تصویب لایحه ایجاد مناطق آزاد تجاری از جمله در استان اردبیل میتواند راهگشا بوده و بخشی از کمبودهای استانهای کم برخوردار مرزی مانند اردبیل را برطرف کند.
خدابخش با بیان اینکه استانها 13 درصد بودجه عمرانی کشور را مدیریت میکنند، افزود: به طوری که نیمی از آن نیز تکلیفی است و در واقع 6 تا هفت درصد اعتبارات عمرانی کشور در شورای برنامهریزی استانی توزیع میشود و از این رو نمیتوانند در توسعه نقش آفرینی کنند.
استاندار اردبیل با انتقاد از اینکه استانهای برخوردار بیش از استانهای محروم از منابع صندوق توسعه ملی استفاده میکنند، گفت: از این رو تشکیل صندوق توسعه استانها با اختصاص نیمی از منابع صندوق توسعه ملی میتواند به تعادل و توازن بخشی بین استانها کمک کند.
خدابخش همچنین اختصاص ردیفی از محل وجوه اداره شده برای کمک به بنگاههای اقتصادی را خواستار شد و افزود: باید ردیفی نیز برای احداث سدهای معیشتی و به ویژه اراضی پایاب تعریف شود، چرا که نقش بسیار مهمی در اشتغال و حفظ روستاییان به عنوان نیروهای مولد دارند.
استاندار اردبیل تصریح کرد: پروژههای راه آهن از جمله راه آهن اردبیل- میانه در انتظار منابع فاینانس هستند و همان طور که اجازه برداشت از منابع صندوق توسعه ملی برای مهار آبهای مرزی از سوی مقام معظم رهبری صادر شد، وزارت راه نیز میتواند با کمک کمیسیون عمران اقدام مشابهی را در دستور کار قرار دهد وگرنه باید سالها در انتظار فاینانس خارجی باشیم.
در ادامه بشیر خالقی نماینده خلخال و کوثر و رییس مجمع نمایندگان استان اردبیل نیز در ادامه به بازدید اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از پروژه راه آهن اردبیل- میانه اشاره کرد و گفت: این پروژه از سال 1384 آغاز و چهار هزار میلیارد ریال برای آن هزینه شده است و برای تکمیل 9 هزار میلیارد دیگر نیاز دارد.
وی افزود: 320 میلیارد ریال اعتبار برای این پروژه در سال گذشته پیشبینی شده بود که تنها 70 میلیارد ریال تخصیص یافت.
وی با بیان اینکه کمبودهای موجود در استان اردبیل موجب بروز پدیده مهاجرت شده، تصریح کرد: جنوب استان بیش از سایر نقاط از نبود امکانات از جمله راه مناسب رنج میبرد و در نتیجه طی سالها حدود 60 درصد جمعیت مهاجرت کرده و روستاها به آسایشگاه سالمندان تبدیل شده است.
وی با بیان اینکه 60 درصد روستاییان زیر پوشش کمیته امداد امام (ره) و بهزیستی هستند، بیان کرد: در این راستا احداث سدهای کوچک و معیشتی در کنار توجه به توسعه راههای ارتباطی میتواند در ماندگاری جمعیت موثر باشد.
خالقی رفع نقاط حادثهخیز جاده اربیل- سرچم به عنوان تنها محور ارتباطی مهم جنوب استان را خواستار شد و گفت: راه خلخال- پونل سال 1337 آغاز شد اما پس از نیم قرن همچنان در نیمی از سال امکان بهره برداری از این مسیر وجود ندارد.
انتهای پیام
نظرات