• چهارشنبه / ۳ شهریور ۱۳۹۵ / ۱۰:۴۹
  • دسته‌بندی: سیستان و بلوچستان
  • کد خبر: 95060101819
  • منبع : نمایندگی سیستان و بلوچستان

خاک بلوچستان مستعد رشد و پرورش همه نوع خرما

خاک بلوچستان مستعد رشد و پرورش همه نوع خرما

ایسنا/سیستان و بلوچستان عضو هیات علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان گفت: خاک ناحیه بلوچستان استعداد رشد و پرورش همه نوع خرما بخصوص انواع مرغوب آن مثل مضافتی و ربی را دارد.

دکتر ابراهیم زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا افزود: عمده نخلستان‌های استان در بلوچستان بخصوص در حوزه سراوان، سرباز و ایرانشهر وجود دارد.

به گفته ابراهیم زاده، در بلوچستان نخل به مفهوم واقعی درخت زندگی است چون غذای اصلی مردم این ناحیه خرما و فرآورده‌های آن است.

وی تاکید کرد: بخش عمده‌ای از مردم منطقه با محصول و حتی اجزای این درخت پیوندی تنگاتنگ داشته و دارند.

وی گفت: وجود انواع مختلف خرما، تنوع بهره برداری، تهیه خوراکی‌های گوناگون و دهها استفاده جنبی از این درخت حیات بخش نقش شگفت‌انگیز نخل در زندگی بلوچ را نشان می‌دهد.

ابراهیم‌زاده تصریح کرد: می‌توان با ایجاد صنایع جنبی و دسته‌بندی بر میزان صادرات و ایجاد اشتغال آن در استان به نسبت زیادی افزود.

وی اضافه کرد: بطور معمول از برگ درخت خرما برای مصارف گوناگون استفاده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: منطقه بلوچستان غذاهای مختلفی با خرما درست می‌کنند و خرما اصلی‌ترین غذای بلوچ است.

دانشیار دانشگاه سیستان و بلوچستان گفت: محصول خرمای بلوچستان زمینه رقابت با انواع مختلف آن در کشور را دارد و حتی به دلیل مرغوب بودن آن گاهی اوقات این محصول را در جعبه‌های مختلف با عنوان محصولات خرمای دیگر شهرها به بازار عرضه می‌کنند.

هم‌چنین رئیس سازمان جهادکشاورزی سیستان و بلوچستان نیز گفت: سیستان و بلوچستان رتبه اول کشت خرما و رتبه دوم میزان تولید را در کشور دارد.

رضا نجفی افزود: در راستای توسعه باغات خرما در سیستان و بلوچستان در سال‌های اخیر سازمان جهادکشاورزی اقدام به حذف باغات قدیمی و غیراصولی نموده و نیز کشت بافت تجاری و مرغوب و بازارپسند خرما را در اختیار کشاورزان قرار داده است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی سیستان و بلوچستان به ارقام موجود خرما در استان اشاره کرد و افزود: در تمامی شهرهای استان به ویژه ایرانشهر و سراوان خرما کشت می‌شود.

وی اظهار داشت: سالانه 15 هزار اصله نهال کشت بافت به کشاورزان نخل کار استان تحویل می‌شود.

نجفی سطح زیرکشت باغات استان را 80  هزار هکتار اعلام کرد و تصریح کرد: از این میزان سطح زیرکشت 54 هزار هکتار به کشت خرما اختصاص دارد که 44 هزار هکتار آن بارور بوده و 25 هزار هکتار از باغات خرمای استان بیمه هستند.

وی گفت: از نخلستان‌های بارور سالانه بیش از 220 هزار تن محصول خرما برداشت می‌شود.


خبرگزاری ایسنا
انتهاي پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha