زاهدین چشمه خاور در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به وجود 8006 کیلومتر راه اصلی، فرعی و روستایی در استان، گفت: از این میزان 347 کیلومتر بزرگراه، 525 کیلومتر راه اصلی، 5151 راه روستایی و 1972 کیلومتر راه فرعی است.
وی در خصوص علت خرابی راههای استان، به ترانزیت سنگین جادههای استان اشاره کرد و افزود: با توجه به موقعیت جغرافیایی استان که در مسیر شمال غرب به جنوب قرار دارد و با توجه به اینکه 52 درصد کالاهای صادراتی به کشور عراق از جادههای استان تزانزیت میشود، بخشی از راههای استان دچار خرابی متوسط تا شدید هستند.
چشمه خاور افزود: با بیان اینکه تا سال گذشته 38 درصد راههای استان معادل 406 کیلومتر خرابی شدید و نیز 350 کیلومتر خرابی متوسط داشتند، گفت: خوشبختانه سال گذشته 319 کیلومتر از راههای استان روکش شدند.
وی اظهارکرد: در حال حاضر وضعیت خرابی راههای استان با این اقدامات بهبود یافته، اما هنوز هم مطلوب نیست و در سال جاری روند ترمیم و روکش راهها ادامه خواهد داشت و اولویت با لکهگیری است.
به گفته معاون راهداری اداره کل راه و شهرسازی استان کرمانشاه با انجام این اقدامات در حال حاضر 300 کیلومتر از راههای استان خرابی شدید و متوسط دارند.
وی با بیان اینکه راه نیاز به محافظت و نگهداری مداوم دارد، گفت: چنانچه به راه رسیدگی نشده و از آن محافظت نشود خراب میشود و راههای با خرابی متوسط هم تبدیل به راههای با خرابی شدید میشوند.
چشمه خاور با اشاره به هزینه بالای ساخت و آسفالت راه، گفت: بسته به نوع راه و توپوگرافی منطقه و نیز نوع جاده که اصلی ،فرعی یا بزرگراه باشد احداث یک کیلومتر راه و آسفالت آن یک تا دو میلیارد تومان هزینه دارد.
وی با بیان اینکه بر اساس شاخصهای جهانی 10 درصد ارزش افزوده راه باید برای نگهداری آن صرف شود، گفت: متاسفانه این شرایط در کشور وجود ندارد، زیرا برای استفاده از راههای عبوری عوارض گرفته نمیشود.
معاون راهداری اداره کل راه و شهرسازی استان کرمانشاه اظهار کرد: بیشتر راههای کشور ملی بوده و جزو اموال عمومی هستند و تنها اعتبارات نگهداری آنها از محل راه و شهرسازی تامین میشود.
انتهای پیام
نظرات