زهرا بهاروند، کارشناس ناظر بناها و بافتهای تاریخی در گفتوگو با خبرنگار ایسنا، در این باره گفت: در طرح جامع شهر خرمآباد از پل طاق شكسته يا پل شاپوري با عنوان «پل شاپورخواست» ياد شده است.
وی با بیان اینکه ساختمان اين پل در اين طرح به دوره ساساني منصوب شده است، افزود: این بنا در امتداد مستقيم، جهت شرقي ـ غربي، با انحراف 18 درجهاي به سمت شمال، در بستر پايدار رودخانه خرمآباد به طول تقریبا 290 متر احداث شده است.
بهاروند ادامه داد: ساختمان تاريخي پل تاق شكسته در فاصله تقریبا دو كيلومتري جنوب مركز اين شهر بر روي رودخانه خرمآباد احداث شده و در روزگاری بر سر مسیر کاروانیان و یکی از پلهای اتصال دهنده راهها بوده است.
این کارشناس ارشد مرمت اظهار کرد: امروزه بقاياي 25 پايه اين ساختمان سنگي عظيم، پنج طاق و قسمتهايي از كوله(نيم پايه يا پايه جناحي) ساختمان برجاي مانده اما پيشينه بررسيهاي اين ساختمان نشان میدهد در گذشته 29 يا حتي 30 پايه يا بيشتر داشته كه به تدريج، بر اثر وقوع حوادث از تعداد آنها كاسته شده است.
وی افزود: از ميان پايههاي موجود تعداد يازده پايه كه در نيمه شرقي ساختمان قرار گرفتهاند، فاقد موجشكن(آببُر) بوده، عموماً به شكل چهار ضلعي ساخته شدهاند و از فاصله ميان پايهها(اندازه دهانه طاقها) به تدريج به طرف شرق كاسته ميشود، به گونهاي كه كمترين اندازه در فاصله ميان كولة شرقي پل و پايه اول ساختمان برابر با 5.2 متر و بزرگترين اندازه دهانه طاق در فاصله ميان پايههاي مياني پل، قريب به 80.7 متر اندازهگيري شده است.
بهاروند تصریح کرد: اين پل 28 طاق داشته و امروز تنها 6 طاق آن باقي و بقيه فروريخته يا پايههاي موجشكن آن به جاي مانده است که میراث فرهنگی از سال 84 شروع به مرمت آبشکنها و طاقهای نیمه تمام و تکمیل خطوط مطابق با طرح اصل بنا و با استفاده از سنگ لاشه طبیعی و ملات گچ نیمکوب کرده است.
این محقق گفت: مرمت 6 طاق باقیمانده آن به پایان رسیده و محوطه سازی اطراف آنها آغاز شده است.
انتهاي پیام
نظرات