• شنبه / ۳۰ مرداد ۱۳۹۵ / ۰۹:۳۰
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 95050118624
  • منبع : نمایندگی مرکزی

به مناسبت روز جهانی انسان دوستی

نهادینه شدن انسان دوستی زمینه ساز تعهد انسانی

نهادینه شدن انسان دوستی زمینه ساز تعهد انسانی

ایسنا/مرکزی یک روانشناس، نهادینه شدن انسان دوستی در اجتماع را زمینه ساز تعهد انسانی نسبت به هم نوع، موجودات، محیط زیست و مسائل اجتماع دانست و بر نقش آموزش های صحیح مجازی و واقعی در نهادینه و پررنگ شدن این خصلت انسانی تاکید کرد.

28 مرداد روز جهانی انسان دوستی بود، احمدرضا قدسی در این‌باره به خبرنگار ایسنا، با بیان اینکه آبراهام مازلو روانشناس آمریکایی پنج طبقه نیاز را برای انسان تعریف می‌کند، گفت: سومین طبقه از این تقسیم‌بندی تعلق به دوست داشتن و عشق تعریف شده که انسان دوستی مرتبط با این طبقه است.

وی بیان کرد: مازلو به نیازهای روانی انسان گسترده نگاه کرده و برآورده شدن نیازهای روانی انسان اعم از عشق، دوست داشتن و دوست داشته شدن و... را منوط به تامین نیاز هر طبقه می‌داند، به این صورت که رفتن به مرحله یا طبقه بالاتر مستلزم تامین نیاز انسان در طبقات پایین تر است.

این روانشناس با بیان اینکه در روانشناسی مثبت نگر نیز طبقه‌بندی بر اساس توانمندی منشی انسان را داریم، عنوان کرد: بر خلاف رویکردهای سنتی روانشناسی که اختلالات را طبقه‌بندی می‌کند، در این روانشناسی توانمندی‌های شخصیتی انسان طبقه‌بندی می‌شود.

قدسی ادامه داد: طبقه سوم از این تقسیم بندی نیز با عنوان تنوع‌دوستی مطرح است که مولفه عشق و مهربانی در این طبقه گنجانده می‌شود.

وی افزود: اگر به صورت مختصرتر و دقیق‌تر این قضیه را مورد بررسی قرار دهیم، انسان‌ها زمانی میل به رشد و شکوفایی پیدا می‌کنند که از سمت و سوی خودشان و ساختارهایی که در آن هستند مانند خانواده و اجتماع انگیزه داشته باشند.

این روانشناس این انگیزه را شامل جنبه‌های مختلفی دانست و عنوان کرد: یکی از این جنبه‌ها امنیت است که در چارچوب مهربانی، عشق و دوستی و روابط مثبت شکل می‌گیرد.

قدسی در رابطه با نهادینه شدن این خصلت انسانی در جامعه بیان کرد: جامعه متشکل از خرده فرهنگ‌ها و انواع رفتارهای اجتماعی است، با این حال در صورتی که با تمامی تنوع‌های اجتماعی توانمندی‌های منشی انسانی از جمله انسان دوستی را برجسته کنیم، قطعا روابط انسانی مثبت‌تر می‌شود و به دنبال آن رشد و شکوفایی افراد در اجتماع رخ می‌دهد.

وی ادامه داد: به عنوان نمونه در صورتی که بخشش در روابط اجتماعی و خانوادگی پررنگ شود، انسان‌ها شادتر بوده و به رضایت حداکثری از زندگی می‌رسند.

این روانشناس با تاکید بر اهمیت نقش خانواده در بروز و ظهور خصلت‌های انسانی از جمله انسان‌دوستی در فرزندان افزود: خانواده‌ها در کنار یکدیگر اجتماع را تشکیل می‌دهند و در حقیقت بسیاری از مسائل از خانواده شروع می‌شود.

قدسی بیان کرد: رفتار پدر و مادر در واقع الگوی فرزندان محسوب می‌شود. بسیاری از ابعاد تربیتی صرفا با گفتار رشد پیدا نمی‌کند و این رفتار والدین است که معیار عمل فرزندان می‌شود.

وی عنوان کرد: در صورتی که خانواده‌ها بتوانند رفتارهای مثبت از جمله انسان دوستی را در شخصیت خود نهادینه کنند، تاثیر مستقیمی در تربیت فرزندان می‌گذارد و در حقیقت نسل فردای یک جامعه تربیت می‌شود.

این روانشناس در پاسخ به این سوال که در صورت نبود رشد شخصیتی کامل والدین امکان اصلاح رفتار برای تربیت صحیح فرزندان وجود دارد، عنوان کرد: آموزش‌های مجازی و واقعی در قالب کارگاه امکان اصلاح رفتارهای والدین را فراهم می‌کند تا به این ترتیب فرزندان از تربیت صحیح و کامل برخوردار شوند.

قدسی عنوان کرد: اتفاقا این افراد در صورتی که آموزش‌های لازم را ببینند، متوجه یک سری رفتارها می‌شوند و در حقیقت به دنیای وسیع‌تری ورود پیدا می‌کنند که برایشان از جذابیت بالایی برخوردار است.

وی با تاکید بر اهمیت نیازسنجی خانواده‌ها در جامعه و پرداختن به آموزش‌های مورد نیاز جهت برجسته شدن بسیاری از خصلت‌ها از جمله انسان دوستی بیان کرد: به این طریق می‌توان برخی از خصلت‌ها که در اجتماع کمرنگ شده است را احیا کرد.

این روانشناس تاکید کرد: امروز تقریبا تمامی ارگان‌ها واحد فرهنگی داشته و به مباحث مشاوره ای توجه دارند، اما برای اثربخشی مطلوب در جامعه باید از مشاورین مرتبط با این مهم و متبحر بهره گرفت، اما متاسفانه اغلب شاهد اعتراض مردم نسبت به آموزش توسط افراد غیرمتخصص هستیم و نیاز است مسئولین نسبت به این موضوع توجه بیشتری داشته باشند.
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha