• پنجشنبه / ۲۸ مرداد ۱۳۹۵ / ۱۱:۴۲
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 95050117971
  • خبرنگار : 30057

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم خبر داد

ترفیع اساتید براساس تولید محصول با قابلیت تجاری سازی/ تعیین تکلیف 1802 طرح در صندوق نوآوری

ترفیع اساتید براساس تولید محصول با قابلیت تجاری سازی/ تعیین تکلیف 1802 طرح در صندوق نوآوری

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: فعالیت‌های اساتید در حوزه دانش بنیان و تولید محصولات قابل تجاری سازی در ترفیع آنها موثر است.

به گزارش خبرنگار ایسنا، دکتر وحید احمدی با اشاره به تکلیف قانونی شواری عتف در زمینه سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و پیگیری اجرای قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان افزود: براساس این قانون گزارش‌های مربوط به صندوق نوآوری و شکوفایی و کارگروه تشخیص مصادیق دانش بنیان باید از طریق این شورا به مجلس شورای اسلامی ارائه شود.

دکتر احمدی در حاشیه یکصد و چهل و چهارمین جلسه کمیسیون دایمی شورای علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) در جمع خبرنگاران ارائه گزارش کارگروه تشخیص مصادیق شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان و صندوق نوآوری و شکوفایی از موضوعات این جلسه نام برد و افزود: طبق ماده 2 قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری مسؤولیت سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و پیگیری اجرای این قانون را به عهده دارد که از این پس در این قانون به اختصار شورا نامیده می‌شود و دبیرخانه شورا نیز مسؤول پیگیری اجرای مصوبات شورا از طریق دستگاه‌های ذیربط خواهد بود. 

وی کارگروه تشخیص مصادیق شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان و صندوق نوآوری و شکوفایی را از جمله نهادهای حمایت کننده از شرکت‌های دانش بنیان دانست و ادامه داد: براساس قانون، این دو نهاد باید گزارش‌های خود را برای عرضه به مجلس شورای اسلامی به شورای عتف ارائه دهند که در این جلسه از مسوولان این دو نهاد دعوت به عمل آورده شد.

احمدی با اشاره به وظایف این شورا در حوزه سیاستگذاری و برنامه‌ریزی برای شرکت‌های دانش بنیان، توضیح داد: بر اساس نقشه جامع علمی کشور باید تا سال 1404 حدود 50 درصد از تولید ناخالص داخلی((GDP کشور از طریق صنایع دانش بنیان پیشرفته تامین شود که برنامه ریزی برای تحقق اهداف نقشه جامع علمی کشور، نحوه استفاده از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش بنیان و نقش صنایع پیشرفته و فناوری‌های متوسط در تامینGDP بر اساس قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان از جمله مسوولیت‌های شورای عتف است.

وی رسیدگی به شکایات را از دیگر وظایف شورای عتف نام برد و خاطرنشان کرد: برای انجام این ماموریت‌ها ستادی به نام ستاد اجرای قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان تشکیل شد.

ارائه گزارش کارگروه تشخیص مصادیق شرکت‌های دانش بنیان

دبیر شورای عالی عتف با اشاره به گزارش ارائه شده از سوی کارگروه تعیین مصادیق شرکت‌های دانش بنیان، یادآور شد: براساس گزارش‌های ارائه شده از سوی این کارگروه تاکنون بیش از  2هزار و 500 شرکت مجوز دانش بنیان شدن را دریافت کردند ضمن آن که تسهیلاتی به این شرکت ها اعطا شده است.

احمدی معافیت‌های گمرکی و مالیاتی، حمایت از صادرات شرکت‌های دانش بنیان و اشتغال دانش آموختگان را از جمله خدمات ارائه شده به شرکت‌های دانش بنیان نام برد و اضافه کرد: تا قبل از این، این کارگروه ماموریت مشخصی نداشت که با تعیین خط مشی‌های آن گام های بزرگی برای این شرکت ها برداشته است.

گزارش صندوق نوآوری و شکوفایی

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم به گزارش ارائه شده از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی در این جلسه اظهار کرد: این صندوق برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان در سال‌های گذشته راه اندازی شد ولی اعتبارات آن تامین نشده بود ولی با اعتباراتی که از دو سال قبل به این صندوق واگذار شد تاکنون تسهیلاتی به شرکت‌های واجد شرایط اعطا شده است.

وی تسهیلات قرض الحسنه، وام ترجیحی و تامین دفاتر کار برای شرکت‌ها را از جمله تسهیلات این صندوق ذکر کرد و گفت: علاوه بر آن بر اساس قانون صندوق نوآوری و شکوفایی 5 درصد از اعتبارات خود را به منظور افزایش سرمایه در اختیار صندوق های پژوهش و فناوری قرار داده است.

احمدی به بیان خدمات ارائه شده از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی اشاره کرد و ادامه داد: بر اساس گزارش ارائه شده از تعداد 2 هزار و 558 شرکت دانش بنیان، 2324 طرح برای حمایت به این صندوق ارائه شده است که از این تعداد طرح ارائه شده 1802 طرح تعیین تکلیف شده و 522 طرح در دست بررسی قرار دارد.

وی تامین دفاتر کاری برای شرکت‌های دانش بنیان را از دیگر خدمات این صندوق عنوان کرد و یادآور شد: بر این اساس تاکنون 2 تا 3 مجتمع دانش بنیان برای دانشگاه‌ها از سوی این صندوق تاسیس شده است.

ارتقا و ترفیع اساتید بر اساس فعالیت‌های دانش بنیان

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم با تاکید بر این که آیین نامه تاسیس شرکت های دانش بنیان دانشگاهی یک ماه قبل به دانشگاه‌ها ابلاغ شده است، خاطرنشان کرد: اساتید برای تاسیس این شرکتها باید از هیات امنا دانشگاه مجوزهای لازم را دریافت کنند.

وی با اشاره به اثرات فعالیت‌های دانش بنیان اساتید دانشگاه در ترفیع و ارتقا آنها توضیح داد: این فعالیت‌ها در ارتقا اساتید نقشی ندارد ولی فعالیت‌های اساتید در حوزه دانش بنیان و تولید محصولات قابل تجاری سازی در ترفیع آنها موثر است و امتیازاتی که در این زمینه کسب می کنند در ترفیع اثر دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha