• چهارشنبه / ۲۷ مرداد ۱۳۹۵ / ۱۴:۰۷
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 95050117568
  • منبع : نمایندگی کرمانشاه

کام تلخ زیتون‌کاران قصرشیرینی

کام تلخ زیتون‌کاران قصرشیرینی

ایسنا/کرمانشاه مسئول باغبانی جهاد کشاورزی شهرستان قصرشیرین با بیان اینکه در این شهرستان امکانات لازم برای فرآوری زیتون تولیدی وجود ندارد، گفت: این موضوع کام زیتون‌کاران قصرشیرینی را تلخ کرده است.

افراسیاب محسنی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: زیتون تولیدی در این شهرستان تنها کاربرد کنسروی دارد و زمانی که به مرحله روغن‌گیری می‌رسد، بدلیل نبود امکانات لازم برای فرآوری آن در شهرستان از دسترس خارج می‌شود.

محسنی افزود: زیتون‌کاران قصرشیرینی ترجیح می‌دهند بگذارند زیتون‌ها روی درخت خشک شده و به پای درخت بریزد و به هدر برود، زیرا در صورت برداشت مجبور خواهند شد محصول خود را به بهایی اندک به فروش برسانند.

مسئول باغبانی جهاد کشاورزی شهرستان قصرشیرین افزود: گرچه خریدارانی از استان‌های شمالی در زمان برداشت زیتون به شهرستان آمده و انواع مرغوب آن را از باغداران می‌خرند، اما به دلیل قیمت خیلی پایینی که بابت خرید زیتون می‌پردازند، باغداران اغلب از برداشت و فروش آن صرف‌نظر می‌کنند.

 محسنی افزود: خریداران شمالی زیتون برداشت شده در این شهرستان را در شرایط مطلوب به قیمت هر کیلوگرم حدود 1500 تومان از باغداران می‌خرند و این در حالیست که حدود یک سوم این قیمت را باغداران باید برای برداشت زیتون به کارگران بپردازند.

به گفته این مسئول بهای هر کیلوگرم زیتون در حالت معمول باید دو هزار تومان باشد.

محسنی در ادامه با بیان اینکه در سه تا چهار سال گذشته سطح باغات زیتون شهرستان قصرشیرین نزدیک به 48 هکتار بود، گفت: در حال حاضر سطح باغات زیتون در شهرستان قصرشیرین حدود  30 هکتار است که همه این باغات بارور هستند.

مسئول باغبانی جهاد کشاورزی شهرستان قصرشیرین با بیان اینکه توسعه باغات زیتون در این شهرستان در برنامه نیست، گفت: باغدارانی رغبتی به توسعه باغات زیتون ندارند، زیرا زیتون در این شهرستان رها شده است.

محسنی با بیان اینکه سال گذشته حدود 40 تن زیتون در این شهرستان تولید شد، گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال نیز به همین میزان زیتون در این شهرستان تولید شود.

محسنی متوسط عملکرد زیتون در باغات شهرستان قصرشیرین را بین یک تا 1.5 تن در هکتار دانست.

وی در ادامه از نبود یک کارگاه فرآوری زیتون در شهرستان به عنوان یکی از مشکلات پیش‌روی تولید زیتون در شهرستان یاد کرد و گفت: وجود یک کارخانه یا کارگاه فرآوری خواهد توانست حال و روز زیتون تولیدی در این شهرستان را بهتر کند.

محسنی افزود: برداشت زیتون در باغات شهرستان قصرشیرین آغاز شده و پیش‌بینی‌می‌شود تا حدود یک ماه دیگر ادامه داشته باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha