• شنبه / ۲۳ مرداد ۱۳۹۵ / ۱۵:۵۳
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 95050114316
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

نخستین جشنواره ورزش های بومی و محلی دانشگاه فرهنگیان برگزار می شود

نخستین جشنواره ورزش های بومی و محلی دانشگاه فرهنگیان برگزار می شود

ایسنا/اصفهان نخستین جشنواره ورزش های همگانی و بازی های بومی و محلی دانشگاه فرهنگیان به میزبانی اصفهان در دو بخش دختران 26 تیم (260نفر) و پسران 29 تیم (290نفر) در 6 رشته همگانی و بازی های بومی ومحلی از فردا به صورت رسمی آغاز می شود.

دبیر اجرایی نخستین جشنواره ورزش های همگانی و بومی و محلی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان در گفت و گو با خبرنگار ورزشی ایسنا، با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری، اظهار کرد: هدف از برگزاری این جشنواره، جامعه عمل پوشاندن به دستورات مقام معظم رهبری مبنی بر زنده نگه داشتن و علمی نمودن بازی های بومی و محلی است. 

سید هاشم برقه ای  اظهار کرد: در این دوره از مسابقات در بخش بومی و محلی هر استان مجاز است که یک بازی بومی و محلی استان خود را در جشنواره به نمایش بگذارد و همچنین تمام استان ها  باید  بازی "ال اختر" را که به صورت مشترک است اجرا کنند. در بخش همگانی نیز با توجه به ماهیت ورزش همگانی چهار رشته پیاده روی 4 نفره، چرخ تانک، دارت و بولینگ با پا در نظر گرفته شده است.

وی در خصوص نحوه پذیرش و شروع مسابقات گفت: از بدو ورود تیم ها برنامه استقبال را داریم به نحوی که هر استان با موسیقی محلی استان خود، مورد استقبال و پذیرایی و اسکان قرار می گیرد. شروع رسمی بازی ها نیز از فردا صبح با برگزاری همایش پیاده روی با حضور تمامی مربیان، داوران  و ورزشکاران و کادر اجرایی اغاز می شود و سپس ورزشکاران رقابت خود را شروع می کنند.

برقه ای خاطر نشان کرد: برنامه افتتاحیه مسابقات فردا شب با حضور مسئولان استانی و کشوری مرتبط از ادارات آموزش و پرورش و اداره کل ورزش و جوانان وسایر دستگاهها و ارگان های استانی برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه تمامی این رشته ها در فرهنگ ما ایرانیان است که شناسنامه ما را تشکیل می دهند البته فرهنگی که در حال فراموشی است، اضافه کرد: چند سالی است با توجه به دستورات مقام معظم رهبری مبنی بر زنده نگه داشتن و علمی نمودن این رشته ها این بازی ها مورد توجه ارگانهای مرتبط قرار گرفته است، وزارت آموزش و پرورش و آموزش عالی با جدیت تلاش می کنند تا زمینه زنده نگه داشتن این بخش از فرهنگ غنی ایران را در کنار سایر رشته ها داشته باشند.

وی با بیان اینکه بچه های دهه شصت با این بازی ها بزرگ شدند و زندگی کردند، ادامه داد: این ها اصل و نصب ما ایرانیان است که در هر فضا و با هر امکاناتی قابلیت اجرایی دارد که متاسفانه با ماشینی شدن زندگی ها و بحث کم تحرکی در حال فراموشی هستند. 

برقه ای تصریح کرد: با اجرای این گونه برنامه ها زمینه رواج و گسترش این رشته ها فراهم می شود که امیدوارم آموزش عالی و دانشگاه فرهنگیان بتواند نقشی که در این زمینه دارد را به خوبی ادا کرده و کمکی به زنده نگه داشتن و توسعه این رشته کند.

دبیر اجرایی نخستین جشنواره بازی های همگانی و بومی و محلی دانشگاه فرهنگیان در خصوص اجرای این گونه برنامه ها برای دانش آموزان نیز گفت :چندی پیش مشابه این برنامه را برای دانش آموزان داشتیم و در حال حاضر برای دانشجویان معلم که بعد از اتمام تحصیلاتشان به تربیت دانش آموزان می پردازند این برنامه را داریم زیرا شناخت آنها از این بخش از فرهنگ می تواند ما را در جهت رشد و توسعه بازی های بومی و محلی کمک کند.

برقه ای با بیان اینکه حدود 70 هزار دانشجو معلم در سراسر کشور داریم که حدود 600 نفر آنها در این جشنواره حضور دارند، ادامه داد: البته همگی این افراد دانشجویان تربیت بدنی نیستند چرا که تنها در چند پردیس مربوط به دانشگاه فرهنگیان رشته تربیت بدنی داریم.

دبیر اجرایی نخستین جشنواره ورزش های همگانی و بومی و محلی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان اضافه کرد: با توجه به اینکه این بازی ها در سرفصل های آموزش و پرورش تعریف شده، اگر بتوانیم در این جشنواره به اهداف مان دست یابیم می توان در آینده با قدرت به اجرای بازی های بومی و محلی در بین نسل های بعدی پرداخت.

وی خاطر نشان کرد: تفکر غلطی که وجود دارد این است که ورزش کردن یعنی رفتن به سالن های ورزشی، در حالی که به سادگی و با کمترین امکانات می توان این رشته های مفرح و جذابی که ریشه در فرهنگمان دارند را اجرا کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha