• سه‌شنبه / ۱۹ مرداد ۱۳۹۵ / ۰۸:۵۲
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 95050111432
  • خبرنگار : 71474

سرمایه گذاری باکو در راه‌آهن آستارا نهایی شد/ ریل گذاری ایران تا فنلاند

سرمایه گذاری باکو در راه‌آهن آستارا نهایی شد/ ریل گذاری ایران تا فنلاند

محوریت یافتن حمل و نقل ریلی در برنامه‌های توسعه‌ای کشورهای منطقه، باعث شده راه افزایش نفوذ ترانزیتی کشورها از دل بالا رفتن مسیرهای ریلی معنا یابد، موضوعی که با همراهی دولت آذربایجان، ایران را در پیگیری اهداف کلان ترانزیتی خود یاری خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، کلنگ زنی پروژه پل مشترک ریلی میان آستارای ایران و آستارای آذربایجان نقطه آغازی بود بر افزایش قابل توجه همکاری‌های ریلی میان دو طرف که نتیجه قطعی آن رشد ترانزیت ریلی در منطقه خواهد بود.

پس از آغاز رسمی روند ساخت این پل مشترک که بر اساس گفته‌های مدیرعامل راه آهن پنج ماه تا افتتاح آن باقی مانده است، باکو اعلام کرد آمادگی آن را دارد که در قطعه رشت – آستارای ایران که تنها بخش باقی مانده از کریدور جنوب به شمال ریلی است سرمایه گذاری کند و حتی خط اعتباری 500 میلیون دلاری برای آن باز کند.

هرچند در طول هفته‌های گذشته بحث‌هایی طولانی درباره مشتریان این خط ریلی مطرح شد و حتی نام کشور روسیه نیز در بین سرمایه گذاران احتمالی آمد اما با سفر رییس جمهوری به باکو و نهایی شدن مذاکرات در این رابطه به نظر می رسد که ورود آذربایجان به این حوزه قطعی خواهد بود.

تهران و باکو روز گذشته شش سند همکاری امضا کردند که در سرفصل یکی از آنها به طور خاص به این خط ریلی اشاره شده است. دکتر روحانی با تاکید بر اینکه موضوع ترانزیت و کریدور شمال- جنوب از موضوعات اساسی میان دو کشور وکشورهای منطقه است، گفت: اولین بخش این کریدور با افتتاح و اتصال راه آهن آستارا – آستارا و پایانه ای که در ایران احداث می‌شود، آغاز خواهد شد و گام دوم، اتصال راه آهن آستارا به رشت خواهد بود که دو کشور با مشارکت هم در این راستا سرمایه گذاری خواهند کرد.

مشارکت در احداث این مسیر در کنار رساندن خطوط ریلی به نقاط شمال و شمال شرقی کشور، راه رسیدن قطارهای ایران به اروپا نیز باز می‌شود و در کنار کشورهای اروپای شرقی، امکان حضور قطارها در کشوری مانند فنلاند نیز به وجود خواهد آمد.

در طول ماه‌های گذشته اتصال به کشورهای اروپای شمالی ، یکی از اصلی‌ترین اهداف در نظر گرفته شده برای توسعه فرامرزی خطوط ریلی کشور عنوان شده بود و در صورت نهایی شدن توافق به امضا رسیده با آذربایجان می‌توان انتظار داشت این طرح کلان در عرصه عمل نیز قابل دسترسی باشد، طرحی که نتیجه آن اثبات جایگاه پرنفوذ ایران در خطوط ریلی منطقه خواهد بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha