• دوشنبه / ۱۱ مرداد ۱۳۹۵ / ۱۱:۵۱
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 95050106252
  • خبرنگار : 71290

سخنگوی کمیسیون انرژی:

خام‌فروشی اشتباه است

خام‌فروشی اشتباه است

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با تأکید بر این که خام‌فروشی نفت یا گاز یک اشتباه است، گفت: سیاست ما باید این باشد که مواد خام خود از قبیل نفت یا میعانات گازی را به فرآورده‌هایی با ارزش بالا تبدیل کنیم و از طرفی مبدأ صادرات متنوعی داشته باشیم.

اسدالله قره‌خانی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه متأسفانه در ارتباط با بحث خام‌فروشی نفت، باوری ایجاد شده و همه هم آن را پذیرفته‌اند، اظهار کرد: خام‌فروشی ایرادی است که علی‌رغم پذیرفته بودن آن، اشتباه است. اینکه بخواهیم نفت را بفروشیم از آن طرف بنزین وارد کنیم، قطع به یقین فردی که از ما نفت خریداری کرده و فرآورده تولید می‌کند از این رهگذر سودی عایدش خواهد شد.

وی افزود: ما نباید اقدام به خام‌فروشی می‌کردیم اما متأسفانه اتفاق افتاده است، حتی در میعانات گازی نیز همین‌طور است. ما میعانات گازی را به شکل خام‌ می‌فروشیم در حالی که سیاست ما باید بر این باشد که نفت یا میعانات گازی را به فرآورده‌هایی با ارزش افزوده بالا تبدیل کنیم زیرا مبدأ صادرات متنوعی خواهیم داشت.

این عضو هیأت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس، یادآور شد: پیش از این در زمان تحریم به کشورهایی مانند چین، ژاپن، کره و هند نفت می‌فروختیم. در این شرایط اختیار مدیریت در صاردات، فروش یا قیمت‌گذاری دست ما نیست اما چنانچه کشورها متنوع شوند امکان قیمت‌گذاری، سیاست‌گذاری و مدیریت را به واسطه تنوع خریداران خواهیم داشت.

نماینده علی‌آباد کتول در مجلس با تأکید بر اینکه شرط ماندن در بازار رقابتی بالا بردن فعالیت‌های R&D و پژوهشی است، گفت: در این صورت دانشگاه‌ها و پژوهشگران ما هم فعال می‌شوند و روز به روز به یافته‌های جدیدی دست پیدا می‌کنیم تا جایی که می‌توانیم در بعضی از محصولات حالت انحصاری را داشته باشیم.

قره‌خانی در ادامه اظهار کرد: به عنوان مثال اگر گاز به عنوان یک خوراک پتروشیمی را تبدیل به متانول کنیم یا اینکه اتیلن تولید کرده و آن را صادر کنیم، باز مصداق خام‌فروشی است، در حالی که بایستی صنایع تکمیلی پتروشیمی را افزایش دهیم. اگر این صنایع افزایش پیدا کنند می‌توانیم از سرمایه‌گذاران دعوت کنیم تا نسبت به سرمایه‌گذاری اقدام کنند.

وی تصریح کرد: در چنین شرایطی، اشتغالزایی ایجاد شده و نیروهای متخصص به کار گرفته می‌شوند و ضمن افزایش یافتن مالیات، درآمد دولت هم اضافه می‌شود و با فعال شدن همه افراد، از آن حالت انحصاری در وزارت نفت خارج می‌شود.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس همچنین اظهار کرد: اگر چنانچه در بعضی از موارد اقتصاد مقاومتی موفق شویم، فقط بر همین مسأله سرمایه‌گذاری تمرکز کنیم و اراده دولت هم در این بخش باشد، می‌توانیم جهش بسیار خوبی را هم در تولید، هم در صادرات و اشتغال و درآمدزایی برای دولت در آینده داشته باشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha