امیرحسین سیادت به ایسنا گفت: در این دوره تلاش میکنیم روالی مشابه فعالیت آقای قاسمخان مدیر پیشین سینماتک در دوره درخشش اینجا داشته باشیم.
وی که اسفند سال 93 مدیریت سینما تک موزه هنرهای معاصر را بر عهده گرفته است، یادآور شد: در آن دوره 38 فصل مختلف برنامه برگزار شد که شامل 10 سال فعالیت مستمر بود. در آن برنامهها فیلمهایی در پکیجهای مشخص نمایش داشت و مرور آثار سینماگران شاخص در قالب برنامههای فصلی بسیار جالب توجه بود.
سیادت با اشاره به توقف برنامههای سینماتک یادآور شد: این سینما به مدت شش، هفت سال برنامه خیلی منظم و مشخصی نداشت و فعالیتهایش به صورت پراکنده دنبال میشد. ضمن اینکه سینماتک مدتی را به دلیل تعمیرات و تجهیزات در تعطیلی گذراند تا اینکه بنده از زمستان 93 مدیریت آن را بر عهده گرفتم و تمام تلاشم این است که ادامه نگاه آقای قاسمخان را داشته باشیم.
این مدیر خاطر نشان کرد: در آن دوره همراه با مرور فیلمهای سینمایی کتابچههای معرفی و تحلیل فیلمها هم منتشر میشد تا مخاطبان بیشتر با آثار آن فیلمساز آشنا شوند. ما نیز فعالیتمان را با انتشار کتابچه سیونهم آغاز کردیم.
سیادت با تشریح بخشهای مختلف برنامههای سینماتک اضافه کرد: برنامههای فصلی، هفتههای فیلم در قالب برنامههای جانبی، پرداختن به فیلمسازان رادیکال و مهجور که مخاطبان خاص دارند، پخش گاه به گاه برنامههای انیمیشن و... از جمله مهمترین برنامههای ما است.
مدیر سینماتک افزود: در این دوره مرور سینمای صامت، سینمای امپرسیونیستی فرانسه، اکسپرسیونیستی آلمان، مرور فیلمهای باستر کیتون و... را داشتهایم ضمن اینکه یکسری انیمیشن از فیلمسازان مطرح ژاپنی نیز پخش شده است.
وی ادامه داد: تلاش میکنیم فیلمها را در دستهبندیهایی مشخصی اکران کنیم زیرا کنار هم بودن این فیلمها جنبه آموزشی هم خواهد داشت. ضمن اینکه تلاش میکنیم هر برنامه که به مرور فیلمساز خاصی مربوط میشود، جلسه نقد و بررسی نیز با حضور منتقدان شاخص برپا کنیم.
سیادت در ادامه از رایزنیهایی با سفارتخانههای لهستان، آلمان، ژاپن و... خبر داد و گفت: خوشبختانه مذاکراتمان به موازات هم بخوبی پیش میرود و تصور میکنم بزودی هفته فیلم لهستان را با همکاری سفارتخانه این کشور داشته باشیم. همچنان که با همکاری سفارت آلمان بخشی از آثار سهراب شهید ثالث را که در آلمان ساخته شده و هرگز نسخههای با کیفتی از آن پخش نشده، خواهیم داشت. به این صورت که اصل این فیلمها را از آلمان میآوریم تا با کیفیت درخوری نمایش داده شود و احتمالا تا پایان سال مرور سینمای ژاپن را هم خواهیم داشت.
وی درباره برنامههای بزرگداشت نیز گفت: بزرگداشت هم جزو برنامههای پراکنده ماست البته تلاش میکنیم از جنبه تشریفاتی فاصله بگیرد و بیشتر به بحثهای تحلیلی و انتقادی بپردازیم.
او پیشبینی کرد تا پایان شهریورماه بزرگداشت ناصر تقوایی و مهرماه نیز بزرگداشت زاون قوکاسیان برگزار شود.
سیادت توضیح داد: احتمالا بعد از این برنامههای بزرگداشت را با همکاری گروه هنر و تجربه برگزار میکنیم و اولین همکاریمان بزرگداشت آقای تقوایی است که همزمان با آن ویژه نامه مفصلی درباره سینمای ایشان خواهیم داشت تا برای علاقهمندان مفید باشد.
مدیر سینماتک اضافه کرد: قصد ما این است این برنامهها به صورت فصلی برگزار شود و برای فیلمسازان جدی ما بزرگداشتهای درخوری همراه با مجموعههای مکتوب درباره آن شخص و کارنامهاش داشته باشیم. همه هدف ما این است که کمی از شفاهیات مرسوم مراسمهای بزرگداشت فاصله بگیریم.
وی با ابراز خرسندی از استقبال مخاطبان از برنامههای سینماتک درباره وضعیت فعلی مخاطبان این سینما بعد از رکود فعالیتهای آن توضیح داد: به هر حال رکود تأثیرگذار بوده است اما اساسا رکود دیگری هم هست که فقط به سینماتک موزه برنمیگردد بلکه به سازوکار نمایش فیلم در ایران مربوط میشود.
سیادت اضافه کرد: پیش از این در دوره آقای قاسمخان فیلمها به شکل امروز در دسترس نبودند و این گونه بود که نمایش یک فیلم از تارکوفسکی با کیفیت معمولی تمام سالن را پر میکرد و حتی گاه مخاطبان به صورت ایستاده فیلمها را میدیدند چون فیلمها این چنین در دسترس نبود. اما امروزه تماشاگران براحتی میتوانند فیلمها را دانلود کنند و با زیرنویس فارسی و بدون سانسور ببینند. در حالی که خود ما آن زمان دانشجو بودیم و برای دیدن نسخههای سانسور شده سرودست میشکستیم اما امروزه تکنولوژی باعث شده آدمها سختتر برای دیدن فیلم به سینما بیایند.
این مدیر ادامه داد: علاوه بر این وفور پاتوقهایی از این جنس نیز باعث شده تا تماشاگران گزینههای متفاوتی برای مراجعه داشته باشند. در حالی که آن زمان پاتوقهای نمایش فیلم بسیار محدود بود. با همه اینها تاکنون استقبال مخاطبان ما خوب بوده است ضمن اینکه استقبال از فیلمها به انتخاب مخاطب هم برمیگردد. مثلا بعضی فیلمهای تایوانی زیرنویس فارسی ندارد و فیلمی مانند «گلهای شانگهای» بسیار پردیالوگ است و دیالوگهای دشواری هم دارد.
وی با اشاره به برگزاری هفته فیلمهای کانون پرورش فکری که چندی پیش انجام شد، افزود:در این هفته یکسری فیلمهایی پخش شد که جوانان امروزی آنها را ندیدهاند زیرا نسخههای آنها وجود ندارد. مانند فیلم «مدرسهای که میرفتیم» کار آقای مهرجویی که بعضی از تماشاگران به دلیل پر شدن سالن به صورت ایستاده آن را دیدند.
سیادت گفت: به هر حال خود ما از پیش میدانیم بعضی برنامهها قرار نیست سالن را پر کند. مثلا وقتی یک سوم سالن برای نمایش فیلمهای صامت تاریخ سینما پر میشود، راضیکننده است زیرا نگاه ما انتفاعی نیست و نباید ضرورت پخش این فیلمها را فراموش کنیم. تلاش ما این است که نگاه سینما تکی حاکم باشد که به تاریخ سینما گره خورده و درست نیست به خاطر کم تعداد بودن مخاطبان در بعضی برنامهها، از برگزاری آن برنامهها چشم پوشی کنیم.
وی در پایان با ابراز علاقهمندی برای همکاریاش با دانشگاهها افزود: تا به حال نیز از همکاری دانشگاهها بهرهمند شدهایم و بسیار علاقهمندم از ایدهها و نیازهای دانشجویان باخبر شویم و با همکاری خود آنها برنامههایمان را برگزار کنیم. تاکنون نیز گفتوگوهایی با روسای دانشگاههای هنر و سوره داشتهام که امیدوارم در برنامههای بعدی نیز از همکاری آنها استفاده کنیم.
انتهای پیام
نظرات