• یکشنبه / ۱۰ مرداد ۱۳۹۵ / ۱۵:۱۴
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 95050105725
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

آستان قدس رضوی شفاف‌سازی می‌کند

آستان قدس رضوی شفاف‌سازی می‌کند

حجت‌الاسلام رییسی گفت: آستان قدس رضوی بنا دارد شفاف‌سازی کند. زائران، واقفان و نذرکنندگان باید در جریان امور قرار بگیرند.

به گزارش ایسنا، «حجت‌الاسلام سید ابراهیم رییسی» در برنامه "نگاه یک" اظهار کرد: بیش از 10 هزار درخواست خدمت در بارگاه رضوی وجود دارد، اکنون 50 هزار خادم به طور متناوب با حرم رضوی همکاری می‌‎کنند، ما معتقدیم این شبکه خدمت‌رسانی به امام رضا(ع) می‌تواند بسیار وسیع‌تر باشد.

وی خاطرنشان کرد: نخبگان ما در طول تاریخ اسلام در حوزه‌های علمیه همواره شاگردان مکتب امام صادق(ع) بودند، اما اکنون فقه در جامعه ما باید حکومت کند و نگاه‌ها به حوزه علمیه است. فقه ما، غنی و پاسخگوی همه سوالات دینی است. در فقه غنی ما هیچ بن‌بستی وجود ندارد، البته حوزه علمیه در اصول و فروع دینی بخش‌های مختلف اقتصادی، تجاری و فرهنگی باید تلاش کند.

عضو هیئت رییسه مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه وظیفه حوزه‌های علمیه یک وظیفه نظری است، افزود: کرسی‌های نظزیه‌پردازی مبتنی بر فقه امام صادق(ع) در حوزه‌ها برپا می‌شود. این مراکز باید بر اساس کتاب و سنت با اصولی که امام صادق(ع) آموختند پاسخگوی سوالات جامعه در مسایل بانکی، مالی و غذایی و... باشند اما در حوزه اجرایی مدیران پاسخگو هستند.

وی گفت: ما معتقدیم اقدامات‌مان در آستان قدس رضوی در محضر عالم آل محمد(ص) قرار دارد، مشهد با فرهیختگانی که در این شهر حضور می‌یابند، ظرفیت آن را دارد که تبدیل به مرجعیت علمی در جهان اسلام شود، از این ظرفیت نباید غافل شد و ما به دنبال تحقق این امر هستیم، البته اقتضائات آن توسط حوزه و دانشگاه می‌تواند فراهم شود.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه بین 27 تا 30 میلیون زائر سالانه به مشهد می‌آیند، ادامه داد: در روایات ما سخنان فراوانی از ائمه درباره زیارت و ارتباط بین زائر و مزور است. ما معتقد نیستیم که در کنار قبر یک معصوم هستیم، بلکه معتقدیم در محضر او هستیم. در واقع در هنگام زیارت با یک مدرسه انسان‌ساز روبه‌رو هستیم که امام رضا(ع) معلم آن است، مجموعه حرم بر روح و جان‌ها بسیار اثرگذار است.

وی با اشاره به اینکه اهل سنت در کشور ما دلداده اهل بیت(س) هستند، تصریح کرد: بگذریم از یک مشت افراد ناصبی، سلفی و وهابی، بارها در حرم رضوی و اعتاب مقدسه اهل سنت را دیدیم که به ائمه متوسل می‌شوند. بگذریم از کسانی که زیارت و توسل به ائمه را در جهت اهداف خود مورد خدشه قرار می‌دهند، یکی از موضوعاتی که می‌تواند جوانان را مصون از تهدیدات فرهنگی کند، زیارت است.

«رییسی» درباره سرمایه مالی آستان قدس خاطرنشان کرد: وقف، یکی از جلوه‌های عشق به حضرت رضا(ع) است. مردم ما به دلیل دلدادگی به حضرت ثامن الحجج(ع) سرمایه‌ای را که با عرق جبین به دست آوردند در مسیر خدمت به زائران وقف می‌کنند، همه انسان‌ها از دنیا می‌رود یکی از رموز جاودانگی انسان‌ها وقف است. آستان قدس درنظر دارد که امکان وقف مشارکتی را برای کسانی که مال اندک و قصد وقف دارند فراهم کند.

وی توجه به محرومان را یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های آستان قدس رضوی دانست و گفت: مقام معظم رهبری در حکم انتصاب تولیت آستان قدس بر توجه به محرومان تاکید داشتند، توجه به مستضعفان در وهله اول شامل مجاوران و همسایگان امام رضا(ع) می‌شود. این همسایگان فقط مردم مشهد و استان نیستند، بلکه همه ایرانیان هستند، البته کسانی که نزدیک‌ترند در اولویت‌اند.

تولیت آستان قدس رضوی یادآور شد: بعد از آنکه به تولیت آستان قدس منصوب شدم، مراجعات مردمی زیادی داشتم، بیشتر مراجعات درباره مشکلات اقتصادی و بیکاری بود. باید مشکل اقتصادی مردم به شکل اساسی حل شود، لذا ضرورت دارد به مساله اشتغال توجه شود. امروزه مشکلات نیازمندان با اقتصاد مقاومتی رفع و رجوع می‌شود.
 
عضو هیئت رییسه مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه آستان قدس رضوی یک حرکت را همراه با جهادگران به منظور محرومیت‌زدایی آغاز کرده است، گفت: به منظور کاهش مراجعات از نقاط محروم یک حرکت فعال را به جای اقدام انفعالی آغاز کردیم. دو روز بعد از عید فطر با همکاری بسیج سازندگی، دانشجویان و جهادگران خدمت‌رسانی در تمام نقاط محروم کشور در حوزه‌های عمرانی، درمانی، تبلیغی و آموزشی را شروع کردیم.

وی یادآور شد: زائران طبقه زیر متوسط در شرایط خوبی پذیرایی نمی‌شوند، ما 4 کمپ داریم که من آنان را زیبنده زائران نمی‌بینم، زائرسراهای ارزان‌قیمت و زائرشهرها برای زائران کم‌درآمد احداث می‌شود. ظرفیت هتل‌‎ها و مسافرخانه‌ها  در برخی مواقع کفایت نمی‌کند، البته خانه‌های مردم مشهد همواره به روی زائران باز است.

رییسی با بیان اینکه امور آستان قدس بر دو امر وقف و نذر مبتنی است، گفت: بزرگترین واقف در تاریخ اسلام حضرت امیرالمومنین(ع) است. واقفان باید حتما یقین کسب کنند که مال‌شان در جهت وقف هزینه می‌شود.

وی با بیان اینکه در زمینه سرمایه‌گذاری در پروژه‌های "مشهدمال" و "جهان‌مال" تجدیدنظر جدی می‌کنیم، تاکید کرد: سرمایه‌گذاری در امر فرهنگی، زائرمحوری و رفع گره‌های زندگی محرومان مهم‌ترین برنامه آستان قدس است، ما معتقدیم باید وضعیت شرکت‌های زیان‌ده مشخص شود و بنا داریم اقتصاد مقاومتی در بخش‌های اقتصادی آستان قدس محور قرار گیرد.

وی درباره توسعه بخش‌‎های مختلف حرم و آستان قدس تصریح کرد: بنا داریم به منظور نگهداری و حفاظت بنای باشکوه حرم تلاش کنیم، در بخش موزه‌ها و زائرسرای ارزان قیمت باید توسعه داشته باشیم، دانشگاه‌های آستان قدس رضوی و بین‌المللی امام رضا(ع) باید توسعه یابد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha