• یکشنبه / ۱۰ مرداد ۱۳۹۵ / ۱۴:۱۸
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 95050105653
  • خبرنگار : 71415

با غرق شدن هزاران پناهجو در مدیترانه؛

۲۰۱۶ مرگبارترین سال برای پناهجویان می‌شود

۲۰۱۶ مرگبارترین سال برای پناهجویان می‌شود

در حالی که رهبران سیاسی به بحران مداوم ورود پناهجویان به اروپا پشت کرده‌اند تعداد هرچه بیشتری از این پناهجویان در تلاش‌های مستاصل برای رسیدن به امنیت در اروپا غرق می‌شوند؛ به نحوی که شاید سال ۲۰۱۶ رکورد جدیدی را در زمینه غرق شدن این پناهجویان در دریای مدیترانه رقم بزند.

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه ایندیپندنت، از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون دست کم ۳۰۰۰ مهاجر در جریان سفرهای دریای خطرناک در دریای مدیترانه جان باخته‌اند که علت مرگ آنها غرق شدن و یا خفه شدن در میان جمعیت بیش از حد ظرفیت قایق‌های قاچاقچیان بوده است.

این در حالی است که سال ۲۰۱۵ تاکنون مرگبارترین سال برای این پناهجویان بوده و در این سال مسیر میان لیبی و ایتالیا خطرناک‌ترین مسیر جهان برای مهاجران شناخته شده است. امدادرسانان به ایندیپندنت گفتند اگرچه از زمان به اجرا درآمدن توافق میان ترکیه و اتحادیه اروپا برای مهار موج پناهجویان تعداد کمتری از آنها برای سفر به یونان ریسک کرده‌اند اما وضعیت در مرکز دریای مدیترانه همچنان در حال بدتر شدن است؛ چرا که تعداد پناهجویان در این دیدار نشانی از کاهش نداشته است.

این در حالی است که انتظار می‌رفت دست کم ۱۵۰۰ تن تنها در روز شنبه و ۱۰۰۰ تن در روز یکشنبه وارد جزیره سیسیل ایتالیا شوند که تعداد پناهجویان وارد شده به این جزیره از جمعه تا یکشنبه به دست کم ۳۰۰۰ تن می‌رسد.

دکتر ارنا ریج نیرسه، یک پزشک کشتی امدادی تحت مدیریت سازمانی پزشکان بدون مرز در دریای مدیترانه گفت: وضعیت انسانی در این دریا وحشتناک‌تر از هر زمان است.

او می‌گوید  در ماه‌هایی که پناهجویان را به سبب شکنجه، ضرب و شتم سوء استفاده و تجاوز جنسی درمان کرده شاهد چندین تراژدی بوده است.

او تعریف می‌کند که در تاریخ ۲۱ ژوئیه سوار بر یک قایق راه افتاده از سواحل لیبی شد تا اجساد ۲۲ پناهجو را که اکثر آنها زن بودند از این قایق منتقل کند.

وی به ایندیپندنت گفت: من سوار این قایق شدم تا مطمئن شوم دیگر کسی برای نجات یافتن نیست و در آنجا یک بوی شدید بنزین استشمام می‌شد. این قایق در هم شکسته شده بود و سوخت آن با آب مخلوط شده بود و با توجه به صورت‌های این اجساد می‌شد مشاهده کرد که آنها مرگ دردناکی داشتند. وی اظهار داشت که معتقد است وضعیت در دریای مدیترانه در حال بدتر شدن است چرا که قاچاقچیان از قایق‌های ماهیگیری چوبی بزرگ‌تر دیگر استفاده نکرده و در حال روی آوردن به قایق‌های پلاستیکی هستند.

وی اظهار کرد: این قایق‌ها باید در بیشترین ظرفیت ۲۰ نفر حمل کند اما هر کدام از آنها با بیش از ۱۰۰ نفر راهی دریا شدند. این نوع قایق‌ها برای سفر در دریا مناسب نیستند و پرجمعت شدن آنها بسیار خطرناک است و کسانی که آنها را می‌رانند نمی‌دانند که چکار می‌کنند من حدس می‌زنم که قاچاقچیان یک نفر را که آگاهی ندارد برای راندن قایق به خدمت می‌گیرند.

این در حالی است که از بین تلفات مهاجران غرق شده تاکنون در سال ۲۰۱۶ بیش از ۲۶۰۶ تن از آن‌ها در مسیر میان لیبی و ایتالیا غرق شدند که یکی از علت‌های اصلی آن تغییر تاکتیک قاچاقچیان بی‌رحم بوده است. آنها تا پیش از این قایق‌های بزرگ را وارد آب‌های بین المللی کرده و پس از آن خودشان قایق را ترک کرده و به ساحل باز می‌گشتند.

همزمان با اجرای توافق ماه مارس ترکیه و اتحادیه اروپا هر پناهجویی که از مسیر دریای اژه راهی یونان شود دستگیر می‌شود و یا به ترکیه مستقر می‌شود.

به گفته کریستین نیکولایدو، یک کارشناس سازمان بین المللی مهاجرت در لبنان این تهدید استرداد و یا زندانی شدن تاثیری وحشتناک برجای گذاشته است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha