• چهارشنبه / ۶ مرداد ۱۳۹۵ / ۰۲:۰۹
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 95050103448
  • خبرنگار : 71553

رییس اداره انجمن‌های علمی دانشجویی دانشگاه امیرکبیر خبر داد

برپایی اردوهای رباتیک دانش‌آموزی در شهریور ماه/حمایت از طرح‌های دانشجویی در بخش ایده‌پردازی

برپایی اردوهای رباتیک دانش‌آموزی در شهریور ماه/حمایت از طرح‌های دانشجویی در بخش ایده‌پردازی

رییس اداره انجمن‌های علمی دانشجویی دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به برنامه‌های انجمن‌های علمی این دانشگاه درسال 95، از برپایی اردوهای دانش‌آموزی در زمینه رباتیک طی شهریور ماه امسال خبر داد.

سروش صادق‌نژاد در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه ساختار اداره انجمن‌های علمی به صورتی است که فعالیت‌ها در بخش‌های فوق برنامه و آموزش، نوآوری و ایده‌پردازی و همایش‌ها و رویدادهای علمی انجام می‌شود، گفت: در بخش ایده‌پردازی فناوری و نوآوری از طرح‌های دانشجویی در حوزه‌های مختلف علمی، پشتیبانی مادی انجام می‌دهیم که این طرح‌ها باید در بازه زمانی مشخص، منجر به ساخت و تولید محصولی شوند.

وی ادامه داد: درفازهای بعدی قصد داریم سرمایه‌گذاری بر روی طرح‌ها، ثبت کردن اختراعات و ... را به صورت منظم و در کمترین زمان انجام دهیم تا ازتولیداتی که منجر به رشد اقتصاد دانش‌بنیان می‌شود، حمایت کرده باشیم.

رییس اداره انجمن‌های علمی دانشجویی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در رابطه با برنامه‌های بخش آموزشی و فوق برنامه  اظهار کرد: در بخش آموزشی و فوق برنامه تقریبا تمرکز اصلی ما این است که برگزاری دوره‌های آموزشی از طریق انجمن‌های علمی دانشکده‌های مختلف در داخل دانشگاه صورت گیرد، همچنین بازدیدهای علمی که از صنایع و مراکز تحقیقاتی و پژوهشی و بازدیدهایی که مدارس می‌توانند از دانشگاه و امکانات داخل دانشگاه داشته باشند، در دستور کار قرار بگیرد.

صادق‌نژاد در ادامه تشریح کرد: همچنین زمینه‌های برای انجام اقداماتی درجهت آموزش در سطح مدارس و سایر حوزه‌های علمی در داخل کشور فراهم شده و نیاز است از سطح مدارس آموزش صورت گیرد تا دانش‌آموزان هنگام ورود به دانشگاه پیش زمینه اولیه را داشته باشند؛ در واقع تلاش می‌کنیم در حوزه‌های مختلف ضمن داشتن برنامه‌ریزی، سهمی در آموزش مدارس و حتی مدارس مناطق محروم نیز داشته باشیم.

به گفته وی، فراخوان‌هایی برای آغاز ثبت‌نام در اردوهای علمی کوتاه مدت در دانشگاه برای مدارس منتشر شده است؛ این طرح قرار است به صورت نمونه طی شهریور ماه امسال در زمینه رباتیک اجرا شود.

وی اضافه کرد: در بخش همایش‌ها و رویدادها بیشتر رویکردمان به برگزاری مسابقات، کنفرانس‌های دانشجویی و همایش‌های یکروزه و چند روزه متمرکز  است که می‌تواند در قالب بخش‌های علمی مختلف دانشکده‌های داخل دانشگاه گنجانده شود. همچنین از رویدادهای مهم پیش روی دانشگاه می‌توان به مسابقات رباتیک، مسابقات آترونیک (طراحی مدارهای الکترونیکی)، مسابقات ATM است، همچنین مسابقات هوا فضا نیز از جمله این رویدادهاست که همه ساله دانشگاه در این حوزه بر روی آن فعالیت داشته و قرار است به صورت منظم و ساختار یافته در داخل دانشگاه پیگیری شود.

صادق نژاد شرکت در برنامه‌های علمی داخل وخارج از کشور را که به صورت اعزام تیم‌های علمی دانشگاه به مسابقات و کنفرانس‌های مختلف است، بخش دیگری از برنامه‌های انجمن‌های علمی این دانشگاه دانست.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: نبود انجمن‌های علمی و نگاهی تئوریک به حضور دانشجو در دانشگاه که صرفا برای تحصیل بیاید، روند کاملا غلطی است، در واقع حضور انجمن‌های علمی باعث ایجاد فضایی می‌شود تا دانشجویان ضمن یادگیری کارگروهی، مدیریتی و عملی، با بیرون از دانشگاه ارتباط برقرار کنند.

رییس اداره انجمن‌های علمی دانشگاه امیرکبیر با اشاره به مقام آور بودن انجمن‌های علمی این دانشگاه در جشنواره‌های مختلف یادآور شد: دانشگاه امیرکبیر در بین دانشگاه‌های سراسری فعال‌ترین انجمن علمی را داراست وتنها دانشگاهی است که اداره‌ای واحد مسؤولیت ساماندهی کل انجمن‌های علمی دانشکده‌ها را به طور مستقل پیگیری می‌کند؛ یعنی این نشان می‌دهد مساله انجمن‌های علمی دانشجویی برای دانشگاه اهمیت ویژه‌ای دارد.

وی در ادامه از تعداد نشریات سالانه این انجمن‌ها سخن گفت و افزود: هر دانشکده سالانه یک تا دو شماره نشریه تولید می‌کند. باوجود 16 دانشکده حدود 16 تا 32 نشریه علمی دانشجویی از مجموعه فعالیت‌ها و دستاوردهای دانشکده‌های مختلف منتشر می‌شود. همچنین اداره انجمن‌ها یک نشریه مستقل دارد که به پوشش کلی فعالیت‌هایی که در حیطه علمی و دانشجویی درداخل دانشگاه صورت می‌گیرد، می‌پردازد.

صادق نژاد ادامه داد: از21 گروه علمی دانشجویی که مشغول فعالیت هستند، 16 انجمن علمی از 16 دانشکده بوده و پنج هسته علمی نیز از رشته‌هایی مانند رباتیک، نانو و ... هستند که دانشکده نیستند اما در قالب یک گروه مستقل در داخل دانشگاه فعالیت می‌کنند.

وی یادآور شد: انجمن‌های علمی رشته‌های برق، مکانیک، کامپیوتر، پلیمر، هوافضا، عمران، رباتیک و شیمی بسیار فعال هستند.

رییس اداره انجمن‌های علمی دانشگاه امیرکبیر در رابطه با جذب دانشجویان توسط انجمن‌های علمی گفت: هر سال برنامه‌ای جهت معرفی دستاوردها و اهداف پاینده هر انجمن در داخل دانشکده برگزار می‌شود و بر اساس آن افراد می‌توانند برحسب علاقه به آنها جذب شده و فعالیت کنند.

چشم انداز و شعار انجمن‌های علمی دانشگاه امیرکبیر

وی در رابطه با چشم‌انداز و شعار این انجمن‌ها گفت: دانشگاه صنعتی امیرکبیر به عنوان مادر دانشگاه‌های صنعتی کشور باید به الگوی فعالیت‌های علمی دانشجویی در منطقه تبدیل شود، در این راستا شعاری را در اداره انجمن‌ها تحت عنوان «تحقق روحیه نوآوری و خلاقیت و کارآفرینی در فضای پرنشاط علمی دانشجویی» در نظرگرفته‌ایم.

صادق‌نژاد تصریح کرد: طبق چشم‌انداز و سند راهبردی که برای اداره درحال تنظیم است، جذب سرمایه‌های مادی و معنوی از بیرون دانشگاه و ساماندهی فعالیت‌های انجام شده در داخل دانشگاه، از مهمترین فعالیت‌هایی است که در دستور کار قرار داده‌ایم تا برای سال آینده آن را تحقق بخشیم.

رییس اداره انجمن‌های علمی دانشگاه امیرکبیر اضافه کرد: فعالیت‌های علمی دانشجویی در داخل دانشگاه جزو جدایی‌ناپذیر از فعالیت‌های علمی داخل دانشکده‌ها است و لازم است این دو در دانشگاه در کنار هم قرار بگیرند تا فردی که از دانشگاه فارغ التحصیل می‌شود کامل و آماده به کار در بخش صنعت باشد.

صادق‌نژاد با تاکید بر این‌که باید در بحث سرمایه‌گذاری در حوزه‌های پژوهشی و علمی داخل دانشگاه به دانشجویان توجه ویژه‌ای شود، خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاران خصوصی و دولتی باید قدمی در این راستا بردارند؛ زیرا دانشگاه‌های ما پتانسیل تولید محصولات مورد نیاز کشور را دارند و می‌توانند محصولاتی را که از خارج تهیه می‌شود، در داخل کشور تولید کنند. به همین سبب نیازمند برنامه‌ریزی مناسب در داخل کشور هستیم تا بتوانیم از این پتانسیل‌ها استفاده کنیم.

 انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha