• یکشنبه / ۳ مرداد ۱۳۹۵ / ۱۶:۲۹
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 95050101743
  • خبرنگار : 71405

سفیر ترکیه: پس از کودتا روابط تهران و آنکارا عمق بیش‌تری گرفت

سفیر ترکیه: پس از کودتا روابط تهران و آنکارا عمق بیش‌تری گرفت

سفیر ترکیه در ایران ضمن تشکر از حمایت‌های مسوولان ایرانی از ملت و حکومت ترکیه بلافاصله پس از کودتا، گفت: خوشبختانه پس از این کودتا روابط تهران - آنکارا عمق بیش‌تری یافت.

به گزارش ایسنا، رضا هاکان تکین در نشست خبری عصر امروز (یک‌شنبه) که در سفارت ترکیه در تهران برگزار شد، از ایران درخواست کرد تا هرچه سریع‌تر در جهت لغو ممنوعیت ارائه خدمات آژانس‌های مسافرتی ایران برای سفر به ترکیه اقدام کند.ا

او در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر این که ترکیه چه ضمانتی به تجار و توریست‌های ایرانی در هنگام برقراری وضعیت فوق‌العاده در ترکیه خواهد داشت؟ توضیح داد: این مسأله با برگزاری یک نشست بین مقام‌های دو کشور حل خواهد شد. در شرایط فوق‌العاده تصمیمات و راهکارهایی وجود دارد و می‌تواند اتخاذ شود.

سفیر ترکیه در ایران تأکید کرد: اگر در زمان برقراری حالت فوق‌العاده ضرری به توریست‌ها یا تجار ایرانی وارد شود ما هر کاری که لازم باشد را انجام خواهیم داد.

وی ادامه داد: از لحظه‌ای که کودتا اتفاق افتاد هیچ توریست ایرانی یا غیر ایرانی آسیب ندید.

هاکان تکین در خصوص اظهارات نخست‌وزیر ترکیه در رابطه با بهتر شدن روابط این کشور با همسایگان و اظهارات دیگر اردوغان در این خصوص و این که آیا در مواضع این دو مقام اختلافی وجود دارد یا نه؟ خاطرنشان کرد: هیچ اختلاف نظری در بین مقام‌های ما وجود ندارد. نخست وزیر در خصوص رفع مشکلات با برخی از دوستان ما در خارج صحبت کرد و همین سیاست از طرف کشورمان دنبال خواهد شد.

او با بیان این که اقدام به کودتا در ترکیه نشان داد که دموکراسی در این کشور تا چه حد نهادینه شده و ملت ما چطور از دولتی که خود انتخاب کرده‌اند حمایت می‌کنند تأکید کرد: هیچ شکی نداریم که ترکیه از این تجربه و امتحان با سربلندی بیرون آمده است و این اقدام همبستگی و وحدت در بین ملت‌مان را بیش از پیش تقویت کرد.

سفیر ترکیه در تهران با اشاره به حمایت‌های مقام‌های ایرانی در ساعت های اولیه کودتا در ترکیه، گفت: این حمایت‌ها عمق ارتباط و روابط دو کشور را متجلی کرد. اعلام موضع مقام‌های ایرانی در ساعات اولیه کودتا و این که در کنار حکومت قانونی ترکیه بود و از حکومت دموکراتیک این کشور حمایت کردن برای ما ارزش بسیاری دارد.

هاکان تکین در رابطه با سازمان فتح‌الله گولن نیز خاطرنشان کرد: جنبش فتح‌الله گولن سال‌هاست که نه فقط در بیرون ترکیه بلکه در نهادهای بسیاری نفوذ کرده‌اند. در حال حاضر شناسایی نفوذی‌ها و پاکسازی نهادها انجام می‌شود تا پایه سازماندهی‌های جدیدی در ترکیه برای جلوگیری از نفوذ مجدد آن‌ها انجام شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر دولت و مقام‌های دولتی ترکیه امور را در دست دارند اما این به آن معنا نیست که ما جانب احتیاط را رعایت نخواهیم کرد. مقام‌های ما با رعایت تمام جوانب احتیاط کارها را دنبال خواهند کرد. خوشبختانه اقدام به کودتا در سلسله مراتب فرماندهی در نیروهای مسلح ترکیه دیده نشده است و از این نظر مشکلی وجود ندارد.

این دیپلمات ارشد ترکیه، گفت: متأسفانه پس از اقدام وحشیانه کودتاچی‌ها، برخی کشورها با پیش داوری در مورد ترکیه موضع‌گیری کردند. تمام اقدامات علیه کودتاچیان در چارچوب قوانین ترکیه خواهد بود و این موضوع بارها از سوی مسوولان ما مورد تأکید قرار گرفته است.

او ادامه داد: در حال حاضر در ترکیه وضعیت فوق‌العاده حاکم است و این وضعیت برای جلوگیری از فعالیت مجدد کودتاگران است و برای محدود کردن آزادی‌های شهروندی نخواهد بود. هم‌چنین تعداد زیادی از کارمندان دولت بازداشت شده‌اند و بازپرسی از آن‌ها هم‌چنان ادامه دارد و چه بسا اگر مشخص شود که آن‌ها در کودتا نقشی نداشته‌اند افراد بی‌گناه به کار خود بازگردند.

سفیر ترکیه در تهران در پاسخ به سوالی در رابطه با صحبت‌های روحانی و اردوغان در رابطه با این که ترکیه می‌خواهد همکاری‌های بیش‌تری با ایران و روسیه در منطقه داشته باشد و این که آیا این موضوع حاکی از تغییر سیاست خارجی ترکیه پس از کودتا دارد؟ گفت: آقایان اردوغان و روحانی مکالمه‌ای سازنده داشتند. آقای روحانی به رییس‌جمهور ما گفت که همانگونه که شب کودتا شما تا صبح بیدار بودید ما در ایران نیز نخوابیده و تحولات ترکیه را بررسی می‌کردیم. در این مکالمه اردوغان بر لزوم همکاری بیش‌تر ترکیه، روسیه و ایران در مورد منطقه تأکید کرد و در این رابطه دو مقام ایرانی و ترک هم‌نظر بودند.

وی ادامه داد: در رابطه با مسائل منطقه بین ایران و ترکیه اختلاف‌نظرهایی وجود دارد ولی ما باور داریم در شرایط کنونی می‌توانیم اختلاف‌نظرها را به حداقل برسانیم و باید در این زمینه تلاش کنیم ولی از صحبت‌های اردوغان نباید این‌طور تعبیر شود که ترکیه قرار است سیاست خارجی خود را تغییر بدهد. اگر بنا به تغییر باشد دولت‌های دو طرف باید یک گام به عقب بردارند.

این دیپلمات ترک در رابطه با این که پاکسازی‌های انحام شده در ارتش چه تاثیری بر آینده عضویت ترکیه در ناتو خواهد داشت، خاطرنشان کرد: برخی کودتاچی‌ها در بدنه نیروهای مسلح و نه در مناطق فرماندهی نفوذ پیدا کرده بودند و این پاکسازی‌ها لازم بود. این اقدام باعث ناراحتی ما هم هست چرا که دیدیم این افراد در نیروهای مسلح ما نفوذ کردند. در هر صورت عضویت ترکیه در ناتو از این وضعیت تاثیر نمی‌پذیرد.

هاکان تکین در پاسخ به سوالی در رابطه با این که آیت الله خاتمی در خطبه‌های نماز جمعه تهران ضمن این که کودتا را محکوم کرده بود ولی هشدارهایی هم به رییس‌جمهور ترکیه داده بود گفت:‌ با حمایت‌ها و مواضع مقام‌های ایرانی عمق روابط دو کشور نشان داده شد. مخاطب اصلی ما مقام‌ها، حاکمیت و دولت ایران هستند. یعنی آقای روحانی رییس‌جمهور، آقای لاریجانی رییس مجلس و آقای ظریف وزیر امور خارجه ایران مخاطب ما هستند. آن‌ها در گفت‌وگوهایی سازنده، آشکارا از دولت دموکراتیک ترکیه حمایت کرده‌اند. هر چند برخی از مواضع مقام‌ها باعث ناراحتی ما بود چرا که ما انتظار داریم علمای دینی در ایران هم از دولت دموکراتیک در ترکیه حمایت کنند و آن را به شنوندگان خود ارائه کنند. در ترکیه تعداد زیادی از شهروندان غیرنظامی هدف قرار گرفتند و مجلس این کشور به همراه اقامت‌گاه رییس‌جمهور مورد حمله F۱۶ قرار گرفت.

سفیر ترکیه در ایران در رابطه با این که پیش‌بینی می‌کنید چه زمانی حالت عادی در ترکیه برقرار می‌شود؟ افزود: در حال حاضر حالت عادی زندگی در ترکیه برقرار است. ۲۴۶ نفر شهروندان نظامی و غیرنظامی در کودتا شهید شدند. ۱۲۰۰ نفر نیز مجروح شدند و در هم‌چین شرایطی پروازهای داخلی و خارجی ما فقط یک روز انجام نشد و پس از آن به حالت عادی برگشت و تمام کارها در ترکیه به حالت قبل بازگشت.

سوال دیگری که از این دیپلمات ارشد ترکیه پرسیده شد مربوط به این بود که آیا به اسناد و مدارکی حاکی از حمایت خارجی از گولن دست یافته‌اند یا نه؟ و او پاسخ داد:  بدون مدرک نمی‌توانیم به کشورها و دولت‌های دیگر اتهاماتی بزنیم. ما چهار سال قبل نیز در رابطه با این اقدامات تروریستی پیش‌بینی‌هایی کرده بودیم.

او در رابطه با این که برخی در ایران و سایر کشورها کودتای ترکیه را نمایشی می‌خوانند نیز گفت:‌ این ادعا ذره‌ای واقعیت ندارد. باید در صحت و سلامت افرادی که این ادعا را مطرح می‌کنند شک کرد. ما تمام تلاش خود را برای اطلاع‌رسانی در این زمینه انجام دادیم.

هاکان تکین در رابطه با این ادعا که گفته شده بود ۵۰ هزار نفر از عراق و ایران برای کمک به کودتا به ترکیه رفتند و این که چرا ترکیه این شایعات را تکذیب نکرده است؟ اظهار کرد:‌ بعد از کودتا اخبار زیادی منتشر شد و ما نمی‌توانیم همه آن‌ها را تکذیب کنیم اما باز هم به حمایت‌های مقام‌های ایرانی از دولت ترکیه اشاره می‌کنم و این خبر صحت ندارد.

وی در خصوص این که سرنوشت نیروهایی که در نزدیکی موصل بودند و هنگام کودتا فراخوانده شده‌اند و این که عراق آن‌ها را اشغالگر می‌خواند، چه می‌شود؟ گفت:  عقب‌نشینی این نیروها با اطلاع مقام های عراقی انجام شد و نباید مورد سوء استفاده قرار گیرد.

این دیپلمات ارشد ترکیه با تاکید بر این که سیاست ترکیه برای عضویت در اتحادیه اروپا تغییر نکرده است خاطرنشان کرد: ترکیه در سیاست خود درباره عضویت در اتحادیه اروپا تغییری ایجاد نکرده و به تلاش خود برای عضویت در اتحادیه اروپا ادامه می‌دهد.

او هم‌چنین در رابطه با این که برخی مواضع اتحادیه اروپا درخصوص کودتا موجب نارضایتی ترکیه شده است گفت: در شرایطی که ترکیه با سازمان تروریستی که تلاش داشت حاکمیت را به دست بگیرد مبارزه می‌کند مایلیم  که دوستان‌مان در اتحادیه اروپا نیز در کنار ما باشند. بارها اعلام کردیم که اقدامات انجام شده پس از کودتا در چارچوب سیستم دموکراتیک ترکیه خواهد بود.

هاکان با اشاره به این که پس از عملیات تروریستی در فرانسه نیز 6 ماه وضعیت فوق‌العاده اعلام و حتی یک‌بار هم تمدید شد، افزود: اعلام وضعیت فوق‌العاده در کشور ما و در شرایطی که با گروه‌های تروریستی داعش و پ‌.ک‌.ک در حال مبارزه بودیم انجام نشد و این وضعیت تنها پس از وقوع کودتا اعلام  شد. در رابطه با عضویت ما در اتحادیه اروپا  هم باید تاکید کنم که حتی اگر این عضویت  به صورت کامل محقق نشود، باز هم از شاخصه‌های دموکراتیک عبور نخواهیم کرد.

سفیر ترکیه در تهران در بخش دیگری از نشست خبری و در پاسخ به سوالی در رابطه با ادعای روزنامه ینی شفق درباره اعزام 50 هزار جنگجوی شیعه به ترکیه برای همکاری در کودتا تاکید کرد: بعد از کودتا آن‌قدر اخبار غیر واقعی منتشر شده که ما دیگر نمی‌دانیم کدام را تکذیب کنیم، اما ما به عنوان مقام‌های رسمی ترکیه قطعا این خبر را باور نداریم و مهم‌تر اینکه سندی هم در این رابطه وجود ندارد و این خبر غیر واقعی است.

وی عنوان کرد: از ساعات اولیه کودتا تا صبح همان روز وزیر خارجه ایران سه بار با وزیر خارجه ترکیه تماس داشت و ایران جزو اولین کشورهایی بود که علیه کودتا موضع گرفت و در کنار دولت قانونی ترکیه قرار گرفت و ما هیچ شکی در این خصوص درباره ایران نداریم.

هاکان تکین هم‌چنین در رابطه با درخواست استرداد گولن از آمریکا به این کشور گفت: پیش از این برای استرداد گولن از آمریکا درخواستی داشته‌ایم و پرونده‌ای را برای طرف آمریکایی ارسال کردیم، بعد از کودتا هم درخواست جدیدی را به همراه اسناد بیش‌تر آماده و ظرف چند روز آینده به طرف آمریکایی ارائه می کنیم.

او ادامه داد:  طرف‌های آمریکایی نیز در چارچوب قوانین آمریکا اقدامات لازم را انجام می‌دهند و این که دولت آمریکا چه تصمیمی در این زمینه اتخاذ می‌کند را نمی‌دانیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha