• دوشنبه / ۲۸ تیر ۱۳۹۵ / ۱۴:۴۸
  • دسته‌بندی: اردبیل
  • کد خبر: 95040116499
  • منبع : نمایندگی اردبیل

پیگیری بررسی وضعیت نان اردبیل

پیگیری بررسی وضعیت نان اردبیل

ایسنا/اردبیل آزادسازی تنها راه تغییر شرایط پخت و عرضه نان است که می‌تواند به بهبود کیفیت نان هم منجر شود.

به گزارش ایسنا، «جواد زنجانی» در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه شهرستان اردبیل از پیگیری‌های مستمر مسئولان به‌منظور بهبود کیفیت آب آشامیدنی و نان در این شهرستان خبر داد و گفت: میزان قابل توجهی از آب آشامیدنی از سد «یامچی» تأمین می شود که برای کشاورزی تعریف شده و از این‌رو برداشت از کف مانند آنچه در سدهای ویژه آب آشامیدنی انجام می‌شود، امکان‌پذیر نیست.

وی با یادآوری احداث چهار پمپ شناور برای برداشت آب در سد «یامچی» تصریح کرد: برای بهبود کیفیت آب آشامیدنی برج آبگیر 400 میلیارد ریالی در حال احداث است که با تأمین 170 میلیارد ریال تا سال 1396 به پایان رسیده و مشکل آب اردبیل را در سال‌های پیش‌رو برطرف می‌شود.

زنجانی با بیان این‌که تصفیه‌خانه اردبیل با بیشترین ظرفیت ممکن فعال است، گفت: تنها 30 درصد آب به مصارف آشامیدنی می‌رسد و 70 درصد باقی مانده به فاضلاب می‌رود که قابل بازیافت است اما به‌علت نیمه کاره بودن تصفیه‌خانه این امکان فراهم نیست.

فرماندار اردبیل با اشاره به این‌که تصفیه‌خانه دوم با ظرفیت پوشش 850 هزار نفر در دست احداث است، افزود: 2000 میلیارد ریال برای تصفیه‌خانه و خط انتقال باید هزینه شود، امید است امسال از محل سرمایه‌گذاری(بی.او.تی) به نتیجه برسد.

وی با اشاره به بحران آب در کشور تصریح کرد: سطح آب سفره‌های زیرزمینی از خط قرمز عبور کرده و در نقطه بحران قرار دارد که البته دولت تدبیر و امید برای مقابله با این امر برنامه 20 ساله‌ای در نظر دارد که در برش استانی باید نسبت به اصلاح شیوه‌های آبیاری، تغییر الگوهای کشت و مدیریت برداشت اقدام شود.

فرماندار اردبیل با اشاره به کیفیت نان اردبیل نیز یادآور شد:  10 دستگاه اجرایی متولی مسایل مربوط به نان هستند که با اقدام‌هایی که تاکنون صورت گرفته، در زمینه استفاده از جوش‌شیرین پاکی نان از 37 به 97 درصد رسیده است. از نظر وزنی سرانه به ازای هر شهروند از 12 کیلوگرم به هشت کیلوگرم کاهش یافته است.

زنجانی با بیان این‌که سهمیه نانوایی‌ها پس از مطالعه و بررسی کاهش یافته است، افزود: آزادسازی تنها راه تغییر شرایط پخت و عرضه نان است که می‌تواند به بهبود کیفیت نان هم منجر شود، چون با اشباع شدن بازار، تنها واحدهای با پخت با کیفیت می‌توانند در رقابت باقی بمانند.

وی یادآور شد: اصلاح کیفیت آرد نیز در دستور کار قرار دارد، چون بیشتر کارشناسان بر رژیم غذایی سبوس‌دار تأکید دارند، در اردبیل بیشتر به مصرف نان سفید گرایش دارند که باید در این زمینه فرهنگسازی شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha