• یکشنبه / ۲۷ تیر ۱۳۹۵ / ۱۳:۱۳
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 95040115549
  • خبرنگار : 71219

«مسخ»ی برای مخاطب ایرانی

«مسخ»ی برای مخاطب ایرانی

کارگردان نمایش «خوشبختی‌های کوچک سوسک‌شدن» گفت: این نمایش برداشتی آزاد از داستان بلند «مسخ» است که بیشترین تغییر در آن ایجاد ترفندهایی برای جذاب و خلاق کردن لحن سرد و ساده کافکا است.

به گزارش ایسنا، آزاده انصاری که به همراه تعدادی از عوامل نمایش «خوشبختی‌های کوچک سوسک‌ شدن» 27 تیرماه در سالن کنفرانس تئاترشهر صحبت می‌کرد، بیان کرد: این نمایش که دو سال قبل در جشنواره تئاتر عروسکی اجرا شده بود یک چالش بسیار بزرگ برایم محسوب می‌شد چون با توجه به اینکه در اجرای قبل بازتاب نسبتا خوبی دریافت کردیم به لحاظ اجرا و متن خیلی از آن راضی نبودم به همین دلیل فکر کردم مسیر دیگری را باید برویم تا آنچه می‌خواهم اتفاق بیفتد.

او با اشاره به این جمله کافکا که می‌گوید می‌توانسته متن مسخ را بهتر و خلاقانه‌تر بنویسد، ابراز امیدواری کرد که توانسته باشد با این نمایش رسالت کافکا را به نوعی به انجام برساند.

وی اظهار کرد: بیشترین تغییری که در داستان «مسخ» ایجاد کردیم در نوع روایت بود و سعی کردیم این اثر را به حوادث خطی و لحن ساده و سردی که دارد با ترفندهایی به اثر خلاق و جذاب تبدیل کنیم. به این ترتیب کار در بخش‌هایی حتی به سمت جذابیت و طنز پیش رفته است.

فرهاد امینی که به همراه نادر برهانی‌مرند نویسنده این نمایشنامه است هم با بیان اینکه وجود دغدغه‌های مشترک یک اتفاق مبارک در تئاتر است، گفت: دو سال قبل خانم انصاری اقتباسی از این اثر کافکا را ارائه کردند و قرار شد یک دراماتورژی دیگری در این اثر صورت گیرد تا کار دیگری تولید شود. با این حال من و آقای برهانی‌مرند تلاش کردیم این اثر هر چه بیشتر دراماتیک شود و حتی به این نتیجه رسیدیم که در عین وفاداری به داستان کافکا، داستان خودمان را هم روایت کنیم.

وی افزود: در این نمایش آنچه اتفاق افتاده تغییر منظر روایت از دانای کل به منظر کسانی است که درون داستان هستند که آن هم به شیوه‌ای خاص و شاعرانه روایت می‌شود. در این راستا همچنین علاوه بر اینکه نمایش را برداشتی آزاد از داستان «مسخ» می‌دانیم تلاش کردیم نگاه مخاطب ایرانی هم لحاظ شود.

فرزین محدث یکی از بازیگران این نمایش که در نشست حضور داشت، گفت: در سال‌هایی که کار کرده‌ام همواره تلاشم بر تجربه کردن بود و یکی از این تجربه‌ها نمایش «ماکوندو» به کارگردانی خانم انصاری بود. این نمایش هم یک ویژگی‌ خاص دارد و اینکه بازیگران از ماسک استفاده می‌کنند و به این ترتیب یکسری المان‌های بازیگری مانند میمیک صورت قابل استفاده نیست.

او با اشاره به اینکه اجرای نمایش «خوشبختی‌های کوچک سوسک شدن» برای او یک چالش بزرگ بوده است، افزود: در این شرایط عاطفه را نمی‌توان با بیان و میمیک نشان داد بلکه باید با حرکت و فیزیک بدن آن را منتقل کرد. به همین دلیل تمام جزئیات برای بازیگران طراحی شده است. این در حالی است که متأسفانه تئاتر عروسکی جدی گرفته نمی‌شود و بسیاری از دست‌اندرکاران تئاتر و حتی مسئولان آن تصور می‌کنند تئاتر هر چه جدی تر باشد مهم‌تر است. در صورتی که در تئاتر عروسکی خلاقیت و فانتزی دیده می‌شود و امکاناتی در آن وجود دارد که در تئاتر رئالیستی کمتر قابلیت بروز دارد.

به گزارش ایسنا، در این نشست مجتبی پیرزاده که تنها بازیگر بدون ماسک این نمایش است و نیز علی باروقی (بازیگر) به همراه علی حسنلو (طراح صحنه) هم در این نشست حضور داشتند.

همچنین 31 تیرماه تمرین اجرای این نمایش برای دانشجویان برگزار می‌شود و افتتاح آن هم روز جمعه یکم مردادماه توسط مرضیه برومند خواهد بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha