• چهارشنبه / ۲۳ تیر ۱۳۹۵ / ۱۲:۴۴
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 95040113189
  • منبع : نمایندگی مازندران

جشنواره مرغوب‌ترین انجیر ایران؛ گلوگاه برگزار می‌شود

جشنواره مرغوب‌ترین انجیر ایران؛ گلوگاه برگزار می‌شود

ایسنا/مازندران فرماندار شهرستان گلوگاه با اعلام اینکه امسال نام سومین جشنواره انجیر گلوگاه به جشنواره مرغوب ترین انجیر ایران تغییر یافت، گفت: گلوگاه باید تبدیل به باغ انجیر شود.

به گزارش ایسنا، محمدرضا تباکی در نشست با اصحاب رسانه از برگزاری سومین جشنواره انجیر گلوگاه در تاریخ 20 تا 22 مرداد سال جاری خبر داد و اظهار کرد: پس از بررسی‌های صورت گرفته امسال نام سومین جشنواره انجیر گلوگاه به جشنواره مرغوب‌ترین انجیر ایران تغییر یافت و از این پس با این عنوان به کار خود ادامه می‌دهد.

وی افزود: نخستین و دومین جشنواره انجیر گلوگاه در محل دخانیات تیرتاش گلوگاه برگزار شد اما به دلیل کمبود فضای کافی، غرفه داران با مشکل مواجه بودند و به دلیل آن‌که خارج از منطقه شهری و در مجاورت اتوبان قرار داشت اکثرا مسافران به این جشنواره می‌آمدند اما امسال محل برگزاری این جشنواره به بقعه آقا سیدمحمد در مجاورت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گلوگاه منتقل شد که از فضا و امکانات لازم برخوردار است.

تباکی عنوان کرد: اهداف جشنواره انجیر گلوگاه معرفی انجیر گلوگاه به عنوان مرغوب‌ترین انجیر ایران و نماد باغبانی این شهرستان، مطرح کردن و شناساندن نام شهرستان گلوگاه در سطح کشور، اخذ یک برند اختصاصی برای گلوگاه، جذب سرمایه‌گذار در صنایع تبدیلی و توسعه باغات، معرفی جاذبه‌های گردشگری و پتانسیل‌های اقتصادی شهرستان، تبدیل شغل فصلی به شغل پایدار، فعال کردن تعاونی‌های زنان روستایی و نیز دستیابی به هدف والای اقتصاد مقاومتی است.

فرماندار گلوگاه با تاکید بر هدف ثبات شغل فصلی به شغل پایدار، گفت: در حال حاضر فروش میوه انجیر در بازده زمانی یک تا دو ماه صورت می‌گیرد که بسیاری از جوانان شهرستان در این زمان مبادرت به این شغل فصلی دارند و درآمد بسیار خوبی عاید آنها می‌شود، اما با جذب سرمایه‌گذار و احداث صنایع تبدیلی، این میوه در قالب محصولات گوناگون تهیه و عرضه می‌شود که موجب اشتغال‌زایی به صورت پایدار است.

تباکی خاطرنشان کرد: چندین سرمایه‌گذار از اهالی شهرستان و نیز خارج از استان متقاضی سرمایه‌گذاری در زمینه صنایع تبدیلی در گلوگاه هستند و در حال حاضر در پی اخذ مجوز برای این کار می‌باشند که امیدواریم تا پایان سال 95 کلنگ احداث صنایع تبدیلی انجیر در گلوگاه به زمین زده شود و با ایجاد اشتغال مستقیم و غیر مستقیم، اقتصاد منطقه به رونق و شکوفایی برسد.

وی با اعلام این‌که هر ساله در فصل برداشت انجیر در گلوگاه، روزانه بیش از 70 تن انجیر کال به استان‌های خراسان و گلستان صادر می‌شود، افزود: این استان‌ها با تبدیل انجیر تازه به فرآورده‌های دیگر مانند: انجیر خشک و یا پودر انجیر؛ آن‌ها را به قیمت بسیار گرانی به فروش می‌رسانند که قطعا می‌توان این کار را در گلوگاه انجام داد تا مردم این شهرستان از فواید آن بهره‌مند شوند.

فرماندار گلوگاه گفت: جهادکشاورزی گلوگاه از ماه‌های قبل شروع به اطلاع رسانی و فراخوان برای جشنواره انجیر کرده است که بسیاری از محققان و پژوهشگران رشته کشاورزی مقالات علمی خود را در زمینه انجیر به دبیرخانه جشنواره ارسال کرده‌اند و داوران جهادکشاورزی پس از بررسی مقالات، نفرات برتر را انتخاب می‌کنند که در جشنواره معرفی و جوایزی اهدا می‌شود.

تباکی اظهار کرد: یکی از فواید برگزاری جشنواره در دو سال گذشته، ترغیب مردم شهرستان برای مبادرت به احداث باغ انجیر بوده که بیش از 35 هکتار از اراضی شیب دار و جلگه‌ای شهرستان گلوگاه به کاشت انجیر اختصاص یافت، زیرا کشاورزان شهرستان از این موضوع مطلع شدند که کاشت انجیر از آنجایی که نیازی به سموم کشاورزی ندارد، نگهداری آن آسان و درختی مقاوم است و نیاز زیادی به آب ندارد و سود دهی بالایی دارد.

وی افزود: امسال جهاد کشاورزی گلوگاه 1500 اصله نهال انجیر را به صورت رایگان در اختیار کشاورزان شهرستان قرار داد و با نظارت جهاد کشاورزی در اراضی شیب‌دار به زیر کشت رفت و هم‌چنان در حال ترویج هستند.

فرماندار گلوگاه با اشاره به این‌که تعدادی از NGO ها به جهاد کشاورزی گلوگاه مراجعه و علاقمندی خود را برای کاشت نهال انجیر در برخی نقاط شهرستان اعلام کردند، یادآور شد: علی اکبر ایران‌نژاد پدر انجیر گلوگاه سال‌ها پیش در 15 کیلومتر از مسیر رفت و برگشت جاده گلوگاه به دامغان درخت انجیر کاشت که انجیر گلوگاه همیشه با نام این فرد شناخته می‌شود.

تباکی خاطرنشان کرد: امیدواریم به زودی حتی یک متر زمین بایر و بدون بازده در گلوگاه وجود نداشته باشد و در آینده نزدیک این شهرستان تبدیل به باغ انجیر شود.

به گزارش ایسنا، داود بابایی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گلوگاه نیز در این جلسه، با بیان این‌که رسانه‌ها بازوان پر توانی برای انعکاس اخبار اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و هنری در راستای رونق و توسعه شهرستان‌ها هستند، اظهار کرد: خبرنگاران با مطالعه بیشتر در زمینه مشکلات و موانع توسعه شرق مازندران و شناسایی و معرفی پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های این منطقه و درج اخبار آن در نشریات، خبرگزاری‌ها و سایت‌ها می‌توانند نقش موثری را در رونق و توسعه شهرستان گلوگاه ایفا کنند.

انتهاي پیام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha