• چهارشنبه / ۲۳ تیر ۱۳۹۵ / ۱۱:۱۶
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 95040113032
  • منبع : نمایندگی مازندران

سیاه و سفید زندگی یک نمدمال رامسری

سیاه و سفید زندگی یک نمدمال رامسری

ایسنا/مازندران یحیی شاه‌نظری نمد مال نمونه و هنرمند ۸۰ ساله ای که ۷۲ سال در حرفه صنایع دستی فعالیت می کند این روزها نیازمند حمایت همه جانبه مسئولان است.

به گزارش ایسنا مازندران، یحیی شاه‌نظری متولد سال ۱۳۱۵ از ده سالگی هنر نمدمالی را آغاز کرده و تولیدکننده برتر نمد در جهان و استان مازندران است.

وی با ۷۲ سال سابقه و تجربه پنج نسل نمدمالی صادرکننده نمد به کشور آمریکا، آلمان، سودان، استرالیا و سابقه حضور در ۱۷ نمایشگاه بین المللی و ۲۴ نمایشگاه داخلی و سوغات شمال را دارد.

وی از نظر جسمی ناتوان بوده و با حضور نماینده عالی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی زیر پوشش این سازمان قرار گرفت و ماهانه ۱۲۰ هزار تومان حقوق می‌گرفت که پس از گذشت مدتی حدود 3 سال این حقوق قطع شده و هیچگونه حمایتی از این هنرمند نمی‌شود.

یحیی شاه‌نظری در گفت‌وگو با ایسنا می گوید: پشم گوسفند را شسته و آن را با دستگاه و کمان حل کرده و آماده نمد می کنیم و پرده بزرگ در کارگاه پهن کرده و روی پرده هر نقشی باشد نقشه ها و پشم حلاجی شده را روی آن نقش ریخته و به اندازه کافی به نمد آب گرم زده و با چوب و پرده پیچیده و می‌بندیم و با ریسمان غلتک زده و پس از باز کردن وقتی که قالب آن بیرون آمد می بریم.

وی می افزاید: در ادامه بر روی تخته چوبی مالش می دهیم تا نمد محکم و سپس یک بار مالش داده و آویزان کرده تا خشک شود و برای نوبت دوم دو ساعت دیگر صبر کرده تا خشک شود و روی تخته مالش نی دهیم، بستگی به نمد و نوع جنس آن دارد و روی پرده هر نقشی باشد بسته به جنس و ارزش آن نمد کار می شود.

این هنرمند خاطرنشان می کند: پشم حلاجی شده را با پنبه می زنیم و پس از تمام شدن ریختن پشم، روزانه با آب گرم و جارو آب پاشی کرده و با  چوب، پرده پیچیده و با ریسمان محکم می بندیم تا محکم شده و خراب نشود؛ بعد از بیرون آوردن از پرده روی تخته چوبی دو نفره مالش داده و سپس در نور آفتاب آویزان کرده، زمانی که خشک شد دوباره روی تخته چوبی مالش می دهیم.

شاه‌نظری ادامه می دهد: نیازمند حمایت مسئولان در این راه هستم تا بتوانم هنر نمدمالی را به بهترین نحو ممکن در ایران و جهان عرضه کنم؛ در این راه نیازمند کمک مالی و حمایت همه جانبه هستم تا نقش آفرینی کرده و در کارم پیشرفت بهتری حاصل شود.

وی تصریح کرد: متاسفانه حدود سه سال یک ریال حقوق از میراث فرهنگی و گردشگری که در پوشش آنها هستم دریافت نکردم و با وجود سابقه هیچ توجهی به کارم نمی شود.



انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha