• سه‌شنبه / ۲۲ تیر ۱۳۹۵ / ۱۴:۱۳
  • دسته‌بندی: خانواده
  • کد خبر: 95040112489
  • خبرنگار : 71530

در نشست رییس سازمان بهزیستی به مناسبت «هفته بهزیستی» عنوان شد

اعلام نتایج «پیمایش ملی اعتیاد» منوط به موافقت دو وزیر

اعلام نتایج «پیمایش ملی اعتیاد» منوط به موافقت دو وزیر

رئیس سازمان بهزیستی کشور «اعتیاد» را بزرگترین و مهم‌ترین معضل کشور دانست و گفت: سایر آسیب‌هایی همچون طلاق، مفاسد اخلاقی، حاشیه‌نشینی و اختلالات روحی و روانی پس از اعتیاد مهمترین آسیب‌های کشور محسوب می‌شوند.

به گزارش ایسنا، انوشیروان محسنی بندپی در نشست خبری که به مناسبت اولین روز از هفته بهزیستی در این سازمان برگزار شد، اظهار کرد: در حال حاضر بهزیستی در مهار برخی آسیبهای اجتماعی اقدامات موثری انجام داده، به طوریکه پیشگیری از  معلولیت ها و توانمندسازی جامعه هدف جزو اهداف اصلی بهزیستی محسوب می‌شود.

وی در ادامه ضمن اشاره به آنکه در زمینه آسیبهای اجتماعی، ارتقای دانش و آگاهی جامعه یکی از موضوعاتی است که بهزیستی به آن ورود کرده است، افزود: علاوه برآن تقویت و افزایش تیم های اجتماع محور در زمینه اعتیاد طرح دیگریست که در بهزیستی پیگیری و انجام شده که در همین رابطه ۵ هزار تیم در ۵ هزار محله مستقر شده‌اند.

رییس سازمان بهزیستی کشور همچنین ضمن بیان آنکه در زمینه اختلالات ژنتیکی در سه استان کرمان، مازندران و اصفهان آزمایش و مشاوره ژنتیک را اجباری کرده‌ایم افزود: قصد داریم در آینده در استان های دیگر نیز این اقدام را انجام دهیم.

بندپی همچنین درخصوص اقداماتی که برای کاهش ناشنوایی و تنبلی چشم انجام می شود نیز اظهار کرد: پوشش ناشنوایی را به بیش از ۹۰ درصد رسانده‌ایم و همچنین در بخش تنبلی چشم نیز قصد داریم در سال جاری این پوشش را به ۸۵ درصد برسانیم.

وی در ادامه به ایجاد مراکز روزانه و شبانه در جهت توانمندسازی جامعه هدف اشاره کرد و گفت: ارائه خدمات علمی و توانبخشی کودکان اوتیسم در منازل، برخورداری معلولان از وسایل کمک توانبخشی، ارائه خدمات تکمیلی اعتیاد، خانه‌های میان راهی ویژه بهبودیافتگان و مداخلات اجتماعی برای کاهش آسیب های اجتماعی از دیگر اقدامات سازمان بهزیستی است.

برقراری 380 هزار تماس با خط ملی اعتیاد در سال گذشته

ارتقاء خطوط مشاوره به دوبرابر در تهران

رئیس سازمان بهزیستی در ادامه از یک میلیون و صد هزار تماس با خط مشاوره 1480 این سازمان خبر داد گفت: سال گذشته از میان یک میلیون و صد هزار تماسی که با 1480 برقرار شد توانستیم به 600 هزار تماس پاسخ دهیم. همچنین سال گذشته 380 هزار تماس نیز با خط مشاوره اعتیاد (9628) برقرار شد که در سال جاری قصد داریم خطوط مشاوره سازمان را به لحاظ ظرفیت پاسخگویی ارتقاء دهیم و در تهران به دو برابر برسانیم که برای خط 9628 توسعه فیزیکی نیز در دستور کار قرار گرفته است.

صرفه‌جویی 150 میلیارد تومانی با جلوگیری از تولد 900 کودک معلول

بندپی همچنین بر پیشگیری از معلولیت‌زایی تاکید کرد و گفت: در دو سال گذشته با مداخلات انجام شده و آزمایشات ژنتیکی توانستیم از طریق سقط قانونی، از تولد 900 کودک معلول جلوگیری کنیم.

وی تصریح کرد: این در حالیست که با این اقدام 150 میلیارد تومان صرفه جویی صورت گرفت.

ثبت ازدواج منوط به دارا بودن گواهی آزمایش ژنتیک می‌شود

بندپی افزود: در حال حاضر 260 مرکز ژنتیک با سازمان بهزیستی همکاری می‌کنند و در برنامه ششم توسعه نیز اجباری کردن مشاوره و انجام آزمایش ژنتیک لحاظ شده است و علاوه بر آن ثبت ازدواج در دفاتر رسمی نیز منوط به داشتن گواهی آزمایش ژنتیک خواهد بود و به افرادی که توان پرداخت این آزمایش را نداشته باشند نیز کمک خواهیم کرد که در حال حاضر تصویب برنامه ششم توسعه بر عهده مجلس جدید است.

وی همچنین در خصوص بودجه سازمان بهزیستی کشور نیز اظهار کرد: با توجه به وضعیت بودجه‌ای کشور و به نسبت زمانی که با داشتن ثروت زیاد بودجه مناسب به بهزیستی اختصاص داده نمی‌شد در سال گذشته با وجود شرایط بودجه‌ای رشد خوبی داشتیم و در سال جاری نیز نسبت به سایر دستگاه‌های اجرایی از رشد خوبی برخوردار بوده‌ایم و مجلس نیز 125 میلیارد تومان به اعتبارات ما کمک کرد.

طرح تحول سلامت از سلامت جسمی به بسته سلامت اجتماعی می‌رسد

سالانه 18.5 درصد جمعیت کشور بدلیل هزینه‌های درمانی وارد چرخه فقر می‌شدند

رئیس سازمان بهزیستی در ادامه به طرح تحول سلامت اشاره کرد و گفت: بر اساس این طرح بسیاری از هزینه‌های درمان در مراکز دولتی کاهش یافته و همچنین هتلینگ بیمارستان‌ها ارتقاء یافت و توانستیم ارزش نسبی خدمات در بیمارستان‌ها را واقعی کنیم و در حال حاضر این طرح از سلامت جسمی به بسته سلامت اجتماعی رسیده که تحقق آن در کشور زمانبر است.

وی همچنین ضمن بیان آنکه سالیانه 18.5 درصد از آحاد جامعه به دلیل پرداخت هزینه‌های بیمارستانی دچار مشکل می‌شدند که این خود باعث فروش وسایل زندگی آنها و ورودشان به چرخه فقر می‌شد اظهار کرد: این مشکل با اجرای طرح تحول سلامت بهبود یافت.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری کاهش آسیب‌های اجتماعی است، در خصوص این آسیب‌ها اظهار کرد: در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی جلسات مختلفی با سران سه قوه و دستگاه‌های مختلف برگزار شده که به لحاظ تخصص و تجربه سازمان بهزیستی کشور در این حوزه در 17 کارگروه تقسیم کار کشوری حضور پیدا کرده‌ایم و در این میان مسئله زنان سرپرست خانوار، اعتیاد و طلاق از جمله مباحثی است که برای مهار و کاهش آن سازمان مذکور در محور اقدامات قرار گرفته است.

وی ادامه داد: در همین راستا کارگروهی در سازمان بهزیستی کشور تشکیل شده است و با توجه به آنکه متولی آسیب‌های اجتماعی در کشور بهزیستی است، برنامه‌ها و سیاست‌های روشنی را در این زمینه اتخاذ کرده‌ایم.

نتایج پیمایش ملی اعتیاد در صورت موافقت وزیر کشور و رفاه منتشر می‌شود

بندپی همچنین از رصد آسیب‌های اجتماعی توسط بهزیستی خبر داد و گفت: یک پیمایش ملی در خصوص اعتیاد انجام داده‌ایم که به زودی در صورت موافقت وزرای کشور و رفاه اجتماعی نتایج آن منتشر خواهد شد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور در ادامه گفت: در حال حاضر دبیرخانه رصد آسیب های اجتماعی در بهزیستی راه اندازی شده و پیمایش عوامل خطر و محافظ آسیب‌های اجتماعی نیز آغاز شده است و علاوه بر آن چندین طرح مختلف با دستگاه‌های مرتبط نیز در دست اجراست که همه آنها در راستای رصد آسیب‌ها اقدام می‌کنند.

بندپی در ادامه به بیمه تکمیلی مددجویان سازمان بهزیستی اشاره کرد و گفت: در سال 94 اعتبار بیمه تکمیلی معلولان 10 میلیارد تومان بود که این اعتبار برای تمامی معلولان کافی نبود. این در حالیست که در قانون جامع حمایت از حقوق معلولان که در حال حاضر در انتظار تصویب مجلس جدید است، سعی کرده‌ایم این نواقص را برطرف کنیم تا بتوانیم با توجه به نیازمندی‌های این افراد اعتبارات خوبی را در زمینه بیمه و پوشش بیمه تکمیلی آنها تخصیص دهیم.

وی همچنین در مورد تخصیص سبد کالا به معلولین عنوان کرد: معاونت رفاهی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تمامی مددجویان کمیته امداد و بهزیستی را که تحت پوشش این دو نهاد حمایتی بوده و مشمول دریافت مستمری از این دو نهاد بوده اند را مشمول دریافت سبد کالا قرار داده است.

تمام تحت پوششان بهزیستی مشمول دریافت سبدکالا نشدند

وی ادامه داد: تمامی تحت پوششان سازمان بهزیستی کشور مشمول دریافت سبد کالا نشده‌اند بلکه فقط مستمری بگیران این سازمان سبد کالا را دریافت کردند.

به گفته بندپی، ارزش ریالی و تعداد مشمولین سبد غذایی وزارت رفاه در سال جاری نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

وجود 6000 کودک خیابانی در سراسر کشور

بند پی همچنین در مورد کودکان کار و خیابانی عنوان کرد: در حال حاضر شش هزار کودک خیابانی در سراسر کشور داریم که برای آنها مراکز ویژه روزانه در نظر گرفته‌ایم تا بتوانیم خدمات مددکاری و روانشناسی و همچنین یک وعده غذای گرم ارائه دهیم.

تدوین پروتکل «خودکشی»

بند پی همچنین از تدوین پروتکل خودکشی خبر داد و گفت: این پروتکل توسط بهزیستی آماده و تدوین شده و به زودی در ماه‌های آینده ابلاغ خواهد شد.

وی در پایان به تماس‌ها در خصوص خودکشی با اورژانس اجتماعی خبر داد و گفت: حدود 4500 نفری که قصد خودکشی داشته‌ و در آستانه اقدام به خودکشی بودند سال گذشته با اورژانس اجتماعی تماس گرفتند که با انجام مشاوره‌های لازم و انجام مداخلات کارشناسی از خودکشی آنها جلوگیری شد که از این تعداد 2880 نفر زن و 1100 نفر مرد بوده‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha