• سه‌شنبه / ۸ تیر ۱۳۹۵ / ۱۱:۱۳
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 95040104208
  • منبع : نمایندگی یزد

بررسی نقش رسانه‌ها در کاهش آسیب‌های اجتماعی در میزگرد ایسنای یزد/1/

پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی بدون دخالت رسانه‌ها، معنا ندارد

پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی بدون دخالت رسانه‌ها، معنا ندارد

ایسنا/یزد تعریف نقش رسانه‌ها در کاهش و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی مستلزم ایجاد زمینه‎‎های لازم برای نفوذ اجتماعی رسانه‌ها به هویت‌های برنامه‌دار است. رسانه‌ها در شرایط کنونی به نهادهایی قدرتمندتر از نهادهای مدنی تبدیل شده‌اند و اگر این هویت برنامه‌دار در جامعه تقویت شود، خود جامعه نیز تقویت خواهد ‌شد و می‌توان به نتایج خوبی در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی رسید.

در همین راستا نیز ایسنای یزد با برگزاری میزگردی با حضور برخی از صاحبنظران و کارشناسان حوزه‌ی آسیب‌های اجتماعی استان، به بررسی نقش رسانه‌ها در پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی پرداخته است.

در این نشست اهمیت حضور رسانه‌ها در تدوین برنامه‌های فرهنگی در حوزه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، هدفمندی فعالیت رسانه‌ها در حوزه اجتماعی، ضرورت وجود تفکر انتقادی، لزوم استفاده از تیم‌های متخصص در راستای تهیه گزارش‌های مرتبط با آسیب‌های اجتماعی،‌ مطالبه‌گری و  احساس مسئولیت در قبال ارزش‌های اجتماعی و استقلال‌ کاری رسانه‌ها،‌ مورد بحث و بررسی قرار گرفته است که مشروح آن را در چند بخش خبری خواهید خواند.

به گزارش ایسنا، دکتر «محمدعلی صادق‌پور» معاون پیشگیری اداره‌کل بهزیستی استان یزد در این میزگرد با اشاره به نقش رسانه در کاهش و  پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی،‌ اظهار کرد: با توجه به اهمیت این موضوع، بهزیستی استان از دو سال پیش تاکنون استفاده از ظرفیت‌های رسانه‌ای موجود در بحث پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی را در دستور کار خود قرار داده است.

وی در همین رابطه آموزش را یکی از استراتژی‌های جدید در بهزیستی دانست و گفت: آموزش در حوزه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی بدون دخالت رسانه به هیچ عنوان معنا ندارد.

صادق‌پور، استراتژی محیطی را دومین استراتژی اجرایی اداره‌کل بهزیستی در حوزه آسیب‌های اجتماعی دانست و گفت: ترویج آگاه‌سازی، سومین استراتژی بهزیستی در راستای کاهش و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است که‌ به طور کلی مستلزم حضور و فعالیت مستمر رسانه‌ها است.

این مسئول در ادامه یکی از معروف‌ترین استراتژی‌های کاهش آسیب‌های اجتماعی را کمپین‌ها معرفی و خاطرنشان کرد: کمپین‌ها به عنوان کارگزاران رسانه‌ای، نقش مهمی در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی ایفا می‌کنند.

وی استراتژی اجتماع محور را چهارمین استراتژی بهزیستی با رویکرد رسانه‌ای خواند و در این‌باره گفت: در این استراتژی، جامعه به‌عنوان گروه‌های اجتماع محور به رسانه‌های سنتی در جامعه مدرن تبدیل می‌شوند.

ضرورت استفاده از تمام ظرفیت‌ها در امر پیشگیری

معاون پیشگیری اداره‌کل بهزیستی استان استراتژی جایگزین را یکی دیگر از استراتژی‌های بهزیستی ذکر و خاطرنشان کرد: جایگزین‌هایی نظیر ورزش و تفریح که به‌عنوان معروف‌ترین جایگزین‌ها شناخته می‌شوند نیز جهت ترویج در جامعه نیازمند حضور و مشارکت فعال رسانه‌هاست.

صادق‌پور با اشاره به ضرورت استفاده از همه استراتژی‌ها و ظرفیت‌های موجود در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، افزود: استراتژی مداخله و ارجاع کسانی که دچار آسیب‌های اجتماعی هستند، آخرین استراتژی بهزیستی در راستای کاهش و پیشگیری از این آسیب‌ها در استان است.

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنانش با تأکید بر اهمیت ترویج فرهنگ «مهارت نه گفتن» به‌عنوان یکی از مهم‌ترین شیوه‌های آموزش و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی از سوی رسانه‌ها، گفت: بهزیستی دو سال قبل نسبت به تولید و انتشار آهنگ موسیقی با محتوای «مهارت نه گفتن» در فضای مجازی اقدام کرد و این در حالی بود که طی 48 تا 72 ساعت اول، بیش از 60 هزار بار دانلود شد.

وی با اشاره به حضور فعال جوانان و نوجوانان در فضای مجازی، گفت: تعداد چشم‌گیر دانلودهای آهنگ «مهارت نه گفتن»، گویایی ظرفیت بسیار زیاد رسانه‌های مجازی در عصر امروز است.

هر رسانه،‌ نماینده بخشی از فرهنگ جامعه است

به گزارش ایسنا، البته «احمد طالبی» مدیر فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد معتقد است که رسانه‌ها نمی‌توانند به تنهایی وضعیت مطلوب اجتماعی را شکل دهند.

وی در این میزگرد، انعکاس وضعیت موجود جامعه را از سوی رسانه‌ها ضروری دانست و تصریح کرد: در جامعه جدید هر رسانه، بخشی از فرهنگ جامعه را نمایندگی می‌کنند.

وی با اشاره به ویژگی‌های جامعه جدید در حوزه آسیب‌های اجتماعی، گفت: آسیب‌ها به دو شکل آگاهانه و غیرآگاهانه تقسیم می‌شوند به طوری که یک سری از انحرافات به شکلی است که افراد ایراد را ناشی از ضعف قانونی می‌دانند.

این مقام مسئول، پیچیدگی، چند فرهنگی و وجود انواع فرهنگ‌های کوچک را از ویژگی‌های جامعه جدید دانست و افزود: آسیب‌های اجتماعی، نتیجه یک‌سری اختلاف‌نظرها و باورهای درونی فرهنگ‌های مختلف در جامعه جدید است.

مدیر فرهنگی اداره‌کل ارشاد یزد با اشاره به ضرورت تقسیم آسیب‌های اجتماعی، تصریح کرد: یک سری از آسیب‌ها در جامعه به مسئله تبدیل می‌شود و یک‌سری هم تبدیل به مسئله نمی‌شوند.

تبدیل آسیب‌های اجتماعی به دغدغه، مهم‌ترین رسالت رسانه‌ها

طالبی تبدیل‌شدن آسیب‌های اجتماعی به مسئله و دغدغه‌های اجتماعی از جمله ضرورت‌های تدوین برنامه‌های منسجم در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی دانست و خاطرنشان کرد: رسانه‌ها نقش مهمی در تبدیل آسیب‌های اجتماعی به مسئله ایفا می‌کنند.

وی افزود: به طور مثال مواردی نظیر اشتغال ریختن در خیابان‌ها و دیگر ناهنجاری‌های اجتماعی، از جمله مواردی است که می‌تواند مورد توجه رسانه‌های قرار گیرد و در راستای حل آن‌ها، به مسئله تبدیل شوند.

این فعال فرهنگی با اشاره به نقش رسانه‌ها در توسعه فرهنگ عمومی جامعه،‌ گفت: ظرفیت آموزشی از جمله ویژگی رسانه‌ها در جامعه‌ی جدید محسوب می‌شود و مسئولان و دستگاه‌های اجرایی باید بیش از پیش از این ظرفیت استفاده کنند.

وی با اشاره به وجود برخی نظریه‌ها در مورد نقش مضر رسانه‌ها در حوزه آسیب‌های اجتماعی، گفت: برجسته کردن خرده فرهنگ‌ها توسط رسانه‌ها از جمله عوامل موثر در ایجاد عدم معیارهای فرهنگی ثابت در جامعه است.

شناخت آسیب‌ها، اولویت اول فعالیت رسانه‌ای در این حوزه است

دکتر «سیدعلی اصغر رفاهی» معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان یزد نیز در این میزگرد با اشاره به این که سه رویکرد در مورد نقش رسانه در کاهش آسیب‌های اجتماعی در منابع مختلف علمی بیان شده است، اظهار کرد: شناخت مشکلات و مسائل اجتماعی از جمله ضرورت‌های تدوین برنامه های کاهش آسیب‌های اجتماعی به وسیله رسانه است.

وی با تأکید بر اهمیت شناخت منشأ بسیاری از آسیب‌های اجتماعی در سطح جامعه، تصریح کرد: زمانی که ساختارهای ارزشی و هنجاری با یکدیگر مطابقت نداشته باشند، جامعه به مشکل جدی در حوزه آسیب‌های اجتماعی بر می‌خورد.

رفاهی رویکرد آسیب‌زا را نظریه اول در مورد نقش رسانه در کاهش آسیب‌های اجتماعی دانست و بیان کرد: در این رویکرد رسانه‌ها به دلیل برجسته کردن آسیب‌های اجتماعی و هدایت برخی مردم جامعه به سمت مسیرهای غیر واقعی در برخورد با آسیب‌ها، نقش آسیب‌زا دارند.

معاون پیشگیری دادگستری استان، تطهیر رسانه‌ای را رویکرد دوم در بحث نقش رسانه‌ها در کاهش آسیب‌های اجتماعی عنوان کرد و ادامه داد: در این نظریه، تمام اقدامات رسانه‌ای با دید مثبت بررسی می‌شود به نحوی که رسانه با مطرح کردن انواع جرم و آسیب‌های اجتماعی، اقشار مختلف جامعه را نسبت به آسیب‌ها و مشکلات جامعه حساس می‌کنند که این، امری بازدارنده است.

وی تخلیه یا پالایش روانی را از دیگر نظریه‌های موجود در رویکرد دوم نقش رسانه‌ها در کاهش آسیب‌های اجتماعی دانست و خاطرنشان کرد: براساس این نظریه، بیان شده که مردم با مطالعه و مشاهده آسیب‌های اجتمای، تخلیه می‌شوند.

این مقام مسئول رویکرد مشروط رسانه‌ای را رویکرد سوم در مورد نقش رسانه‌ها در کاهش آسیب‌های اجتماعی عنوان کرد و افزود: بر طبق این رویکرد، رسانه‌ها تأثیرشان بر افراد یکسان نیست زیرا افراد از نظر جنسیت، سن، موقیعت اجتماعی و وضعیت زندگی با هم متفاوت هستند از این‌رو  تأثیر رسانه‌ها در هر کدام از آن‌ها متفاوت خواهد بود.

 ادامه دارد ...

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha