• چهارشنبه / ۲ تیر ۱۳۹۵ / ۱۳:۱۴
  • دسته‌بندی: اردبیل
  • کد خبر: 95040101272
  • منبع : نمایندگی اردبیل

مرمت اضطراری بازار تاریخی اردبیل نیازمند مشارکت مالکین

مرمت اضطراری بازار تاریخی اردبیل نیازمند مشارکت مالکین

ایسنا/اردبیل عملیات مرمت مجموع بازار تاریخی اردبیل که در فهرست آثار ملی استان قرار دارد پس توقف طولانی در یک و نیم سال گذشته آغاز شده و علاوه ‌برمرمت آن مرمت‌سرای وکیل و بازار چاقوسازان نیز در حال انجام است.

به گزارش خبرنگار ایسنا، «حاجی‌زاده» با اشاره به وضعیت بازار تاریخی اردبیل و موانع پیش‌روی برای بازسازی و مرمت آن در گفت‌وگو با خبرنگاران اعتبار مورد نیاز برای کمک به مرمت‌سرای وکیل و بازار چاقوسازان را یک و نیم میلیارد تومان دانست و گفت: اعتبار مصوب ما برای این مجموعه  300 میلیون تومان و اعتبار اختصاصیافته آن نیز 119 میلیون بود که از محل ردیف بودجه 180 نیز متأسفانه اعتباری حاصل نشد.

وی خاطرنشان کرد: حجم عملیات مرمتی انجام یافته در بخش‌های یاد شده 490 میلیون تومان هزینه در برداشته است. بطوریکه عملکرد ادارهکل میراث فرهنگی در مرمت و بازسازی بازار تاریخی اردبیل چهار برابر اعتبار تخصیص یافته است.

حاجیزاده  ورود میراث فرهنگی در عملیات مرمتی بازار را منوط به توافق و اعلام آمادگی همه اعضای هیئت امنای آن دانست و گفت: ریشه این مخالفت و اعتراض‌ها نیز در مطالبات ناحق این افراد مخالف و معترض در موضوع جداگانه‌ای است.

وی خاطرنشان کرد: طبق تفاهم‌نامه منعقد شده بین اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اردبیل با نمایندگان هیئت امنای سرای وکیل و بازار چاقوسازان مقرر شد طراحی، نظارت بر اجرا، مساعدت‌های اداری، تأمین برخی مصالح بلاعوض برعهده این اداره‌کل و دستمزد و تأمین سایر مصالح نیز برعهده اهالی کسبه بازار باشد که اختلاف نظر چند نفر در سرای وکیل با مالک و مخالفت آنان باعث شده عملیات بازسازی و مرمت این سرا با تأخیر روبه‌رو شود.

وی با اشاره به این‌که اجرای مقررات و ضوابط موجود در حفاظت بازار اصلاً جزو مصوبات سازمان میراث فرهنگی نیست، تصریح کرد: از آنجائی که ضوابط حفاظتی بازار از سوی سازمان میراث فرهنگی به استانداری استان ابلاغ شده بنابراین ناظر اجرایی آن نیز استانداری استان است و وقتی قانونی مصوب شد لازم‌الاجرا می‌شود و بازاریان نیز موظف به اجرای این قانون تصویب شده هستند.

وی با تأکید بر این‌که عملیات بازسازی و مرمت مجموع بازار در کل کشور به‌صورت پروژه مشارکتی تعریف شده است، افزود: در این راستا نیز باوجود مساعدت و مشارکت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان در معاف کردن اهالی کسبه بازار از پرداخت مبالغ سنگین هزینه پارکینگ به شهرداری، هزینه اخذ پروانه کسب، نظارت های نظام مهندسی و تأمین برخی مصالح ساخت و ساز، اما مشارکت برخی اهالی بازار در مرمت و بازسازی آن ضعیف بوده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha