• شنبه / ۲۹ خرداد ۱۳۹۵ / ۱۲:۳۱
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 95031717106
  • خبرنگار : 71415

رابرت فورد: تشکیل کشور کرد می‌تواند نقطه آغاز تغییر چهره خاورمیانه باشد

رابرت فورد: تشکیل کشور کرد می‌تواند نقطه آغاز تغییر چهره خاورمیانه باشد

سفیر سابق آمریکا در سوریه در مصاحبه‌ای گفت: تشکیل یک کشور مستقل کرد می‌تواند نقطه آغاز تغییر صورت خاورمیانه باشد.

 

 

به گزارش ایسنا، رابرت فورد، سفیر سابق آمریکا در سوریه در مصاحبه‌ای با روزنامه نیویورک تایمز، در خصوص اینکه آیا جنگ داخلی سوریه می‌تواند چهره خاورمیانه را تغییر دهد، گفت: ما هنوز به نقطه‌ای که فروپاشی کشورهای خاورمیانه یک نتیجه مسلم باشد نرسیده‌ایم. اما خاورمیانه به نقطه‌ای رسیده است  که تصور اینکه کشورهایی مثل سوریه و عراق بتوانند اتحاد خود را حفظ کنند هرچه بیشتر دشوار می‌شود. نقطه آغاز  این تغییر تشکیل یک کشور مستقل کرد است. باید براساس یک سیاست هوشمندانه فکر کنیم که چطور می‌توانیم این اتفاق را براساس یک فرآیند مثبت و از طریق مذاکرات به جای درگیری‌های فرقه‌ای اجرا کنیم.

 

سفیر سابق آمریکا در سوریه درباره نامه اخیر بیش 50 دیپلمات آمریکایی به منظور اظهار شکایت از بابت سیاست دولت اوباما در سوریه که در قالب پیامی در صندوق شکایات وزارت خارجه آمریکا ابراز شد گفت: این نامه نشان می‌دهد نارضایتی از سیاست دولت در وزارت امور خارجه آمریکا به نقطه جوش رسیده است. کارمندان این وزارتخانه هر روزه در صندوق شکایات این وزارتخانه پیام و مطلب نمی‌گذارند. بنابراین این پیام که در صندوق شکایات ارائه شده بازتاب نارضایتی مقاماتی است که مسئول اجرای سیاست‌ها در عرصه نبرد هستند. من هنگامی که خودم نیز وزارت خارجه آمریکا را در ماه‌های ژانویه و فوریه 2014 ترک می‌کردم چنین احساسی داشتم. سیاست موجود دولت آمریکا در حال شکست خوردن است و به شکست ادامه خواهد داد. من در پیام شکایت این دیپلمات‌ها اعتراضی به هدف راهبردی یعنی حل و فصل جنگ داخلی سوریه با مذاکرات نمی‌دیدم بلکه من شاهد یک مخالفت شدید با تاکتیک‌هایی هستم که دولت آمریکا یا استفاده نمی‌کند و یا به اشتباه استفاده می‌کند. این پیام شکایت آمیز اعلام می‌کند که بدون فشارهای بیشتر بر دولت بشار اسد دستیابی به سازش‌های لازم برای به دست آوردن یک توافق سیاسی در سوریه و پایان دادن به جنگ در این کشور غیرممکن خواهد بود. این پیام می‌گوید که دولت آمریکا باید بر تاکتیک‌هایی به منظور ایراد فشار بیشتر بر دولت سوریه بازبینی کند.

 

رابرت فورد همچنین با اعلام مخالفتش با تغییر رژیم در سوریه گفت: ما از مساله عراق یاد گرفتیم که تغییر رژیم راهی برای اجرای تغییرات سیاسی مثبت نیست. در مورد یک جنگ داخلی باید میان دولت و مخالفان مذاکرات انجام شود. مساله این است که چطور می‌توان احتمال موفقیت این مذاکرات را بیشتر کرد. از زمانی که هیلاری کلینتون در مقام وزیر خارجه آمریکا با سرگئی لاوروف، همتای روسش در ژوئن 2012 بیانیه‌ای را برای سوریه مورد پذیرش قرار داد سیاست‌های دولت آمریکا در فراهم کردن شرایط لازم برای موفقیت مذاکرات در سوریه شکست خورده است.

 

وی با اشاره به اینکه رئیس جمهور آمریکا تنها مقصر عدم استفاده از ابزارهای موجود برای اعمال فشار بر دولت سوریه نیست، گفت: ما در پیام شکایت دیپلمات‌های وزارت خارجه دیدیم که آنها از کسانی که حامی تداوم رویکرد فعلی در قبال سوریه بوده و تاکید بر یک هدف راهبردی دارند اما ابزارهای دستیابی به آن را به کار نمی‌گیرند، ناراضی هستند.

 

فورد ادامه داد: سیاست دولت آمریکا از زمان پایان جنگ جهانی دوم این بوده که اروپا برای قدرتمند بودن نیاز به اتحاد و اجتناب از جنگ‌های داخلی بیشتر دارد. این سیاست به زمان هری ترومن باز می‌گردد که ما باید قدرتمند و در مقابل فشارهای مسکو ایستاده و از درگیر شدن در جنگ‌های جهانی بیشتر اجتناب کنیم. اکنون می‌بینیم که همان اتحاد در اروپا زیر سوال رفته و یکی از دلایل اصلی آن مشکل پناهندگان سوری بوده است. این مشکل فراتر از سوریه است و ما در سال 2012 به هیچ وجه انتظار آن را نداشتیم.

 

سفیر سابق آمریکا در سوریه با این حال گفت که شواهد و قرائن و اظهارات در سخنرانی‌های اوباما و بن رودس، معاون مشاور امنیت ملی‌اش نشان می‌دهد که نامه شکایت اخیر تاثیری نداشته و آنها آماده یک تجدید نظر عمیق در مساله سوریه نیستند و احتمالا این نامه تاثیر چندانی نخواهد داشت.

 

رابرت فورد همچنین گفت که پنج سال جنگ در سوریه تبدیل به یک جنگ بین‌المللی شده که قدرت‌های بین‌المللی و منطقه‌ای را به خود کشانده و بخش‌های زیادی از سوریه نابود شده است.

 

همچنین براساس پیش بینی وی این جنگ در آینده موجب بی‌ثبات شدن کشورهای اروپا و گسترش شکل قدرتمندتری از افراط گرایی که تاکنون دیده‌ایم خواهد شد.

 

وی همچنین گفت که در سال 2012 هیچ کس پیش گویی نمی‌کرد که جنگ داخلی سوریه باعث شود که نیمی از مردم این کشور آواره شده و این موج بزرگ پناهجویان برای همپیمانان اروپایی آمریکا مساله ساز شود.

 

وی افزود: ما پیش بینی نمی‌کردیم که یک سازمان وابسته به القاعده با منشعب شدن یک شکل قدرتمندتری را تشکیل داده و بخش‌هایی از شرق سوریه و همچنین خاک عراق را در کنترل خود در بیاورد.

 

سفیر سابق آمریکا در سوریه گفت که وی حامی تلاشی قدرتمندتر برای مذاکرات در سوریه به منظور روی کار آمدن یک دولت جدید به همراه در پیش گرفتن صبر راهبردی در جنگ علیه داعش است.

 

به گفته وی همچنین اتکای دولت اوباما به کردها در سوریه اگرچه خوب است اما موجب افشاندن بذر درگیری‌های قومی آتی میان عرب‌ها و کردهای سوریه خواهد شد.

 

وی همچنین به دولت اوباما توصیه کرد که با توجه به اینکه جنگ با داعش باعث جذب کردن ذهن‌ها و دل‌های سنی‌های سوری نخواهد شد برای جلب نظر این جامعه سوری‌ها تلاش بیشتری کند چرا که آنها می‌توانند یک راه حل بلندمدت و پایدار برای چالش داعش در سوریه باشند.

 

فورد همچنین مدعی شد که بشار اسد تا زمانی که باور داشته باشد می‌تواند به طور نظامی پیروز شود حتی اگر 20 سال هم طول بکشد متمایل به مذاکرات برای گذار سیاسی نخواهد بود.

 

رابرت فورد گفت: اکنون مساله دولت آمریکا این است که بشار اسد را به ذهنیتی که در ژوئیه 2015 مبنی بر نزدیک بودن شکستش داشت برگردانده تا ما بتوانیم یک آتش بس پایدار در سوریه برقرار کنیم.

 

این سفیر سابق همچنین درخصوص اینکه آیا مخالفان دولت سوریه می‌توانند در این کشور پیروز شوند، گفت: مساله واقعی ما این است که آیا آنها می‌توانند به اندازه کافی برای نشان دادن یک برنامه و آلترناتیو منسجم و قدرتمند متحد شوند؟ شاخص‌های زیادی وجود دارد که آنها این توانایی را دارند اما باید اربابان خارجی گروه‌های مختلف در سوریه میان خودشان بر سر یک فرماندهی واحد این گروه‌ها توافق کنند. اینکه ما کمک‌ها به برخی گروه‌ها را افزایش دهیم و دیگر کشورها نیز گروه‌های متفاوتی را پشتیبانی کنند از آنجا که موجب هماهنگی میان آنها نخواهد شد کمکی به وضعیت نخواهد کرد.

 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha