• چهارشنبه / ۲۶ خرداد ۱۳۹۵ / ۱۲:۰۹
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 95031715684
  • خبرنگار : 71477

پادرمیانی آمریکا برای پایان تنش میان افغانستان و پاکستان

پادرمیانی آمریکا برای پایان تنش میان افغانستان و پاکستان

منابع رسمی اعلام کردند، همزمان با تشدید تنش‌ها میان افغانستان و پاکستان، دولت آمریکا تصمیم گرفته برای جلوگیری از این روند مداخله کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، یک مقام ارشد وزارت خارجه پاکستان گفت: آمریکا درخصوص تشدید تنش‌ها با کابل ارتباطی برقرار کرده و خواستار خویشتنداری طرفین شده است.

وی گفت که آمریکا اعلام کرده با طرف اسلام آباد نیز برای آرام کردن جو تماس گرفته است.

یکی دیگر از مقامات گفت: پاکستان از آمریکا خواسته تا مانع کابل از نقض آتش‌بس شود چرا که اسلام آباد خواستار روابط خوب با این همسایه مسلمان خود است.

وی افزود: پاکستان این تیراندازی را شروع نکرد و هرگز قصد تشدید تنش را ندارد. ما خواستار روابط خوب با تمامی همسایگان هستیم. در واقع کابل مقصر این تنش است.

سرگرد علی جواد، یکی از افسران ارتش پاکستان بود که در درگیری مرزی اخیر میان دو کشور افغانستان و پاکستان و تیراندازی‌های نیروهای مرزی افغان جان باخت. تعداد کل افرادی که در چند روز درگیری اخیر زخمی شده‌اند به 14 تن می‌رسد که شامل دو پرسنل امنیتی نیز می‌باشد.

در حالی که از ابرار حسین، سفیر پاکستان در افغانستان خواسته شد تا نسبت به این رویداد اعتراض کند، تیراندازی توسط نیروهای افغان به صورت متناوب ادامه داشت.

روز سه شنبه عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی دولت افغانستان در اظهاراتش در آغاز نشست شورای وزرای دولت این کشور از توافق با طرف پاکستانی برای آتش‌بس در مرز دو کشور در پی درگیری اخیر نیروهای مرزبان در گذرگاه تورخم خبر داد.

همچنین پاکستان و افغانستان سفیران یکدیگر را احضار کردند.

این درگیری‌ هنگامی آغاز شد که پاکستان در اقدامی برای متوقف کردن سیل تحرکات غیرقانونی در مرز ورودی را در گذرگاه تورخم قرار داد.

ارتش پاکستان گفت: این ورودی در مرز تورخم در 37 متری داخل قلمرو پاکستان ساخته شده است.

سرتاج عزیز، مشاور نخست وزیر پاکستان در امور خارجه گفت: اسلام آباد خواستار صلح در افغانستان است و هیچ دلیلی برای ایجاد تنش با این همسایه ندارد.

وی افزود: پاکستان به پیگیری هدف خود در رایزنی نزدیک با دولت کابل و دیگر اعضای گروه همکاری چهارجانبه ادامه می‌دهد. ما معتقدیم که مدیریت مرزی موثر برای کنترل نفوذ شبه نظامیان در سراسر مرز پاکستان ـ‌افغانستان لازم و حیاتی است.

سید طریق فاطمی، معاون ویژه نخست وزیر پاکستان در امور خارجی نیز در خصوص تنش‌های به وجود آمده میان این دو کشور گفت: اسلام آباد کاملا از دولت اشرف غنی در افغانستان حمایت می‌کند اما مسائل مهمی از جمله مدیریت مرزی وجود دارد که باید به آن ها رسیدگی شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha