• چهارشنبه / ۱۹ خرداد ۱۳۹۵ / ۰۸:۵۱
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 95031711182
  • منبع : نمایندگی چهارمحال و بختیاری

اردل؛ دیار آبشارهای پرآب

اردل؛ دیار آبشارهای پرآب

ایسنا/چهارمحال و بختیاری اردل سرزمین چشم اندازها و مناظر طبیعی، جنگلی، کوهستانی و دیار آبشارهای پر آبی چون تنگ زندان و معدن است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) - منطقه چهارمحال و بختياري - شهرستان اردل يکي از شهرهاي استان چهارمحال و بختياري است، اين شهر مرکز شهرستان اردل بوده و در بخش مرکزي اين شهرستان واقع شده‌ است.

مردمان شهرستان اردل داراي گويش، موسيقي و آداب بختياري هستند، اردل از گذشته‌هاي دور، يكي از مراكز ييلاقي و اسكان عشاير ايل هفت‌لنگ بختياري بود و در متون تاريخي از جمله سفرنامه ابن‌بطوطه كه از اصفهان تا شوشتر سفر كرده، اشاراتي به اين ناحيه شده است.

از معروف‌ترین جاذبه‌های طبیعی این شهرستان می‌توان به حاشیه رودخانه کارون از دشتک تا پل و درياچه سدکارون4، چشمه سرداب روستاي رستم‌آباد ، چشمه مولا روستاي آلیکوه، چشمه سرخون، چشمه دهنو، ‌چشمه روستاي عزیز آباد، چشمه شلیل و مرواريد، چشمه زيبا و منطقه بكر بادره سمي ديناران، چشمه آبسرده و چشمه‌هاي روستاي كري منطقه ديناران، آبشار زردليمه، طبيعت روستاي بهشت‌آباد، تنگ زندان و معدن منطقه حفاظت شده جنگلی هلن میانکوه، طبیعت جنگلی و زیبای هفت‌پیران روگر، پارک جنگلی گندمکار، پارک جنگلی شیاسی، طبیعت زیبای دشت قراب دیناران، غار اردل، پل مرواريد و ايلراه تاريخي، عشايري دزپارت اشاره کرد.

پل تاريخي بهشت‌آباد، كاروانسراي روستاي شليل، امامزاده حليمه خاتون روستای سرپیر دشتک، امامزاده شاه البرز روستاي آليكوه، مجموعه تفريحي_زيارتي شاهزاده عبدالله شهر اردل، امامزاده اسماعيل روستاي دورك قنبري، تکیه بختیاری‌ها در شهر اردل، بقاياي قلعه ابوالقاسم‌خان بختياري اردل،‌پ ل و امامزاده روستاي دوازده امام، ‌سنگ نوشته‌ها و سنگ‌نگاره‌هاي پل مرواريد نمونه‌هایی از اماکن تاریخی و مذهبی این شهرستان است.

شهرستان اردل به واسطه داشتن چشمه‌های آب سرد فراوان به یکی از قطب‌های مهم پرورش ماهی قزل‌آلا در کشور تبدیل شده است.

منطقه جنگلی اردل از مهم‌ترين مناطق ديدني‌ اين شهرستان است، اين منطقه با ۱۰۴هزار هكتار اراضی جنگلی در ۸۰ كيلومتری شهركرد واقع شده است كه از شمال به شهركرد، از جنوب به لردگان و از خاور به بروجن و لردگان محدود است، نواحی عمده جنگلی اين منطقه ديناوران، دورك، شليل، دوپلان، سرخون، گندمكار و شياسی است.  

شهرستان اردل همواره پایگاه خوانین بختیاری بوده است و قبر حاج ایلخانی از اجداد خوانین در این شهر واقع شده است، وجهه سیاسی این شهرستان  خصوصا درزمان مشروطیت پر رنگ‌تر است.

درهفدهم فروردين سال ۱۳۵۶ خورشيدي، زلزله‌اي به قدرت حدود ۵ ريشتر اردل را به شهري نيمه ويرانه تبديل کرد و حدود ۳۰۰ نفر از مردم آن جان باختند، بعد از اين زلزله معروف، بافت مسکوني شهر هم تغيير يافت و هم جابجا شد.

گلیم، جاجیم، خورجین، چوقای محلی، چادر سياه، البسه محلی و سرمه‌دوزی از صنايع‌دستی رایج  این شهرستان است.

برخی از مناطق اين شهرستان مانند سرخون و منطقه مشايخ «سادات بختياری» در صنايع دستی بسيار شاخص است.

از مهم‌ترين سوغات محلي اين شهرستان مي‌توان به انواع لبنيات، قالي‌هاي محلي قيصري و دشتكي و صنايع‌دستي عشايري اشاره كرد.

 شهرستان اردل با مركزيت شهر اردل در فاصله 77 كيلومتري مركز استان و با مساحت یک هزارو 854 كيلومتر مربع و جمعيتي بالغ بر 53 هزار و514 نفر، شامل 2 بخش ‌4 شهر و 4 دهستان و با ارتفاع یک هزار و850 متري از سطح دريا در مسير جاده ارتباطی استان خوزستان به استان چهارمحال و بختياری قرار دارد.

انتهاي پیام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha