• سه‌شنبه / ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ / ۰۹:۱۵
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 95022817313
  • منبع : نمایندگی یزد

نقش زنان در اقتصاد خانواده و جامعه

نقش زنان در اقتصاد خانواده و جامعه

ایسنا/یزد زنان کشورمان به‌عنوان یکی از ارکان پیروزی انقلاب اسلامی، در همه عرصه‌های پس از انقلاب حتی در جریان جنگ تحمیلی نقش بسزایی را در جهت پیشبرد اهداف عالیه نظام جمهوری اسلامی ایفا کرده‌اند و اینک که کشور در تکاپوی تحقق شعار سال یعنی "اقتصاد مقاومتی، ‌اقدام و عمل" است نیز این قشر می‌تواند نقشی بی‌بدیل داشته باشد.

زنان کشورمان به‌عنوان یکی از ارکان پیروزی انقلاب اسلامی، در همه عرصه‌های پس از انقلاب حتی در جریان جنگ تحمیلی نقش بسزایی را در جهت پیشبرد اهداف عالیه نظام جمهوری اسلامی ایفا کرده‌اند و اینک که کشور در تکاپوی تحقق شعار سال یعنی "اقتصاد مقاومتی، ‌اقدام و عمل" است نیز این قشر می‌تواند نقشی بی‌بدیل داشته باشد.

این در حالی است که زنان کشورمان که امروز نیمی از جمعیت کشور را به خود اختصاص داده‌اند، نه تنها نقش محوری خود را در بنیان خانواده و تربیت نیروی انسانی خلاق و توانمند برای جامعه ایفا می‌کنند بلکه در حوزه‌های مختلف بیرون خانه نیز همپای مردان به تلاش و کوشش مشغول هستند.

ایسنای یزد در همین راستا با برگزاری میزگردی با حضور تنی چند از صاحب‌نظران، نقش زنان در اقتصاد خانواده و جامعه و میزان تاثیرگذاری این قشر در تحقق شعار امسال را مورد بررسی قرار داده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه یزد، "فخرالسادات خامسی" مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری یزد در این میزگرد با اشاره به نقش تاثیرگذار زنان در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی در عرصه‌های مختلف، بیان کرد: نقش زنان به عنوان مدیران خاموش خانواده در راستای ترویج فرهنگ اقتصاد مقاومتی، مهم و کلیدی است.

وی با بیان این که تغییر شیوه زندگی خانواده‌ها‌ از جمله راهکارهای موثر در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی است، افزود: احیای فرهنگ بومی با شعار ساده‌زیستی که می‌تواند از سوی مادران خانواده اتفاق بیافتد، نقش مهمی در اصلاح شیوه زندگی‌های امروزی ایفا می‌کند.

این مسئول با اشاره به این که بیش از 65 درصد فارغ التحصیلان دانشگاهی استان یزد بانوان هستند، سازماندهی و هدایت دختران فارغ‌التحصیل دانشگاهی به سمت کارآفرینی را از جمله مهمترین راهکارهای توسعه اقتصادی در کشور خواند.

البته خامسی هامانه نقش آموزش و پرورش در راستای ارائه آموزش‌های کاربردی به دانش‌آموزان مقاطع تحصیلی مختلف را نیز در این رابطه حائز اهمیت خواند.

مدیر کل دفتر بانوان و خانواده استان آگاه‌سازی افکار عمومی به ویژه بانوان به عنوان قشر تأثیرگذار بر جامعه را ضروری دانست و در این باره همراهی رسانه‌ها را یک ضرورت خواند.

وی در ادامه عدم تمایل زنان یزدی به کارآفرینی و ایجاد اشتغال را از جمله مشکلات توسعه اشتغال در حوزه زنان عنوان کرد و عدم ریسک‌پذیری بانوان یزدی را از جمله دلایل عدم استقبال آنها از شرایط کارآفرینی دانست.

خامسی هامانه در این باره اعلام کرد: هم‌اکنون در استان یزد فعالیت 35 نفر از زنان به عنوان زنان کارآفرین ثبت شده است که از این تعداد تنها شش نفر، فعال و شاخص هستند.

استقلال اقتصادی، اصلی‌ترین شعار اقتصاد مقاومتی

مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری در ادامه تاکید کرد: استقلال اقتصادی، اصلی‌ترین شعار اقتصاد مقاومتی و از جمله مهمترین راهکارهای توسعه بیش از پیش کشور است.

وی با بیان این که حمایت دولت از صنایع گردشگری، نساجی و صنایع دستی، فرصت مناسبی برای اشتغال زنان در استان یزد است، گفت: اشتغال‌زایی با تکیه بر ظرفیت‌های داخلی و صنایع دستی از راه‌های توسعه اقتصادی در استان و کشور در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی است.

وی گفت: در همین راستا و نظر به افزایش نرخ بیکاری در استان، تشکیل کارگروه‌های جداگانه برای رسیدگی به اشتغال مناسب بانوان در استان ضرورت دارد.

خامسی هامانه در این خصوص اعلام کرد: استانداری به همین منظور اجرای طرح مشارکتی نهادهای خصوصی و دستگاه‌های دولتی در راستای تقویت بیش از پیش اقتصادی خانواده‌ها و جامعه را در دستور کار دارد.

این مقام مسئول با تأکید بر ارائه رشته‌های مهارتی ویژه بانوان در اداره کل فنی و حرفه‌ای استان، تصریح کرد: فنی و حرفه‌ای نیز به دلیل نوع رسالت خود نقش مهمی در توسعه بازار کار بین اقشار مختلف جامعه به ویژه زنان ایفا می‌کند.

لزوم استفاده از ظرفیت بانوان در تحقق اقتصاد مقاومتی

خامسی هامانه با اشاره به فعالیت بیش از 50 نفر مدیر زن در دستگاه‌های دولتی استان، خاطرنشان کرد: مسئولان نظام باید‌ بیش از پیش از ظرفیت بانوان در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی استفاده کنند.

وی در مورد ظرفیت‌های اشتغال بانوان در استان نیز گفت: تنها در حوزه صنایع دستی فعالیت‌هایی مانند زیلو بافی،‌ احرامی‌بافی،‌ دارایی‌بافی و گلیم‌بافی، از جمله پتانسیل‌های استان یزد است‌ که در صورت توجه بیشتر مسئولان با توسعه آنها می‌تواند زمینه ایجاد اشتغال پایدار را برای زنان یزدی فراهم کرد.

مدیر کل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری با اشاره به ضرورت توجه به وظایف اقتصادی زنان در اجتماع، تصریح کرد: همانگونه که خانواده به عنوان واحد کوچکی از اجتماع در پیشرفت و توسعه فرهنگی جامعه نقش اول را دارد، در توسعه و رشد اقتصادی جامعه نیز نقشی اساسی ایفا می‌کند و میزان، چگونگی و نوع حضور آن می‌تواند در عملکرد و چرخه‌های اقتصاد کشور تأثیرگذار باشد.

بقای نسل و تربیت نیروی انسانی مورد نیاز جامعه را یکی از اساسی‌ترین اهداف تشکیل خانواده خواند و ادامه داد: توسعه و رشد اقتصادی کشور نیز در گروی وجود نیروی کار فعال و تحصیل کرده است بنابراین یکی از عوامل مؤثر در توسعه اقتصادی کشور همین سرمایه‌های انسانی هستند که در خانواده‌ها تربیت می‌شوند.

وی در این باره اضافه کرد: خانواده به عنوان اولین پایگاه تربیت و پرورش منابع انسانی کشور محسوب می‌شوند و به همین دلیل جامعه باید با تقویت نهاد خانواده، زمینه توسعه اقتصادی کشور را فراهم سازد.

خامسی هامانه در پایان سخنانش یادآور شد: زنان به عنوان عامل پرورش و رشد نیروی کار، در جریان بهره‌وری و تولید ناخالص ملی سهم دارند و این ارزش افزوده با سرمایه‌گذاری در اطلاعات، دانش‌ها، نگرش‌ها و مهارت‌های زنان محقق خواهد شد.

مبارزه هوشمندانه بانوان در برابر آسیب‌های اجتماعی

"هادی هزارخانی" دبیر کانون کارآفرینی کشور نیز در این میزگرد ضمن بیان نقش رسانه‌ها در جریان‌سازی توسعه اقتصادی خانواده‌ها و کشور، اظهار کرد: تدوین برنامه‌های فرهنگی در راستای تربیت فرزندانی که‌ جایگاه زنان را به خوبی بشناسند،‌ نقش مهمی در رفع مشکلات زنان کارآفرین در آینده ایفا خواهد کرد.

وی که دبیر کانون کارآفرینی استان یزد نیز هست، در ادامه ایجاد شرکت‌های سرمایه‌گذاری و توسعه تجارت با هدف بازارسازی در سطح داخلی و خارجی را‌ از جمله اقدامات در دستور کار استان برشمرد.

هزارخانی هماهنگی بین صنایع و بنگاه‌های اشتغالزایی را از جمله مهمترین رسالت‌های کانون‌های کارآفرینی ذکر و تصریح کرد: برگزاری دوره‌های آموزشی در راستای توانمندسازی بانوان به منظور ایجاد تمایل برای قبول کارآفرینی در حوزه زنان، از جمله راهکارهای موثر در توسعه بیش از پیش استان است.

وی با اشاره به اولویت حمایت از کارآفرینی به عنوان منشأ اصلی ترویج فرهنگ اشتغال در سطح جامعه، گفت: مبارزه هوشمندانه بانوان در برابر آسیب‌های اجتماعی و رفتاری جامعه از ضرورت‌های رفتاری در حوزه کارآفرینی و اشتغال بانوان است.

نقش زنان کارآفرین در توسعه اقتصاد خرد کشور

دبیر کانون کارآفرینی کشور حمایت خانواده از زنان کارآفرین را از جمله موثرترین راهکارهای توسعه اشتغال در بانوان دانست و خطرنشان کرد: زنان کارآفرین نقش مهمی در توسعه اقتصاد خرد در کشور ایفا می‌کنند.

این مقام مسئول با اشاره به ضرورت ترویج فرهنگ راه‌اندازی اقتصاد خرد بین اقشار مختلف جامعه به ویژه زنان فارغ التحصیل، تصریح کرد: البته فارغ التحصیلان دانشگاهی علاوه بر بحث مادی به حرمت شغلی و اجتماعی هم نیاز دارند.

وی بازآفرینی عناوین شغلی مختلف و ارائه هویت‌های جدید به صنایع جدید را از جمله راهکارهای ضروری در راستای توسعه بیش از پیش اشتغال در استان یزد و کشور دانست و در این رابطه عنوان کرد: زنان دارای هنر زیباشناختی هستند و بیشتر از مردان می‌توانند در خلق زیبایی‌های مختلف اقدام کنند.

لزوم جلوگیری از هدایت زنان به سمت مصرف‌گرایی

هزارخانی جلوگیری از مصرف‌گرایی و هدایت زنان به سمت تولید مد را ضروری دانست و تصریح کرد: شبکه سازی، تعریف و تبیین اهداف اقتصاد خرد بین زنان کارآفرین نیز از دیگر ضرورت‌های تدوین برنامه‌های راهبردی در حوزه اشتغال زنان در جامعه در راستایی نقشی است که می‌توانند در تحقق اقتصاد مقامتی داشته باشند.

وی با اشاره به ضرورت توسعه اقتصاد خانواده در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی، خاطرنشان کرد: توسعه اقتصاد خانواده، مستلزم ترویج صحیح و کامل اقتصاد خرد بین زنان است.

دبیر کانون کارآفرینی کشور هوشیاری،‌ تیزبینی و پشتکار را از جمله ویژگی‌های زنان در جامعه اسلامی عنوان کرد و در پایان ابراز امیدواری کرد که با توجه به تدوین برنامه‌های راهبردی در حوزه اشتغال زنان،‌ زنان ایرانی تا پنج سال آینده، نقشی کلیدی در توسعه اقتصادی کشور را عهده‌دار شوند.

جذب مشارکت عمومی از عوامل تحقق اقتصاد مقاومتی

"اعظم مقیمی" مدیر مرکز مطالعات اجتماعی جهاددانشگاهی استان یزد هم در ادامه با اشاره به ضرورت بررسی نقش و موانع مشارکت‌های مردمی در تحقق اقتصاد مقاومتی با تاکید بر وضعیت مصرف‌گرایی، اظهار کرد: جذب مشارکت عمومی از جمله مهمترین عوامل تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی بین اقشار و عرصه‌های مختلف است.

وی توسعه اجتماعی را مستلزم ترویج فرهنگ صحیح مشارکت در امور اقتصادی دانست و بیان کرد: مردم باید خود را مولد در اقتصاد و شریک در پیشرفت و مقاومت کشور بدانند.

مقیمی با اشاره به ضرورت بکار گرفتن منابع شخصی به‌ منظور سهیم شدن در یک اقدام جمعی، گفت: ایجاد زمینه مشارکت عملی جمعی، آگاهانه و داوطلبانه، نقش مهمی در مشارکت مستمر شهروندان در تصمیم‌گیری‌های سازمان‌هایی که حیات کاریشان به آن بستگی دارد، ایفا می‌کند.

ضرورت تغییر تفکر مصرف در بین زنان جامعه

مدیر مرکز مطالعات اجتماعی جهاددانشگاهی استان مسئله مدیریت مصرف را از جمله مهمترین ارکان اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و ادامه داد: استفاده محصولات تولیدات داخلی،‌ از مهمترین معانی تعادل و مدیریت مصرف منابع محسوب می‌شود.

این مسئول با اشاره به ضرورت ترویج فرهنگ اقتصادی مبتنی بر قناعت، افزود: مسئولان و دست اندرکاران فرهنگی جامعه باید با تدوین برنامه‌های منسجم به منظور تقویت اقتصاد خانواده‌ها، نسبت به تغییر تفکر مصرف بین زنان اقدام کنند.

مقیمی توجه بیشتر به فرآیند جامعه‌پذیری اقتصادی به ویژه در حوزه زنان را ضروری دانست و بیان کرد: تنوع سبک زندگی افراد مختلف در جامعه، حساسیت و ضرورت تدوین برنامه راهبردی تغییر تفکر مصرف را بیشتر کرده است.

وی همچنین مسئولیت‌پذیری، قانون گرایی، بهره‌مندی بیشتر از رسانه‌ها و تسلط بیشتر در تربیت کودکان را‌ از جمله دلایل کارآمدی بیشتر زنان در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی بین خانواده‌ها ذکر و تصریح کرد: شناخت و آگاهی زنان در ارتباط با مقوله مصرف به ویژه سبک زندگی باید متناسب با اقتصاد مقاومتی افزایش یابد.

مقیمی در پایان ارتقای آگاهی زنان در مورد نقش خانواده در راستای تحقق اهداف کلان اقتصاد مقاومتی را ضروری خواند و عنوان کرد: جنسیت، ‌سن، تحصیلات و درآمد از دیگر موارد تأثیرگذار در مصرف گرایی به شمار می‌روند.

گفتنی است؛ در این میزگرد خانم‌ها مومنی و ارسلان از بانوان فعال و کارآفرین استان نیز به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha