• چهارشنبه / ۱۱ فروردین ۱۳۹۵ / ۰۹:۲۵
  • دسته‌بندی: کهگیلویه و بویراحمد
  • کد خبر: 95011102134
  • منبع : نمایندگی کهگیلویه و بویراحمد

گچساران، بام نفتی ایران با طبیعتی رویایی

گچساران، بام نفتی ایران با طبیعتی رویایی

ایسنا/کهگیلویه و بویراحمد شهرستان گچساران یا همان بام نفتی ایران با آب و هوای مطبوع و دل انگیز در فصل بهار با مناطق دیدنی و جذاب، مسافران را در این شهرستان با طبیعتی رویایی روبرو می‌کند.

شهرستان گچساران یا همان بام نفتی ایران با آب و هوای مطبوع و دل انگیز در فصل بهار با مناطق دیدنی و جذاب، مسافران را در این شهرستان با طبیعتی رویایی روبرو می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه کهگیلویه وبویراحمد، شهرستان گچساران با جاذبه‌های گردشگری و تاریخی توانسته مسافران و گردشگران بسیاری را به خود جذب کند.

شهرستان گچساران این بام نفتی ایران که یکی از قطب های اصلی نفت و گاز کشور است، با وجود منابع آبی بسیارمانند سد کوثر به سرزمین آب و آتش شهرت یافته است.

شهرستان گچساران یا همان بام نفتی ایران با آب و هوای مطبوع و دل انگیز در فصل بهار با مناطق دیدنی و جذاب مسافران را در این شهرستان با طبیعتی رویایی روبرو می کند.

روستاهای زیبا در دل طبیعت، آبشارها و آثار تاریخی هرکدام به سهم خود به جذابیت این شهرستان افزوده است.

روستای زیبای مارین که به دلیل واقع شدن در دامنه کوه خامی دارای چشمه های فراوانی است و این چشمه‌ها آب باغ‌های این روستا را فراهم می‌کنند.

آب این چشمه‌ها پس از عبور از باغ‌های روستا در منطقه چرزوی دیل سرازیر شده و باغات روستای دیل را نیز بهر‌ه‌مند می‌کنند.

ساخت پله کانی روستای مارین آن را به ماسوله‌ی کهگیلویه و بویراحمد معروف کرده است که یکی از عوامل جذب گردشگران به این روستا محسوب می‌شود.

وجود امامزاده بی بی خاتون(س) در داخل این روستا زیبایی روستای مارین را با فضای معنوی در هم آمیخته است.

یکی از بقاع متبرکه شاخص حرم مطهر بی بی حکیمه(س) در گچساران بوده، هرساله پذیرای زائران بیشماری از سایر کشورهای خلیج فارس و ایران است.

امام زاده بی بی کریمه(س) که از خواهران امام رضا(ع) بوده ودرروستای دیل قرار دارد و امام زاده اسماعیل(ع) که از نوادگان امام زین العابدین(ع) و در هشت کیلومتری گچساران بالاتر از چهاربیشه واقع شده از دیگر بقعه‌های متبرکه در این شهرستان است.

امام زاده جعفر(ع) که در 16 کیلومتری جاده گچساران به شیراز قرار دارد، یکی دیگر از بقاع متبرکه شاخص شهرستان گچساران است.

گلدسته‌های طلایی رنگ و آینه کاری‌های فضای داخلی گنبد‌خانه‌، ضریح و رواق های اطراف این امام زاده جلیل القدر فضای بسیار زیبا و معنوی را برای زیارت کنندگان اهل بیت ایجاد کرده است.

شهرستان گچساران قبل از پیدایش نفت به خاطر بافت عشایری و سکونت اقوام گوناگون مانند ایل‌های باوی، قشقایی و بویراحمدی قابلیت‌های زیادی در زمینه صنایع دستی داشته است.

قبل از وجود این طوایف مختلف سکنان اولیه گچساران هنرهای زیادی مانند سفال سازی، تولید وسایل فلزی و ابزار آلات تهیه شده از چوب و سنگ را داشتند.

اقوام لرو ترک زبان در گچساران در بافت صنایع دستی مانند انواع گلیم، گبه و گچمه‌، مفرش تبحر خاصی دارند و این صنایع زیبای آنها در بازارهای شیرازو اصفهان و دیگر نقاط کشور به فروش می‌رسد.

هر مسافر و گردشگر می‌تواند از شهرستان گچساران هدایا و سوغات زیبایی را اعم از انواع دست بافته‌ها و لباس‌های محلی را با خود به عنوان یادگار ببرد.

مسافران و گردشگرانی که به گچساران سفر می کنند با خوردن غذاهای محلی مانند شله ماستی، انواع حلوا، آش کارده، آش ماست، حره، شله ماشکی، نان کلگی، کله جوشک، کله پاچه کلگی، چنگال و گونه هیچ گاه طعم لذیذ آنها را فراموش نخواهند کرد.

عبدالرحیم رحیمی، فرماندار شهرستان گچساران در این زمینه به خبرنگار ایسنا گفت: شهرستان گچساران با آمادگی کامل از مسافران نوروزی پذیرایی کرده است.

وی بیان کرد: این شهرستان مانند سالهای گذشته و بیشتر از سال پیش پذیرای گردشگران و مسافران نوروزی است.

رحیمی بیان کرد: از 26 اسفندماه 94 تا هشت فروردین 95 در شهرستان گچساران 275 هزار و 31 نفر گردشگراقامت کردند.

فرماندار گچساران خاطر‌نشان کرد: حرم بی بی حکیمه(س) در این شهرستان بیشترین مسافر نوروزی را داشته است.

رحیمی بیان کرد: 40 واحد آموزشی در قالب 376 کلاس درس از مسافران نوروزی در شهرستان گچساران پذیرایی می کنند.

همچنین هومن عنایی، رئیس میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی گچساران نیز گفت: نمایشگاه صنایع دستی در فلکه ورودی گچساران از ابتدای تعطیلات راه اندازی شده است.

وی اضافه کرد: این نمایشگاه دارای 8 غرفه سنتی و سوغات است. در این نمایشگاه انواع آش‌های محلی پخته می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha