• سه‌شنبه / ۲۹ دی ۱۳۹۴ / ۱۲:۵۷
  • دسته‌بندی: محیط زیست
  • کد خبر: 94102917579
  • خبرنگار : 71542

به این چالش بپیوندید!

به این چالش بپیوندید!

با پررنگ ‌شدن بحران آلودگی هوای کشور و دست و پنجه نرم‌کردن بسیاری از شهرها با مساله‌ای که هر سال ابعاد تازه‌تری پیدا می‌کند، خیلی‌ها به تکاپو افتاده‌اند. در این میان تشکل‌های مردم‌نهاد محیط زیستی که بیش از پیش، رنگ و جلا گرفته و اقدامات موثری در جهت جلب مشارکت شهروندان در حفظ و بهبود محیط زیست کشور انجام می‌دهند، ایده‌هایی هم برای کاهش آلودگی هوا مطرح کرده‌اند که از جمله آنها ایده "سه‌شنبه‌های بدون خودرو" است.

با پررنگ ‌شدن بحران آلودگی هوای کشور و دست و پنجه نرم‌کردن بسیاری از شهرها با مساله‌ای که هر سال ابعاد تازه‌تری پیدا می‌کند، خیلی‌ها به تکاپو افتاده‌اند. در این میان تشکل‌های مردم‌نهاد محیط زیستی که بیش از پیش، رنگ و جلا گرفته و اقدامات موثری در جهت جلب مشارکت شهروندان در حفظ و بهبود محیط زیست کشور انجام می‌دهند، ایده‌هایی هم برای کاهش آلودگی هوا مطرح کرده‌اند که از جمله آنها ایده "سه‌شنبه‌های بدون خودرو" است.

"محمد درویش" مدیر دفتر آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست در این باره به ایسنا می‌گوید: پیشنهاد تشکیل کمپین "سه‌شنبه‌های بدون خودرو" از سوی گروهی از فعالان محیط زیست شهر اراک مطرح شد که مورد استقبال شهرهای مختلف کشور از جمله کرمانشاه، چهارمحال و بختیاری، مهاباد، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، همدان، شیراز، اصفهان، مشهد و... قرار گرفت.

این ایده مورد تایید دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفته و این سازمان بعد از تاکید و اصرار بسیار بر ضرورت مشارکت مردم در مقابله با آلودگی هوا، این کمپین را فرصتی برای آگاه‌کردن مردم به نفش و سهم آنها در بهبود وضعیت آلودگی هوا می‌داند و معتقد است در صورت وفاق و همدلی شهروندان، این نوع ایده‌ها می‌تواند تاثیر شگرفی در کاهش آلودگی داشته باشد.

همچنین پیوستن شهروندان به چنین کمپین‌هایی می‌تواند پیغام مهمی را به مدیران ارشد، دولتمردان و حاکمیت داشته باشد؛ زیرا حال که مردم حاضر هستند از بخشی از رفاه خود برای حفظ محیط زیست چشم‌پوشی کنند، آنها هم باید تکالیف و وظایف خود را در هر بخشی با جدیت و سرعت بیش‌تر انجام دهند.

روز دوشنبه نیز "معصومه ابتکار" رئیس سازمان حفاظت محیط زیست که خود چالش گرم‌نگه‌داشتن دمای اماکن و منازل روی 18 درجه سانتی‌گراد را مطرح کرده است ، در آستانه روز ملی هوای پاک از همکاری و مشارکت NGO ها تشکر و برای تداوم این همکاری ابراز امیدواری کرد. او طرح "سه‌شنبه‌های بدون خودرو" را پیشنهاد سازمان‌های مردم‌نهاد دانست.

در واقع طبق این طرح باید حداقل یک روز در هفته بدون خودروی شخصی وارد شهر شویم تا سعی کنیم به تدریج از الگوی "خودروی شخصی" به سمت استفاده بیشتر از "حمل و نقل عمومی" حرکت کنیم.

همچنین "سعید متصدی" معاون سازمان حفاظت محیط زیست که در این روزها مدام بر روند بهبود کیفیت هوا نسبت به سال‌های قبل 92 تاکید دارد و از وقفه هشت ساله برنامه جامع کاش آلودگی هوا از سال 84 تا 92 گله می‌کند، مدعی است اصلا خودروی شخصی ندارد و برخی مسافت‌ها را با دوچرخه طی می‌کند و حتی‌المقدرو گفت‌وگوهای خود را به صورت اینترنتی انجام می‌دهد.

با وجود اینکه مشکل آلودگی هوا تنها مشکل کشور ما نیست، بلکه توسعه‌یافته‌ترین کشورها نیز امروز از این بحران رنج می‌برند و بسیاری از آنها نیز مجبور به اتخاذ تصمیماتی چون تعطیلی و تاخیر در فعالیت‌های مختلف کشوری می‌شوند، اما این به این معنا نیست که مسئله آلودگی هوا را به عنوان یک رکن جداناپذیر با زندگی‌مان فرض کنیم و خودمان را برای حضور همیشگی آن عادت دهیم، بلکه باید با تجربه سایر کشورها برای غلبه بر این معضل تلاش کنیم.

کمپین "سه‌شنبه‌های بدون خودرو" از جمله ایده‌ها و الگوهایی است که امکان الگوپذیری از سایر کشورها از جمله "نروژ " را فراهم می‌کند که مردم آن تصمیم گرفته‌اند تا سال 2020 در اسلو، پایتخت این کشور هیچ خودرویی تردد نکند. استقبال فعالان محیط زیستی شهرهای متعدد کشورمان هم از آمادگی شهروندان و بالا بودن درک و سواد محیط زیستی آنها حکایت دارد.

طراحان "سه‌شنبه‌های بدون خودور" امیدوارند شهروندان ایرانی برای رهایی از معضل بزرگ آلودگی هوا و حفظ ایمنی و سلامت خود به چالش آنان پاسخ مثبت بدهند و ایده‌ها و نظرات خود را با آنان در میان بگذارند. شما می‌توانید دیدگاهها و ایده‌های خود را ذیل همین مطلب به اشتراک بگذارید.

سه‌شنبه‌های بدون خودرو

سه‌شنبه‌های بدون خودرو

سه‌شنبه‌های بدون خودرو

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۴-۱۰-۲۹ ۱۴:۲۴

خيلي طرح خوبيه. اميدوارم همه جا اجرا بشه

avatar
۱۳۹۴-۱۰-۳۰ ۰۰:۳۸

تا وقتي که پرايد هست .... آلودگي هم هست

avatar
۱۳۹۴-۱۰-۳۰ ۱۵:۱۹

ببخشيد حداقل تو تهران شاخص آلودگي وجود داره تا مردم بفهمند چقدر هوا آلوده است . در کرمان چند سال پيش شاخصي داشتند ولي از بس هر روز الودگي ذرات معلق را نشان دا خيلي راحت صورت مسئله را پاک کردند و شاخص را از سر خيابان برداشتند .

avatar
۱۳۹۴-۱۰-۳۰ ۱۶:۱۸

چند سال پيش يه تصصيم مهم در مورد پيکان گرفته شد و ماشيني که در هر کيلومتر 30 برابر ماشين‌هاي فعلي الودگي توليد ميکرد از رده خارج شد . الان هم بايد تصميم قطعي کرفته بشه دست کم در مورد خودور

avatar
۱۳۹۴-۱۰-۳۰ ۱۶:۳۳

اين راه خوبيه . لااقل فشار بياد يه فکر بيشتري براي حمل و نقل عمومي بشه