• دوشنبه / ۳۰ آذر ۱۳۹۴ / ۱۴:۳۷
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 94093018024
  • خبرنگار : 71405

عراقچی: نامه کری تضمین‌کننده اجرای برجام در مسیر اصلی است/ به تعهدات‌مان در برجام پایبندیم

عراقچی: نامه کری تضمین‌کننده اجرای برجام در مسیر اصلی است/ به تعهدات‌مان در برجام پایبندیم

معاون وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به تصویب قانون جدید روادید در آمریکا، گفت: آنچه برای جمهوری اسلامی ایران اهمیت دارد نامه وزیر امور خارجه آمریکا و تعهد آن برای جلوگیری از اثرگذاری قانون جدید روادید در این کشور بر اجرای برجام است.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به تصویب قانون جدید روادید در آمریکا، گفت: آنچه برای جمهوری اسلامی ایران اهمیت دارد نامه وزیر امور خارجه آمریکا و تعهد آن برای جلوگیری از اثرگذاری قانون جدید روادید در این کشور بر اجرای برجام است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، عباس عراقچی عصر امروز (دوشنبه) در گفت‌وگوی زنده خبری شبکه یک به پرسش‌هایی در خصوص روند اجرای برجام و قانون جدید روادید در آمریکا پاسخ گفت.

او با تاکید بر این که ایران به تعهدات خود در قبال اجرای برجام پایبند است، گفت: جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا تعهد داده است که مصوبه جدید سنا بر اجرای برجام تأثیر نخواهد گذاشت و نامه وزیر امور خارجه آمریکا تضمین کننده اجرای برجام در مسیر اصلی آن است.

عراقچی در پاسخ به این سوال که شما روز گذشته از لغو احتمالی برجام سخن گفته بودید به عقیده شما این تناقض‌ها در چه بخش‌هایی است، توضیح داد: آنچه من گفتم این است که این قانون در اجرا ممکن است با روح کلی برجام که باید اجرای موفقیت‌آمیز برجام را به دنبال داشته باشد تناقض‌هایی داشته باشد ولی این در زمانی است که قانون اجرا شود.

وی ادامه داد: آن چه امروز آمریکا رسماً به ما تعهد کرده است و نامه‌ای که آقای کری به ما نوشت یک نامه معمولی نیست. چرا که امضای وزیر امور خارجه یک کشور را دارد و همان‌طور که می‌دانید در روابط بین‌الملل امضاء رئیس دولت و وزیر امور خارجه از نظر سیاسی و حقوقی تعهداتی را برای کشورش به دنبال خواهد داشت.

عراقچی با تأکید بر این که جان کری با نوشتن نامه و امضاء آن تعهدی را برای آمریکا ایجاد کرده است، افزود: با این تعهد اجرای موفق برجام را تضمین کرده است و گفته است آمریکا به تعهدات خود در برجام به گونه‌ای عمل می‌کند که نقصی در آن‌ها وجود نداشته باشد.

او ادامه داد: قانون مربوط به لغو روادید را که کنگره تصویب کرده است با توجه به ابزارهایی که در اختیار دارد به گونه‌ای اجرا خواهد کرد که منافع اقتصادی ایران متأثر نشود ولو این که قانون مذکور را اجرا نکنند. یعنی کری در نامه خودش اشاره کرده است دولت آمریکا اختیار توقف در اجرای این قانون را هم دارد. بنابراین او تضمین داده است حتی با متوقف کردن این قانون آمریکا به تعهدات برجامی خود عمل خواهد کرد و اجازه نمی‌دهد منافع اقتصادی که ایران باید به دنبال برجام از آن منتفع شود دچار خدشه شود.

عراقچی در پاسخ به این سوال که آمریکا از یک سو قانونی را با امضای رییس‌جمهورش تصویب می‌کند و از سوی دیگر وزیر امور خارجه آمریکا نامه‌ای به همتای ایرانی خود نوشته و قول می‌دهد که این رفتار متناقض است، تحلیل شما در این باره چیست؟ خاطرنشان کرد: تمهیدی که مخالفان اجرای برجام در کنگره آمریکا اندیشیدند این بود که این قانون را در ذیل یک قانون بزرگ‌تر به نام قانون بودجه 2016 آمریکا آوردند.

وی ادامه داد: آن‌ها به نحوی عمل کرده‌اند که رییس‌جمهور آمریکا نتواند آن را وتو کند یا از امضای آن سر باز زند. چرا که یک بخش‌بندی از قانون بودجه آمریکاست. در مرحله اجرا دولت آمریکا می‌گوید که آن را اجرا نخواهد کرد و یا به گونه‌ای آن را اعمال می‌کند که تعهداتی که ضمن برجام داده‌اند صدمه‌ای نبیند.

معاون وزیر امور خارجه با بیان این که در آینده ممکن است دولتی در آمریکا روی کار بیاید که به این تعهدات پایبند نباشد؟ گفت: این امر تنها صرف این قانون یا این نامه وزیر امور خارجه آمریکا نخواهد بود. ممکن است هر دولتی در آینده تصمیم بگیرد تعهدات آمریکا طبق برجام را اجرا نکند که در این صورت برجام را نقض کرده است و ما هم مسیر دیگری را اتخاذ خواهیم کرد.

او ادامه داد: هریک از مجموعه گروه 1+5 یا آمریکا در آینده چه در دولت‌های فعلی و چه در دولت‌های آینده به تعهدات خود طبق برجام مقید و متعهد نباشند در حقیقت برجام را از مسیر اصلی خود خارج کرده‌اند و ما هم مسیر دیگری را در پیش خواهیم گرفت و ما هم تعهدات خودمان را طبق برجام کنار خواهیم گذاشت و برنامه را طبق شرایطی که خودمان تشخیص می‌دهیم ادامه خواهیم داد.

عراقچی در رابطه با این که واکنش ایران در مقابل قانون جدید مربوط به روادید آمریکا چیست و شامل چه مراحلی می‌شد؟ توضیح داد: ما در وهله اول تلاش کردیم تأثیر این قانون را بر اجرای برجام منتفی کنیم که خدارا شکر با رایزنی‌های فشرده‌ای که در 10 روز گذشته با کشورهای اروپایی و آمریکا صورت گرفت و هم‌چنین با ملاقات‌های بسیار مهمی که آقای ظریف در نیویورک در همین زمینه داشتند هم‌چینن نامه‌ای که جان کری نوشت، توانستیم جلوی تأثیرات منفی این قانون بر اجرای برجام را بگیریم.

وی تأکید کرد: اما این که این قانون می‌تواند حقوق شهروندان ایرانی و سایر شهروندان دیگر در اروپا را خدشه‌دار کند و این که می‌تواند حقوق برخی از اتباع ما در خارج کشور را و یا بعضی از اتباع کشورهایی که می‌خواهند در ایران یا سایر کشورها رفت و آمد داشته باشند را به نحوی تحت تأثیر قرار بدهد موضوعی است که اتفاقاً اروپایی‌ها هم به آن توجه دارند.

عراقچی ادامه داد: در همین راستا شاهد نوشتن نامه 29 سفیر اروپایی در واشنگتن،‌ کمپین‌های مختلفی که ایرانی‌ها و غیرایرانی‌ها در این زمینه داشتند و هم‌چنین مقاله‌های متعددی که اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها در نشریات مختلف نوشته‌اند بودیم و به اصل قضیه اعتراض کردند.

او ادامه داد: ما به مسیر خود ادامه خواهیم داد و اعتراضات حقوقی که باید در جهت حمایت از حقوق شهروندان خودمان داشته باشیم را دنبال می‌کنیم ولی در وهله اول برای ما این مهم بود که جلوی تأثیر این قانون بر برجام را بگیریم که معتقدیم با نامه کری این امر نیز تحقق یافت.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان در رابطه با این سوال که روند اجرای تعهدات ایران در مسیر برجام هم‌چنان ادامه خواهد داشت یا خیر و چرا که صالحی گفته ما در حال جمع‌آوری سانتریفیوژهای فعال خود هستیم؟ نیز خاطرنشان کرد: جمع‌آوری سانتریفیوژها مدت‌ها است که آغاز شده است و بحث فعال و غیرفعال آن هم در مصوبه مجلس و مصوبه شورای عالی امنیت هم‌چنین در نامه مقام معظم رهبری اشاره نشده بود.

وی ادامه داد: این سازمان انرژی اتمی کشورمان بود که تصمیم گرفت اول سانتریفیوژهای غیرفعال و بعد از آن فعال‌ها را جمع‌آوری کند این موضوع مسیر خود را طی کرده و حتی به PMD موکول نشده بود.

عراقچی با تأکید بر این که دو تعهد مهم ما به PMD موکول شده بود، افزود: یکی بحث فروش مواد اورانیوم و انتقال آن‌ها به روسیه و کیک زرد بود که پس از PMD باید اجرا شود و به امید خدا اجرا می‌شود و ما کیک زردی را که باید از روسیه در مقابل مواد خود تحویل می‌گرفتیم، تحویل گرفته‌ایم و در حال حاضر در ایران داخل انبارهای سازمان انرژی اتمی هستند. هم‌چنین موادی که ما باید بفرستیم ظرف روزهای آینده انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: کار مهم دیگر ما مربوط به اراک است که طبق گفته آقای صالحی پس از آن که اسناد مربوطه آماده شد کار در خصوص اراک هم آغاز خواهد شد و فکر می‌کنم طبق جدول زمان‌بندی که داریم اواسط یا اواخر دی‌ماه بتوانیم به روزی برسیم که بتوانیم اعلام کنیم روز اجرایی شدن برجام است.

عراقچی در پاسخ به این سوال که طبق گفته‌های شما هم‌چنان به تعهدات خود در قبال برجام پایبند است گفت: ما به تعهدات خود پایبند هستیم و البته تحت نظارت هیأت نظارت بر اجرای برجام هیأتی که تشکیل شده است با دقت و حساسیت بسیار زیاد بر فعالیت‌های ایران نظارت می‌کند و هرجا لازم باشد تصمیمات لازم را اتخاذ خواهند کرد. ما فکر می‌کنیم با مسیر معقولی که در حال حاضر در پیش گرفته‌ایم تحت نظارت این هیأت می‌توانیم تعهدات خود را کامل کرده و در مقابل تعهدات طرف مقابل ما هم کامل شود و به امید خدا به روز اجرای برجام برسیم.

او تأکید کرد: اگر در مرحله عملیاتی شدن و اجرا تأثیری از سوی آمریکا و یا قانون مصوب آن‌ها احساس شود مکانیسم‌هایی در داخل برجام پیش‌بینی شده است و کمیسیون مشترک به موضوع رسیدگی می‌کند.

عراقچی در بخش دیگری از این گفت‌وگو در رابطه با آب سنگین اراک و این سوال که خواسته‌هایی بیش‌تر از برجام توسط آمریکا مطرح شده است، گفت: در روزهای آخر رسیدگی به برجام هستیم و بسیاری از موارد جزئی فنی و حقوقی توسط کارشناسان ما در حال نهایی شدن است و واقعاً روزهای حساسی را پیش‌رو داریم.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر حدود 160 تن آب سنگین تولید کرده است. طبق برجام حدود 130 تن آن بعد از بازسازی اراک مورد نیاز خواهد بود بنابراین حدود 30 تن از آب سنگین اراک اضافه خواهد بود. طبق تعهدات ما آن‌ها را برای فروش در بازارهای بین‌المللی عرضه می‌کنیم و ورود ما به بازارهای بین‌المللی برای فروش مواد هسته‌ای اهمیت زیادی دارد.

معاون وزیر امور خارجه با بیان این که همان‌طور که اورانیوم غنی‌ شده خود را به فروش رسانده‌ایم آب سنگین اضافه و مازاد خود را هم به فروش می‌رسانیم. تعهد ما در همین حد است که این‌ها را برای فروش عرضه کنیم ولی این که کسی از ما بخرد یا نخرد دست ما نیست.

او تأکید کرد: اگر آمریکایی‌ها، اروپایی‌ها یا هر کشور دیگری علاقمند است که آب سنگین زودتر فروخته شود زودتر بخرند چرا که ما این‌ها را برای فروش عرضه کرده‌ایم اما اگر مشتری وجود نداشته باشد طبعاً تا زمانی که مشتری باشد باقی خواهد ماند و ما برنامه‌ای برای خارج کردن این میزان از آب سنگین به خارج از کشور نداریم.

عراقچی در پایان گفت: قبل یا بعد از اجرای برجام آماده فروش آب سنگین مازاد خود با قیمت‌های بین‌المللی هستیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha