• شنبه / ۲۳ آبان ۱۳۹۴ / ۱۵:۰۰
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 94082313841
  • منبع : مطبوعات

104 روز تا انتخابات

آخرین اخبار انتخاباتی مطرح در فضای سیاسی

آخرین اخبار انتخاباتی مطرح در فضای سیاسی

وزارت کشور درصدد است که انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری را در 9 کلان‌شهر به شکل تمام الکترونیکی برگزار کند.

وزارت کشور درصدد است که انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری را در 9 کلان‌شهر به شکل تمام الکترونیکی برگزار کند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، امروز شنبه در وزارت کشور و در حاشیه نمایشگاه عکس دوره‌های پیشین انتخابات کشور، صندوق‌های شفاف رأی و دستگاه اخذ رأی الکترونیکی رونمایی شد.

رونمایی از صندوق رأی شفاف و دستگاه اخذ رأی الکترونیکی

وزارت کشور درصدد است که انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری را در 9 کلان‌شهر بهشکل تمام الکترونیکی برگزار کند. به همین منظور وزارت کشور چندین جلسه با کارشناسان شورای نگهبان برای تایید روند انتخابات الکترونیکی داشته است.

تا این لحظه شورای نگهبان سخت‌افزار این انتخابات یعنی دستگاه اخذ رای الکترونیکی و صندوق‌های رای را تایید کرده است، اما هنوز نرم‌افزار این انتخابات به تایید شورای نگهبان نرسیده است. برای تایید این نرم‌افزار، کارشناسان وزارت کشور با کارشناسان شورای نگهبان در حال رایزنی هستند. اگر این نرم‌افزار نیز به تایید شورای نگهبان برسد، انتخابات در تهران، کرج، قم، ‌کرمانشاه، مشهد، شیراز، اصفهان، تبریز و اهواز به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود.

رأی مردم در صندوق‌های شفاف دیده نمی‌شود

عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور در پاسخ به این پرسش که صندوق‌های تهیه شده برای انتخابات بسیار شفاف بوده به گونه‌ای که رأی افراد در آن دیده می‌شود، گفت: این نظر درست نیست و رأی مردم در این صندوق‌ها دیده نمی‌شود.

وی در حاشیه جلسه ستاد انتخابات کشور در جمع خبرنگاران با بیان این‌که «در انتخابات گذشته تمامی مراحل انتخابات به جز مرحله اخذ و شمارش آراء به صورت الکترونیکی انجام می‌شد» اظهار کرد: بنا داریم در 9 کلانشهر مرحله اخذ و شمارش آراء را نیز به صورت الکترونیکی برگزار کنیم.

برخی مشکلات کشور با برگزاری انتخابات حل نمی‌شود

وزیر کشور همچنین با بیان این‌که «انتخابات نباید صحنه انتقام‌جویی، تنازع و بیان ایرادات و مشکلات باشد» گفت: برخی مشکلات ریشه تاریخی داشته و با یک انتخابات حل نمی‌شود.

وی افزود: طرح برخی موضوعات در این مقطع واقعاً لازم نیست. ما نباید کاری کنیم که مردم احساس کنند رقابت‌های سیاسی و کسب قدرت بر منافع ملی اولویت دارد. اگر اینطور باشد مردم به راحتی از ما می‌گذرند زیرا مردم با ما عقد اخوت نبسته‌اند. حمایت مردم از ما برای تقویت اسلام، ولایت فقیه، نظام و ادامه راه شهداست.

اقدامات لازم برای برگزاری انتخاباتی سالم و رقابتی انجام شده است

علی پورعلی مطلق دبیر ستاد انتخابات کشور گفت: تا این لحظه تمام اقدامات لازم برای برگزاری انتخاباتی سالم، باشکوه و رقابتی انجام شده است.

وی در جلسه ستاد انتخابات کشور با ارائه گزارشی از فعالیت‌های ستاد انتخابات کشور، اظهار کرد: این ستاد در تاریخ 23 فروردین سال جاری با حکم وزیر تشکیل شد و در دوم اردیبهشت اولین جلسه خود را برگزار کرد.

احتمال تغییردر قانون انتخابات وجود دارد

توکل لطفیمدیرکل سیاسی و انتخابات استان البرز از احتمال تغییر در قانون و ساز و کار انتخابات مجلس شورای اسلامی خبر داد.

وی گفت: در روزهای اخیر شاهد رایزنی‌هایی در مجلس جهت تغییر قانون انتخابات بودیم که اگر به نتیجه برسد، تغییراتی کلی در ساز و کار انتخابات مجلس را شاهد خواهیم بود.

اصلاح‌طلبان متحد شوند زمینه رای دارند

حجت‌الاسلام ابوالفضل شکوری عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی گفت که اگر اصلاح‌طلبان بتوانند به وحدت دست پیدا کنند در انتخابات آینده زمینه رای‌آوری خواهند داشت.

وی اظهار کرد: اصلاح‌طلبان در انتخابات آتی زمینه مردمی و رای‌آوری دارند مشروط به اینکه اختلافات داخلی پیدا نکنند و با اتحاد، وحدت و همگرایی بیندیشند.

مردم به افراد متدین، عاقل و معتدل رای دهند

منصور حقیقت‌پور نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: در انتخابات آتی اگر فردی دارای دین باشد و عقل نداشته باشد و یا برعکس دارای عقل باشد ولی دین نداشته باشد، به درد کشور نمی خورد، بلکه باید فرد مورد نظر علاوه بر داشتن دین و عقل، دارای اعتدال نیز باشد.

حقیقت پور با بیان این‌که «مردم نسبت به گزینه‌های خود رویکردی منطقی و معقول داشته باشند» تصریح کرد: مردم آگاه ایران باید توجه داشته باشند که جریان‌های تند از هر قوم، قبیله و جریان سیاسی نمی‌توانند راهگشای مناسبی برای امورات مختلف کشور باشند.

آماده‌سازی زیرساخت‌ها برای انتخاباتی پرشور در ایلام

بهمن جلیلیان رئیس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد انتخابات استان ایلام گفت: ملاک ما در انتخابات قانون است و همه موظفیم برای اجرای قانون و صیانت از آرای مردم تلاش کنیم.

وی در هجدهمین جلسه ستاد انتخابات استان ایلام با توجه به اهمیت موضوع با هدف بررسی زیرساخت‌های شهرستان مهران و رفع مشکلات احتمالی به ریاست حسین کلانتری رییس ستاد انتخابات استان در محل فرمانداری مهران اظهار کرد: رئیس ستاد انتخابات استان بر تکمیل زیرساخت‌های انتخابات در حوزه‌های انتخابیه تاکید و خواستار برگزاری انتخاباتی پرشور با مشارکت حداکثری مردم در حوزه‌های انتخابیه استان شد. هم‌چنین بر امنیت و دقت در انتخابات در شهرستان مرزی مهران تاکید شد.

ستاد انتخابات خراسان‌شمالی افتتاح شد

سیدعلی پرویزی در آیین افتتاح ستاد انتخابات استان خراسان شمالی اظهار کرد: عوامل اجرایی و نظارت بر انتخابات باید در جهت تقویت مشارکت مردم در این عرصه تلاش کنند.

بررسی راهکارهای رسیدن به وحدت در نشست پایداری‌ها با حدادعادل

مجید متقی‌فر عضو جبهه پایداری از بررسی راهکارهای رسیدن اصولگرایان به وحدت در نشست تعدادی از اعضای جبهه پایداری و برخی اعضای جریانات دیگر اصولگرا با غلامعلی حدادعادل خبر داد.

با متخلفان انتخاباتی به شدت برخورد قانونی می‌شود

حجت‌الاسلام محمدعلی نظری رئیس دادگستری شهرستان اهر گفت: برابر قانون انتخاباتی با هر فرد و افرادی که به هر طریقی با استفاده از اموال و امکانات دولتی بر له با علیه کاندیداهای دیگر اقدام نماید به شدت برخورد خواهد شد.

وی در جلسه ستاد پیشگیری از جرایم انتخاباتی این شهرستان افزود: تمام فعالیت‌های انتخاباتی کاندیداها به طور کامل رصد می‌شود و در صورت مشاهده هرگونه تخلف با متخلفین مطابق قانون رفتار خواهد شد.

حدود 30نفر از خراسان شمالی کاندیدای مجلس می‌شوند

محمد رحیم نوروزیان رئیس ستاد انتخابات خراسان‌شمالی گفت: باید با مشارکت همه عوامل اجرایی و نظارتی تلاش شود تا زمینه حضور حداکثری مردم در انتخابات سال جاری فراهم شود.

وی در جلسه ستاد انتخابات استان خراسان با ذکر این‌که «حدود 30 نفر در استان برای مجلس شورای اسلامی کاندیدا خواهند شد» خاطرنشان کرد: براساس اطلاعات موجود در کل کشور تقریبا به طور میانگین برای هر کرسی مجلس شورای اسلامی بین 10 تا 15 نفر کاندیدا وجود دارد که این شاخص در استان کمتر از میانگین کشوری است.

رییس ستاد انتخابات خراسان‌شمالی ادامه داد: در دوره هشتم انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان 62 نفر و در نهمین دوره نیز با افت حدود 50 درصدی این شاخص به 39 نفر در استان رسید که امسال این آمار 30 نفر است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha