• شنبه / ۱۶ آبان ۱۳۹۴ / ۱۲:۴۷
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 94081609223
  • خبرنگار : 30057

استاد دانشگاه صنعتی شریف:

کشورهنوز آمادگی هزینه‌کرد در حوزه علم را ندارد/اداره صحیح کشوردرگرو درک مفهوم مدرن علم است

کشورهنوز آمادگی هزینه‌کرد در حوزه علم را ندارد/اداره صحیح کشوردرگرو درک مفهوم مدرن علم است

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف با تاکید بر این که اداره صحیح کشوری وسیع با نزدیک به 80 میلیون نفر جمعیت بدون درک مفهوم مدرن علم میسر نیست، گفت: مشکل ما این است که از عملکرد علم بی‌خبریم و هیچ گاه آمادگی هزینه کردن در این حوزه را نداشته ایم همچنان که در طرح دو هزار میلیارد تومانی احیای دریاچه ارومیه، یک درصد بودجه را هم به تحقیق و توسعه در این حوزه اختصاص نداده ایم!

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف با تاکید بر این که اداره صحیح کشوری وسیع با نزدیک به 80 میلیون نفر جمعیت بدون درک مفهوم مدرن علم میسر نیست، گفت: مشکل ما این است که از عملکرد علم بی‌خبریم و هیچ گاه آمادگی هزینه کردن در این حوزه را نداشته ایم همچنان که در طرح دو هزار میلیارد تومانی احیای دریاچه ارومیه، یک درصد بودجه را هم به تحقیق و توسعه در این حوزه اختصاص نداده ایم!

به گزارش خبرنگار علمی ایسنا،‌ دکتر رضا منصوری که در مراسم افتتاح هفته علم در سالن برج میلاد سخن می‌گفت، خاطرنشان کرد: علم ابزاری را فراهم می‌کند تا به کمک آن مفاهیم جدید را بسازیم که با زبان کلامی غیر ممکن است.

وی با بیان این که مشکل ما این است که برخلاف کشورهای پیشرفته از عملکرد علم بی‌خبریم اظهار داشت: علم به عنوان یک فرآیند بسیار پیچیده اجتماعی ابزار جدیدی برای تفکر به وجود می‌آورد و ما از آن غافلیم.

منصوری به نمونه‌هایی از غفلت کشور از حوزه‌های علم اشاره کرد و گفت: بر اساس اعلام دولت برای احیاء دریاچه ارومیه دو هزار میلیارد تومان اختصاص داده شده و این در حالی است که حتی یک درصد از این اعتبارات صرف تحقیق و توسعه در این زمینه نشد که این امر مسلما موجب هدر رفت اعتبارات خواهد شد.

منصوری نمونه دیگر آن را ایجاد سد داریان ذکر کرد ویادآور شد: در شرایطی که در حوزه آب با مشکلاتی مواجه هستیم، برای ایجاد این سد 24 هزار میلیارد تومان بودجه اختصاص داده شده است از این میزان اعتبار حتی یک درصد آن که بالغ بر 240 میلیارد تومان می‌شود، صرف تحقیق این سد نشده است.

به گفته وی 24 هزار میلیارد تومان بیش از کل اعتبارات علوم بنیادی کشور در یک سال است.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف عدم اختصاص اعتبارات پروژه‌ها به امر تحقیق و پژوهش را ایرادی دانست که متوجه انجمن‌های علمی است و ادامه داد: انجمن‌های علمی نتوانستند این تفکر را در کشور نهادینه کنند که برای توسعه کشور نیاز به هزینه در حوزه تحقیق و توسعه است.

منصوری با بیان این که کشور هیچ گاه آمادگی نداشته تا در زمینه علم هزینه کند اضافه کرد: کشور ما برای آموزش، هزینه کرده ولی امر آموزش را با علم یکی دانسته که این از اشتباهات ما بوده چرا که آموزش بخشی از فرآیند علم است.

وی با بیان این که دانشگاه‌ها‌ در کشور ما صرفا مراکز آموزش عالی هستند خاطرنشان کرد: با توجه به این رویکرد دانشگاه‌های کشور نتوانسته اند به سمت دانشگاه‌های علم محور سوق یابند از این رو ما دانشگاهی به عنوان مرکز تولید علم نداریم.

منصوری با تاکید بر این که دانشگاه‌ها باید نمایندگان علم در کشور باشند، اظهار داشت: دانشگاه‌ها باید بتوانند این تفکر را در کشور نهادینه کنند که اگر در حوزه علم سرمایه‌گذاری نشود، نسل‌های بعدی در شرایط بدتری قرار خواهند داشت.

استاد دانشگاه صنعتی شریف آگاه‌سازی جامعه را از وظایف انجمن‌های علمی دانست و گفت: انجمن‌های علمی وظیفه دارند جامعه را آگاه کنند و این امر تنها با گله گذاری اصلاح نخواهد شد. البته متاسفانه انجمن‌های علمی موجود در کشور هنوز به بلوغ و توانمندی لازم در این زمینه نرسیده‌اند.

منصوری در پایان با تاکید بر ضرورت ارتباط منسجم میان رسانه‌ها با انجمن‌های علمی گفت: رسانه‌ها نمایندگان علمی کشور هستند از این رو باید با انجمن‌های علمی ارتباط منسجمی برقرار کنند. در صورتی که رسانه‌ها نتوانستند پاسخ مناسبی از انجمن‌های علمی دریافت کنند باید به وزارت علوم گزارش دهند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۴-۰۸-۱۶ ۱۷:۴۱

کشوري که در آن جز يکي دو دانشگاه دولتي ، ديگر دانشگاه ها حتي ساده ترين ابزار کارگاهي و آزمايشگاهي را براي آموزش ندارند اما به جايش بوفه و پارکينگ و غيره.... دارند!!! چطور ميتوان انتظار درک مفهوم علم را داشت؟

avatar
۱۳۹۴-۰۸-۱۶ ۲۳:۰۶

نخير اصلا هم اينجور که شما ميگيد نيست . دانشگاه آزاد از امکانات خوبي برخورداره ، مثلا براي دانشگاه ما از خارج از کشور يه دستگاه مخصوص جوشکاري وارد کردن به مبلغ 800 ميليون تومن . امکانات عالي ، بيست . اما مشکل اينجا بود که استفاده کننده از اين دستگاه ها نبود . همه دانشجوها فقط ميخواستن از درس فرار کنن . اصلا ذره اي به فکر درس و کار عملي نبودن

avatar
۱۳۹۴-۰۸-۱۶ ۲۳:۰۹

با سلام در کشوري که ارزش يک استاد دانشگاه از يک فوتباليست کمتر است چه انتظاري ميشود داشت که علم در ان کشور نهادينه شود. بقول معروف گفته اند حرمت حرم به متولي است. دولت ارزشي را که به يک ورشکار مي دهد به يک محقق نمي دهد.