• یکشنبه / ۱۰ آبان ۱۳۹۴ / ۱۴:۴۶
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 94081005634
  • منبع : نمایندگی خوزستان

یک گیاه‌شناس:

احتمال اختلال تنفسی در اهواز ناشی از "کنوکارپوس" ضعیف است

احتمال اختلال تنفسی در اهواز ناشی از "کنوکارپوس" ضعیف است

ایسنا/خوزستان یک گیاه‌شناس گفت: احتمال ایجاد مشکلات تنفسی ناشی از بارندگی در اهواز ناشی از دانه‌های گرده گیاه کنوکارپوس بسیار ضعیف است و به نظر می‌آید این اتفاق بیشتر توسط مواد شیمیایی که در اثر باران قدرت حل‌شدگی دارند، روی داده است.

یک گیاه‌شناس گفت: احتمال ایجاد مشکلات تنفسی ناشی از بارندگی در اهواز ناشی از دانه‌های گرده گیاه کنوکارپوس بسیار ضعیف است و به نظر می‌آید این اتفاق بیشتر توسط مواد شیمیایی که در اثر باران قدرت حل‌شدگی دارند، روی داده است.

دکتر حسین آخانی‌سنجابی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه خوزستان، در خصوص احتمال حادثه تنفسی ایجاد شده در اهواز توسط گیاه کنوکارپوس، اظهار کرد: احتمال این گزینه بسیار ضعیف است زیرا معمولأ دانه‌های گرده زمانی باعث ایجاد آلرژی می‌شوند که باد بتواند آنها را جابه‌جا کند و هوا هم خشک باشد.

این استاد دانشگاه تهران با بیان این‌که احتمال بروز چنین اتفاقی در اثر این گونه گیاهی، یکی از پدیده‌های نادر است، ادامه داد: گیاه کنوکارپوس در تمام خوزستان و شهرهای مختلف آن کاشته می‌شود و فارغ از این‌که کشت این گیاه در این مقیاس وسیع کار درستی نبوده است اما اگر این گیاه باعث بروز حادثه تنفسی شده باشد باید مردم تمام شهرهای استان درگیر می‌شدند در حالی که در بسیاری از شهرها این اتفاق نیفتاده است.

آخانی‌سنجابی در خصوص پیشینه این پدیده در دیگر مناطق جهان، تصریح کرد: قبلأ ایجاد آلرژِی توسط کنوکارپوس گزارش شده است ولی غالبا گزارشات خبری بوده و به عبارت دیگر گزارش علمی نیست؛ به‌طور مثال در کراچی پاکستان هم در سایت‌های خبری چنین موضوعی اعلام شده است اما با وجود جستجوی بسیار، تحقیقی پیرامون این موضوع پیدا نکردم.

وی افزود: شانس این‌که این اتفاق توسط گیاه کنوکارپوس روی داده باشد، جزو گزینه‌های آخر است و بیشتر باید روی مواد و گازهای شیمیایی ناشی از پتروشیمی‌ها، پالایشگاه‌ها و صنایع دیگر در این مناطق کار شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۴-۰۸-۱۰ ۲۱:۲۰

اين الودگي مربوط به ريزگردهاي کشور عراق و مواد شيميايي استفاده شده در زمان جنگ عراق و امريکا و کويت است و هيچ ربطي به اين گياه ندارد و همچنين مربوط به مالچ ميباشد و شايد هم الودگي کارون باشد