• دوشنبه / ۱ تیر ۱۳۹۴ / ۱۶:۲۴
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 94040100638
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

مشاور شورای فرهنگی عمومی خراسان رضوی:

مشهد 2017 می‌تواند منجر به معرفی ظرفیت‌های شهر شود

مشهد 2017 می‌تواند منجر به معرفی ظرفیت‌های شهر شود

ایسنا/خراسان رضوی مشاور شورای فرهنگی عمومی خراسان رضوی گفت: انتخاب مشهد به عنوان پایتخت معنوی می‌تواند منجر به معرفی ظرفیت‌های مشهد به خصوص در عرصه بین‌الملل باشد.

مشاور شورای فرهنگی عمومی خراسان رضوی گفت: انتخاب مشهد به عنوان پایتخت معنوی می‌تواند منجر به معرفی ظرفیت‌های مشهد به خصوص در عرصه بین‌الملل باشد.

‌به گزارش خبرنگار‌ خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه خراسان، محسن قاینی در نشست خبری «ستاد رخدادها و برنامه‌های فرهنگی مشهد 2017» که ظهر امروز، اول تیر ماه در اداره ارشاد خراسان رضوی برگزار شد، با بیان این مطلب اظهار کرد: انتخاب مشهد، بعد از 11 سال به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام می‌تواند نتایج خوبی را برای مشهد و کشور به همراه داشته باشد.

وی در خصوص معرفی سازمان آیسسکو سخن گفت و خاطرنشان کرد: آیسسکو سازمان علمی و فرهنگی و آموزشی وابسته به سازمان کنفرانس اسلامی است که از سال 1979 فعال بوده و مقر این سازمان که 57 کشور اسلامی از جمله جمهوری اسلامی ایران در آن عضویت دارند، در شهر کشور مغرب واقع شده‌است.

مشاور شورای فرهنگی عمومی خراسان‌رضوی ادامه داد: آیسسکو که به منظور هماهنگی، ‌گسترش تعامل و همکاری‌های آموزشی،‌ علمی و فرهنگی با الهام از اهداف و تعالیم اسلام میان کشورهای اسلامی فعالیت می‌کنند، دو دفتر منطقه‌ای در شارجه و تهران دارند.

قاینی خاطرنشان کرد: محور فعالیت‌های آیسسکو، شامل چهار حوزه «میراث، هویت فرهنگی اسلامی و الزامات جهانی شدن»، «تنوع فرهنگی برای ترویج خلاقیت و رسیدن به توسعه پایدار»، «گفت‌وگو و اتحاد تمدن‌ها در روابط منطقه‌ای و بین‌المللی» و «فناوری اطلاعات و ارتباطات در خدمت توسعه پایدار در جهان اسلام» تقسیم‌بندی می‌شود.

وی در خصوص مشهد پایتخت فرهنگی جهان اسلام 2017 اظهار کرد: انتخاب مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام نیز یکی از مصوبات اجلاس سال 2010 سازمان آیسسکو در باکو بوده‌ است که در آن اجلاس اعضا برای تعیین پایتخت جهان اسلام در سال 2015 تا 2024 میلادی تصمیم‌گیری می‌کنند، به این ترتیب مقرر شد در سال 2017 میلادی از دی ماه 95 تا دی 96، مشهد عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام را در میان کشورهای آسیایی غیر عرب داشته باشد.

مشاور شورای فرهنگی عمومی خراسان‌رضوی گفت: مشهد علاوه بر برخورداری از عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال ،2017 میزبان اجلاس جهانی آیسسکو نیز خواهد بود که این موضوع فرصت مناسبی را برای مطرح شدن بیش از پیش مشهد در سطح جهان وارائه فعالیت‌های فرهنگی فراهم می‌آورد.

قاینی در ارتباط با ظرفیت‌های میزبانی مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان‌اسلام تصریح کرد: تحکیم جایگاه نظام اسلامی ایران بین کشورهای مسلمان از طریق دیپلماسی فرهنگی، معرفی ظرفیت‌های بین المللی مشهد، اشاعه فرهنگ رضوی،‌ تغییر در رفتار، الگو و زیرساخت‌های فرهنگی و توسعه، بخشی از ظرفیت‌های مشهد به شمار می‌رود.

وی اضافه کرد: رونق اقتصادی از مسیر حضور گردشگران، ‌گسترش در سطح جهانی، تعامل فعال با سایر مذاهب، حساس‌سازی کشورهای اسلامی به حوزه ارتباطات و آموزش، توسعه توریسم زیارتی با توجه به نقش بقاع متبرکه، زمینه‌ساز استفاده از تجربیات مدیریت شهری و خدمات شهری کشورهای مسلمان از دیگر ظرفیت‌های مشهد است.

قاینی تصریح کرد: حاکمیت زائر مداری در سطوح مختلف، توجه ویژه به بازار به عنوان یکی از زیرساخت‌های اقتصاد شهری، فعالیت در جهت پویاسازی و انعطاف‌پذیرسازی و همچنین برادرخواندگی با کشورهای مختلف مانند برزیل و فناوری‌ها از دیگر ظرفیت‌های میزبانی مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام به شمار می‌رود.

مشاور شورای فرهنگی عمومی خراسان‌رضوی خاطرنشان کرد: تقویت جایگاه پایتخت معنوی از طریق هماهنگ‌سازی مدیریت در مشهد و حل مساله تعداد متولیان آثار فرهنگی، ‌ارتقاء آداب معاشرت و تقویت نحوه تعامل با زائران و گردشگران، تغییر در ساخت و سازها و سرمایه‌گذاری، ‌احداث بازارهای اسلامی، ارتقاء سطح کمی و کیفی هتل‌ها و فرهنگی کردن سوغات مشهد، از افق‌های پیش‌رو در جهت تبدیل مشهد به شهر فرهنگی در سال 2017 است.

قاینی اظهار کرد: برگزاری اجلاسیه وزرای فرهنگ کشورهای عضو آیسسکو،‌ راه‌اندازی موزه پایتخت فرهنگی، برگزاری نمایشگاه تخصصی مشهد، پایتخت فرهنگی جهان اسلام با حضور 50 کشور عضو آیسسکو ساخت فیلم‌سینمایی ویژه پایتخت فرهنگی، برگزاری ویژه جشنواره بین المللی امام رضا(ع)، برگزاری جشنواره بین المللی فیلم‌های دینی و نیز نمایشگاه بین المللی کتاب ناشران جهان اسلام با گستره کشورهای عضو آیسسکو، نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت در مشهد، بخشی‌از فعالیت‌ها و برنامه‌های اجرایی برای مشهد فرهنگی در سال 2017 است.

وی افزود: همچنین اجلاسیه بانوان جهان اسلام، یادواره مشهد پایتخت جهان اسلام، برگزاری مسابقات سالانه بین‌المللی قرآن کریم، طراحی و اجرای مشارکت بخش خصوصی و نهادهای مردمی در اجرای برنامه‌ها، طراحی و مشارکت بخش دولتی و غیر دولتی، طراحی و اجرای تئاتر بزرگ و ساخت سرود بین‌المللی، ویژه پایتخت فرهنگی جهان اسلام از دیگر برنامه‌ها و فعالیت‌های اجرایی برای مشهد فرهنگی سال 2017 خواهد بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha